Frank Stalpers en Ad Baars

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements


PSD Basisstructuren programmeren.
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 1 maart Universiteit Leiden.
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 3
Hoofdstuk 8: Recursie.
Arduino project.
Gestructureerd programmeren in C
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 19 januari Universiteit Leiden.
GESPRG Les 14 Gestructureerd programmeren in C. 174 Details! The devil is in the details.
‘Inleiding programmeren in Java’ SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’ 4e college Woe 19 januari 2000 drs. F. de Vries.
VBA en VBS Een introductie.
1 Tentamen 21 januari 2008 uitleg Algemene kennisvragen a)“Wat verstaan we onder de complexiteit van een algoritme?” –Cruciaal: wat gebeurt er met.

Hoofdstuk 6: Controle structuren
1 SOCS Hoofdstuk 1 Programmeertaal C. 2 Kenmerken van C Hogere programmeertaal  Grote verzameling types, strenge type controle  Zelf nieuwe types definiëren.
VHDL Peter Slaets KHLim Functies en procedures Functies –type conversie functies »bit vector to integer en omgekeerd –verkorte componenten met maar 1 output.
Les 2 Basisbouwstenen (deel 1)
Logo : Stapsgewijze verfijning Les Wouter Rogiers.
Inleidend probleem Data structuur (hiërarchie van classes)
Numerieke Natuurkunde
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
Visual Basic .NET voor studenten
MICPRG Les 11 Microcontroller Programmeren in C. 112 Datastructuren in C Werkgeheugen (PC en microcontroller): Statische datastructuren (vaste grootte):
1 Inleiding Programmeren in Java Ma 29 januari 2001.
Hoofdstuk 7 verplicht… Keuze.
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 9 februari Universiteit Leiden.
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Visual Basic.
Java en BlueJ Een goed idee?.
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
1 Syntax JavaLogo. 2 Hoofdstuk 1 Tekenen in Java.
Programma Structuur Diagrammen (PSD’s)
Programmeerstijl Hoofdstuk 21. Visual Basic.NET voor studenten2 Inleiding Belang van een goede programmeerstijl:  Programma’s worden door meerdere mensen.
Inleiding tot programmeren
Les 3 Basisbouwstenen (deel 2) Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Animatie nAnimatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden nGemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse Thread “draadje”
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Hoofdstuk 3 - Conditionele logica
Tircms03-p les 4 Klassen. Abstracte datatypes in C struct stack { char info[100]; int top; }; void reset(stack *s) { s->top = -1; } void push(stack *s,
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 3 redirection,
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag top-down decompositie Opdrachten:
Bewerkingen met Strings
Programmeren Spreekbeurt Joris.
1 PI1 week 9 Complexiteit Sorteren Zoeken. 2 Complexiteit van algoritmen Hoeveel werk kost het uitvoeren van een algoritme (efficiëntie)? –tel het aantal.
Studiehouding Ergens verstand van krijgen kost tijd… Uren die je alleen in je boeken doorbrengt maken het verschil. Er is niets mis met onafhankelijkheid.
Agenda  Lesuur minuten  Wat kun je met programmeren?  Wat is code en hoe werkt het?  Code schrijven: de basis  Lesuur minuten  Zelf.
Welkom! maandag 16 November 2015 Les B-2.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
Informatie beoordelen If else Switch En Wiskunde.
Robby de Robot. Javascript Tot nu toe gebruikt: – document.write(" Hello World "); – alert("tekst") – Toon een waarschuwingsvenster – prompt("tekst",
Objectgeoriënteerd Programmeren (2)
Objectgeoriënteerd Programmeren
Gameprogrammeren: Keuzeopdrachten
Kennismaking met programmeren
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Gameprogrammeren: Afsluiting
Gameprogrammeren: Herhalingen
Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Programmeren woensdag 4 oktober 2017.
Programmastructuurdiagrammen (PSD)
Kennismaking met programmeren
Small Basic Console deel 2
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Frank Stalpers en Ad Baars Programmeren op HAVO??!! VWO !!?? 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars Opdracht: Wat is te gebruiken van enkele HBO-tentamens voor het onderwijs in programmeren? Welk doelen wil je bereiken? Welke doelen laat je liggen en Wat komt er voor in de plaats? 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars Wat staat er in de eindtermen? 21: probleem splitsen herhaling, voorwaardelijke keuze, volgorde 22: enkelvoudige datatypes (HAVO) parameteroverdracht tussen procedures (VWO) 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars 23: uitvoeren van enkele eenvoudige bewerkingen 50: nieuwe ontwikkelingen in concepten, apparatuur en programmatuur 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars Wat is programmeren? Edu-Actief: een lange reeks instructies Instruct: een reeks opdrachten die de computer kan uitvoeren Wij: opstellen van oplossingsstrategie waardoor een probleem wordt opgedeeld en opgelost kan worden, door de computer op de juiste manier te instrueren 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars Programmeren op HAVO??!! VWO!!?? Ja, maar HOE ?? 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars Hoe je de commando’s geeft, in Pascal Java Visual Basic etc….. LOOD OM OUD IJZER 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars Niet de verschillen zijn belangrijk maar de overeenkomsten... 1 uitzondering: Objectoriëntatie 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars Keuze van didactiek: * analyse van het probleem (van één groot probleem naar veel kleine probleempjes) * Van klein naar steeds groter * aanpassen van bestaande grote programma’s 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars Structureringstechnieken (van groot naar klein en weer terug): * stapsgewijze verfijning * programmastructuurdiagram * (pseudo-)code * programma schrijven 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars Conclusie: Probleem opdelen in deelproblemen eventueel deelproblemen zien als apart op te lossen gehelen zien-----> object georienteerd denken Pascal: procedures Java: methoden 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars De leerlingen moeten kunnen werken met: * variabelen * procedures / methodes * objecten 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars Variabelen: boolean integer char string ?? array ?? Opdrachten: for while if (if else) 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars Variabelen Java Pascal PSD Var a,b: integer Variabele-declaratie Int a,b bool even a = 12 toekenning a:=12 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars For-statement PSD Pascal Java 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars If-statement PSD Pascal Java IF ………. Return ELSE …….. If ………. Then ………. Else ……….. bewering ja nee 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars Object gericht PSD Pascal Java Void wissel { string x,y; } Procedure wissel var x,y:string begin………. ……….. end Wissel de namen 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars Waar leert de leerling / student de programmeertaal? HAVO / VWO ? HBO / WO ! 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars

Frank Stalpers en Ad Baars 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars