Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Advertisements

MEDMEC Les 1 Toelichting module
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
Uitvinden.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Docent medmec = Wil Adolfs
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
24 september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
22 september MedMec01 DT les 2
Media en creativiteit Herfst les 2.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Media en creativiteit Herfst les 5. pictoanalyse Wie wil, durft, moet of wordt aangewezen.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit Mail:
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
September MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
Creative tools Dit is de titel van de module
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 4.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
Identiteit MedMec02 les 1 (3) Mail: Wiki: vakgroep:
Identiteit MedMec0304 les 1 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media en creativiteit Identiteit les 1
Wiki: Medmec04 les 4 Engagement The game called life
Media en creativiteit Herfst les 4.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media & Creativiteit Jaar 1 les 4 Het creatieve proces.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Toelichting module: Les schema per week
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Les 5 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit.
MedMec01-2 Les schema per week
Media & Creativiteit.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Les 5 – Goed doen 2.0.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Media en creativiteit Herfst les 3.
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Media & Creativiteit. MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Transcript van de presentatie:

Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5

Vandaag Dummy Vooronderstellingen Omkeringen Huiswerk

Dummy Opdracht van vorige week  Kies zelf een onderwerp Wat is het resultaat? Wie wil presenteren Volgende week  Kies een onderwerp van een klasgenoot

Divergeren – Vooronderstellingen Vooronderstellingen zijn denkpatronen die automatisch optreden bij het denken aan specifieke problematiek. Een vooronderstelling is een eigenschap van een object of probleem dat wij als 'normaal' achten. Er wordt automatisch gedacht dat de eigenschap 'waar' is.

Divergeren – Vooronderstellingen 1.Kijk naar de cruciale termen in de startformulering 2.Som vooronderstellingen op die voortkomen uit de startformulering 3.Neem er één. Wat als de vooronderstelling niet geldt? 4.Divergeer op de omgekeerde vooronderstelling 5.Herhaal stap 2 en 3 voor andere vooronderstellingen

Vooronderstellingen - Oefening Hoe kunnen we de wachtrijen aan de kassa's in de supermarkt verkorten?  Wat zijn de cruciale termen in deze startformulering?  Wat zijn de vooronderstellingen van deze cruciale termen?  Welke ideeen komen op als deze vooronderstellingen niet waar zijn?

Klassikale oefening Maak groepen van 4 Breng per persoon de startforumering in en identificeer de cruciale termen Brainstorm 2 minuten op vooronderstellingen van 1 cruciale term Pak 1 vooronderstelling en maak hem niet waar Brainstorm 3 minuten op ideeen aan de hand van de omgekeerde vooronderstelling Maak aantekeningen!

Divergeren - Omkeringen Zet de zaken op de kop!  De zaken op z'n kop zetten creeert verrassing en trekt de aandracht. Het is de meest directe manier om patronen en verwachtingen te doorbreken Mogelijkheden:  Bedenk foute oplossingen op de vraagstelling  Bedenk inefficiente en absurde oplossingen Gebruik de antwoorden als inspiratie  Draai onderwerp en lijdend voorwerp om ‘Hoe kun je als student het meeste leren van docenten?’ ‘Hoe kun je... Het meeste leren van …?

Divergeren - Omkeringen Eigenlijk is de oefening van de vooronderstellingen ook een omkering  Waarom?

Voorbeelden  Wat zijn de vooronderstellingen? Wat zijn de omkeringen?

Volgende week Werk verder aan je opdrachten  Vind de cruciale termen in je startformulering  Brainstorm op zoveel mogelijk vooronderstellingen  Genereer ideeen op basis van 'niet waar'  Pas de omkeringen toe Dummy – Kies een onderwerp van een klasgenoot Schijf in je procesverslag de ervaringen van afgelopen week