Knowledge for business VIOS: Veiligheid In en Om School (Safety In and Around Schools) Kim Kranenborg TNO Human Factors P.O Box 23 3769 ZG Soesterberg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The sole responsibility for the content of this document lies with the authors. It does not necessarily reflect the opinion of the European Communities.
Advertisements

Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Help, ik moet naar Office 2007!?. Wat horen wij bij klanten Training “New UI will cause too big of a loss in productivity” Training “New UI will cause.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Smart Style on the Semantic Web Lynda Hardman CWI, Multimedia and Human-Computer Interaction TU/e, Multimedia and Internet Technology.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Service Coordination Protocols ● Noodzaak (Eddy) ● Coordination protocols (Eddy) ● Infra-structuur (Eddy) ● WS-Coordination (Eddy) ● WS-Transaction (Pepijn)
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Providing your knowledge, skills and business contacts Whitepaper Marketing 5 gouden tips uit de praktijk In 30 minuten.
Open Access en de universiteit IQ healthcare Bart Staal.
Programmeren in Java met BlueJ
Frédérique Harmsze - Macaw 22 juni Wie ben ik?  Frédérique Harmsze  Information Worker Consultant bij Macaw sinds 2004  Intranet-projecten met.
PTC-AWARD – TOWELMACHINE – 10 NOV VENDOR – MMID - TOWELMACHINE.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
© 2004 IBM Corporation Guts Wissema, OpenSource & Linux Sales, IBM Open Document Format.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
Rob Elsinga Business Group Lead Information Worker Microsoft Nederland Samenwerken op Afstand.
Hyves brands Scrape, mashup and analyse. Introduction Anxiety about visible data on social networks by parents, employees (in news) Anxiety comes from.
Light models Waarom? Mockup Independent Mark up Analyse geometrie samenstellingen >100+ Downstream gebruik Exact/gefacetteerd.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Enterprise Application Integration Walter Moerkerken Ilona Wilmont Integratie Software Systemen 8 mei 2006.
Computer Science Bachelor Graduation Project November 15, 2007, UOCG Jacqueline van Kruiningen
WinFX Overview Martin Tirion Senior Consultant Microsoft Services.
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
3.6 Architecture of HIS. 3.7 Integrity & Integration within HIS Suraja Padarath /10/2007.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Computertechniek 2 – ARM assembler Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  D3EEMS1  programmed I/O: de.
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Context-Driven Adaptation of Mobile Services Vergadering met Gebruikerscommissie na jaar 2.
1 Over het examen (1): Modus Mondeling met schriftelijke voorbereiding 4 uur, 3 onderdelen: –Modellering (  schriftelijk, dan mondeling) –Queries / relationeel.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
DARE SUMMER SCHOOL Metadata Peter van Huisstede / Ursula Oberst 28 juni 2005.
A PROMISE for improvement: the ProRail Management Information for Safety and Environment database Linda Wright ProRail.
1992 IQ: Afstandsonderwijs Nederlands NTC-online schooljaar Peuterprogramma € 690,- Kleuterprogramma (groep.
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
Ontbijtsessie 2 juli 2014 Kwaliteitsverbeteringen in Infra Projecten.
EML en IMS Learning Design
International Primary Curriculum
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
Department of Information Technology – Internet Based Communication Networks and Services (IBCN) IBCN Masterproef Schrijven van het boek: Enkele tips en.
EQUA Moeten we requirements serieus nemen?. Traditioneel Iteratief Agile Open Source Frank Peeters Petra Heck
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Transcript van de presentatie:

Knowledge for business VIOS: Veiligheid In en Om School (Safety In and Around Schools) Kim Kranenborg TNO Human Factors P.O Box ZG Soesterberg

2 VIOS: Veiligheid in en om school Deal with safety problems in and around high schools together

3 Project Goal VIOS website ( & CMSwww.vios-amsterdam.nl Promotion, transfer knowlegde, practical support, communication channel, sales of products and services, support for study group diversity of intended users: students (range years old), safety coordinators, teachers, principals of high schools, parents, VIOS-personnel, neighborhoods of schools, press. SchoolSafetyPlan (SVP) Instrument for supportInstrument for support Users: Officials, e.g. safety coordinatorUsers: Officials, e.g. safety coordinator Information order, functionality en limiting conditions Design Website (o.a. style models and click-trough model) & SVP-support tool Accompanying implementation traject Evaluation and recommendations for improvements Collect and edit content Tasks TNO

