1 Nieuwe (on)mogelijkheden webzoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 16 november 2009 Wageningen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Monitoring. Monitoring  Wat ‘zegt’ men over je website?  In blogs, op twitter, op een website, in een andere applicatie  Gebruik software om dat op.
Advertisements

SharePoint denk in blokken Ton Stegeman.
Masterproef DGK
Beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg.
De catalogus: verrijking door toegevoegde functionaliteit & toegevoegde functionaliteit door verrijking Jeroen Bosman, universiteitsbibliotheek Utrecht.
SURFnet Search Engine NG Opzet en uitgangspunten Utrecht, 09 juni 2004 Henny Bekker.
HOMCOM Ledenvergadering 22/11/2010. Google • Na Google instant nu Google instant previeuw – – 1 = sneller zoeken – 2 = previeuw.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 18 mei 2011 Wageningen.
Mediatheek SSH, KHLeuven, associatie KULeuven Zoeken E-bibliotheken
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 16 mei 2013 Wageningen.
7 sep 04 pag. 1 Zoeken op Internet © 2004 Be Value BV Zoeken op Internet Bert Plat.
DokPlan.
zoeken op internet bronnen en zoektechnieken – update en vervolg
Introductie electronische bronnen
Basishandleiding Limo Meer info online via LIMO Help 1.
Eric Sieverts Universiteitsbibliotheek Utrecht Instituut voor Media- en Informatie Management Hogeschool van Amsterdam DARE zomerschool - juni Tilburg.
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 9 juni 2009 Wageningen.
1 Bijblijven met het web: attenderingen en spionnen Jeroen Bosman VOGIN, 18 november 010 Wageningen.
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 14 april 2008 Leiden.
1 Nieuwe (on)mogelijkheden webzoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 16 mei 2011 Wageningen.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 23 november 2009 Wageningen.
1 Nieuwe (on)mogelijkheden zoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 4 juni 2009 Wageningen.
1 Bijblijven met het web: attenderingen en spionnen Jeroen Bosman VOGIN, 21 november 2013 Wageningen.
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, Wageningen, 16 mei 2013.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 20 juni 2013 Wageningen.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
1 Weblogs, RSS en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 20 mei 2010 Wageningen.
1 Nieuwe (on)mogelijkheden webzoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 16 november 2010 Wageningen.
1 Nieuwe (on)mogelijkheden webzoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 18 mei 2010 Wageningen.
1 RSS, weblogs en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 23 november 2009 Wageningen.
Hoe werkt een zoekmachine?. In feite als een gewone browser Zoekmachine discrimineert niet; álles wat geïndexeerd mag worden, wordt geïndexeerd Ranking.
Nr 1 met foto’s Video over image tags
Hoe wordt de ranking bepaald?. 3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 hoofdfactoren die de Ranking bepalen 2. Duur op website + social.
1 Bijblijven met het web: attenderingen en spionnen Jeroen Bosman VOGIN, 14 april 2008 Leiden.
1 realtime and social: blogs & tweets, FB & G+ Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
zoektechnieken voor zoekmachines op internet
 Website faculteitsbibliotheek  Zoekmachine LIMO: boeken, artikels, eindwerken, tijdschrifttitels, kranten Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie.
 Wat is SEA  Waarom SEA  Kwaliteitsscore  Google netwerk  Inhoudsnetwerk  First/Last Cookie Count  Vragen  Stelling.
LLBA Zoeken via indexen Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Google versus Bing Gigantenstrijd.
1 Bijblijven met het web: RSS, attenderingen en trackers Jeroen Bosman VOGIN, 9 juni 2006 Wageningen.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 6 november 2014 Wageningen.
Webpromotie & SEO copywriting. Zoekmachines Slechts één zoekmachine van belang: Google Marktaandeel Google in het de westerse wereld:
realtime & social: blogs & tweets
Inhoud Presentatie 1. Probleemstelling onderzoek 2. Wat is een search engine? 3. Geschiedenis van search engines 4. Hoe werkt een search engine? 5. Welke.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
The New (Wave. Karen wie? Maar er is meer… Om niet te spreken over fb, del.ici.ous, stumbleupon, last.fm, gmail, you name it.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 30 september 2010.
1 Bijblijven met het web: attenderingen en spionnen Jeroen Bosman VOGIN, 6 november 2014 Wageningen.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 29 september 2011.
1 Bijblijven met het web: RSS, attenderingen en trackers Jeroen Bosman VOGIN, 3 november 2006 Wageningen.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 21 november 2007 Wageningen.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 19 november 2015 Wageningen.
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, 19 november 2015 Wageningen.
1 Bijblijven met het web: attenderingen en spionnen Jeroen Bosman VOGIN, 19 november 2015 Wageningen.
Citatiezoeken/altmetrics VOGIN najaar 2015 Citatiezoeken en altmetrics.
De informatiespecialist en het WWW Jos van Helvoort (IDM) voor Bibliotheek HHS.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpendinsdag 18 september 2007 Ino Paap Interactie Ontwerpen.
SEO en SEA Uw website bovenaan in Google! 24 april 2008.
Hoe maak ik een website?. 4 stappen Analyse Ontwerp.
1 Philosopher’s Index Handleiding Philosopher’s Index.
Zoeken op internet
Vertelkast Sam Dielemans
Uw website bovenaan in Google!
realtime & social: blogs & tweets
Bijblijven met het web: attenderingen en spionnen
Jeroen Bosman VOGIN, 24 november 2008 Wageningen
Filter bubble Mediabegrip week 6-7
Transcript van de presentatie:

1 Nieuwe (on)mogelijkheden webzoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 16 november 2009 Wageningen

2 Google Faceted/parametrische opties bij web (google.com): –video/forum/reviews –recent/24h/week/year –page images / more text –related/wonderwheel/timeline Uitgebreidere video search Content types bij image search Advanced search speciaal voor news archive Grotere verschillen land/taalversies Werkende datumfunctie, datarange by ‘show options’ VS tijdschriften in Google Books (beperkt) Searchwiki voor aanpassen ranking (ingelogd) Language tools: vertaald zoeken Google begint met indexeren tekst in Flash (Shockwave)

3 Bing Twittersearch met frequently linked files listing Bing visual search

4 Yahoo Enhanced results: toegevoegdfe links naar gebruikte sites en voorkeur aan resultaten van die sites Search pad: notities en zoekgeschiedenis Soms automatische correctie (ede > edu) Yahoo stopt ondersteuning NOT en genest zoeken, een “-” ipv NOT werkt nog wel

5 overige zoekmachines Exalead steeds minder een serieuze zoekmachine, meer een technologie etalage Cuil heeft nu explore en realtime search Hakia komt met poging ‘semantisch zoeken’ en strenge selectie en librarians advies Ask: Advanced search versimpeld Wolfram Alpha voor feiten Nieuwe speciale zoekmachines: Pipl en 123people personenzoekers