Frank Stalpers en Ad Baars Programmeren op HAVO??!! VWO !!?? 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars Opdracht: Wat is te gebruiken van enkele HBO-tentamens voor het onderwijs in programmeren? Welk doelen wil je bereiken? Welke doelen laat je liggen en Wat komt er voor in de plaats? 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars Wat staat er in de eindtermen? 21: probleem splitsen herhaling, voorwaardelijke keuze, volgorde 22: enkelvoudige datatypes (HAVO) parameteroverdracht tussen procedures (VWO) 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars 23: uitvoeren van enkele eenvoudige bewerkingen 50: nieuwe ontwikkelingen in concepten, apparatuur en programmatuur 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars Wat is programmeren? Edu-Actief: een lange reeks instructies Instruct: een reeks opdrachten die de computer kan uitvoeren Wij: opstellen van oplossingsstrategie waardoor een probleem wordt opgedeeld en opgelost kan worden, door de computer op de juiste manier te instrueren 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars Programmeren op HAVO??!! VWO!!?? Ja, maar HOE ?? 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars Hoe je de commando’s geeft, in Pascal Java Visual Basic etc….. LOOD OM OUD IJZER 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars Niet de verschillen zijn belangrijk maar de overeenkomsten... 1 uitzondering: Objectoriëntatie 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars Keuze van didactiek: * analyse van het probleem (van één groot probleem naar veel kleine probleempjes) * Van klein naar steeds groter * aanpassen van bestaande grote programma’s 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars Structureringstechnieken (van groot naar klein en weer terug): * stapsgewijze verfijning * programmastructuurdiagram * (pseudo-)code * programma schrijven 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars Conclusie: Probleem opdelen in deelproblemen eventueel deelproblemen zien als apart op te lossen gehelen zien-----> object georienteerd denken Pascal: procedures Java: methoden 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars De leerlingen moeten kunnen werken met: * variabelen * procedures / methodes * objecten 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars Variabelen: boolean integer char string ?? array ?? Opdrachten: for while if (if else) 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars Variabelen Java Pascal PSD Var a,b: integer Variabele-declaratie Int a,b bool even a = 12 toekenning a:=12 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars For-statement PSD Pascal Java 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars If-statement PSD Pascal Java IF ………. Return ELSE …….. If ………. Then ………. Else ……….. bewering ja nee 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars Object gericht PSD Pascal Java Void wissel { string x,y; } Procedure wissel var x,y:string begin………. ……….. end Wissel de namen 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars Waar leert de leerling / student de programmeertaal? HAVO / VWO ? HBO / WO ! 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars
Frank Stalpers en Ad Baars 16-12-99 Frank Stalpers en Ad Baars