4 Project stages: Analysis Information analysis Structure Use context analysis Limiting conditions User requirements Scenarios Design concepts support tool Hearings & discussions

5 Project stages: Analysis Structuur, inhoud en eisen Veiligheidsbeleid naar voren, wetgeving naar achteren Concrete procedures met contactinformatie zijn zeer belangrijk Wel altijd verwijzen naar detail informatie Verschil tussen scholen in relevante onderwerpen Wel ondersteunen, geen keurslijf Verwijzen, niet overnemen Pas op met beschrijven juridisch zaken Woordenlijst Uiteindelijke structuur 1. Veiligheidsbeleid op school Fysieke inrichting schoolgebouw en omgeving Binding Schoolregels Toezicht houden en ingrijpen Sacties Incidentenregistraties Bespreekbaar maken van incidenten Conflicthantering Opvang, begeleiding en nazorg Vertrouwenspersoon en klachtenregelingen Scholing personeel en leerlingen 2. Concrete uitvoering van het beleid Beleidsmacro’s Draaiboeken en procedures 3. Handhaving veiligheidsbeleid 4. Wetgeving (w.o. Arbowet) Information analysis Randvoorwaarden/eisen Concreet Eenduidig Geringe tijdsinvestering Up-to-date Ontsluiting van (gedetaileerde) informatie Vinden van personen / netwerken / instanties Verschillende producten Wel structuur en ondersteuning maar geen keurslijf Een SVP moet o.a. te gebruiken zijn voor: Afhandeling van incidenten Voorlichting Controle gebouwen Toezicht/surveillance Toepassen van de regels Mentorgesprekken … Focus on: school rules, support discussion about incidents, legislation Inventarisatie gebruikscontext Weinig tijd/geld Ontbreken van kennis Veel informatie aanwezig maar niet in de juiste vorm Angst voor papieren tijger Onderhouden van het plan Gebruikers met verschillende eisen Geen bruikbare instrumenten of formats Use context analysis

6 Project stages: Analysis Scenarios

7 Project stages: Analysis Concept limited support Concept extended support

8 Project stages: Design Limiting conditions and technical requirements User interface design User interface structure Functional design Graphic design Hearings & discussions

9 Project stages: Design UI design A. Table of contents B. Menu bars C. Text editor D. Support

10 Project stages: Design Evaluations

11 Project stages: Design Structure

12 Project stages: Design Storyboards and functional description De gebruiker moet per sectie diverse vragen doorlopen alvorens de inhoud wordt samengesteld. Dit gebeurt via ‘Ondersteuning’. In Bijlagen B en C staat informatie over de ‘Ondersteuning’. Stappen Een ‘Ondersteuning’ bestaat gemiddeld uit vijf stappen. Het aantal stappen is dynamisch, want het kan afhankelijk zijn van de keuzes die de gebruiker maakt. De eerste stap bepaalt de volgende stap en is dus niet altijd lineair. Het maximaal te maken stappen wordt getoond in de rechterbovenhoek (zie Fig.). Een ‘Ondersteuning’ kan betrekking hebben op één (sub)paragraaf, maar ook op meerdere (sub)paragrafen. Navigatie in de ondersteuning ….

13 Project stages: Design Graphic design

14 Project stages: Implementation Graphic and content specifications Prototype User walktrough Refine design Acceptance test Implement complete support system

15 Project stages: Implementation Graphic and content Specifications

16 Project stages: Implementation Example results user walkthrough

17 Project stages: Implementation Acceptance test

18 Project-results Support tool and website The UCD process helped the client to keep 'in touch' with the intended users and strengthen their need for a good website/application. Evaluations with positive results Recommendations for improvement Part of the requirements and graphic design of the website were reused for other products, like the School Safety Plan cd-rom. Functional design document is leading Successful introduction at schools: The website has grown tremendously in popularity since its re-launch, from 250 to visitors per month. SVP is introduced at 150 high schools. Up-to-date information PR and information supply at schools

19 Thank you for your attention For more information please contact K. Kranenborg