1 Nieuwe (on)mogelijkheden webzoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 16 mei 2011 Wageningen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De catalogus: verrijking door toegevoegde functionaliteit & toegevoegde functionaliteit door verrijking Jeroen Bosman, universiteitsbibliotheek Utrecht.
Advertisements

SURFnet Search Engine NG Opzet en uitgangspunten Utrecht, 09 juni 2004 Henny Bekker.
HOMCOM Ledenvergadering 22/11/2010. Google • Na Google instant nu Google instant previeuw – – 1 = sneller zoeken – 2 = previeuw.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 18 mei 2011 Wageningen.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 16 mei 2013 Wageningen.
Vindbaar zijn Wat kan je zelf doen?. ADWORDS -Betalen per klik -Gelijk resultaat -Wekelijks onderhoud -Gecompliceerd geworden Zelf doen: Ja, basis.
Generatie Y Een presentatie door: Wirjo Hardjono.
zoeken op internet bronnen en zoektechnieken – update en vervolg
Zoekstrategieën Les 1 Les 2 Internet-navigatieplan
Sociological Abstracts Zoeken via indexen Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 9 juni 2009 Wageningen.
1 Bijblijven met het web: attenderingen en spionnen Jeroen Bosman VOGIN, 18 november 010 Wageningen.
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 14 april 2008 Leiden.
1 Nieuwe (on)mogelijkheden webzoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 16 november 2009 Wageningen.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 23 november 2009 Wageningen.
1 Nieuwe (on)mogelijkheden zoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 4 juni 2009 Wageningen.
… een nieuwe zoekmachine! “Dear finance support desk customers, The search facility within the knowledge base will be improved to help you find information.
1 Bijblijven met het web: attenderingen en spionnen Jeroen Bosman VOGIN, 21 november 2013 Wageningen.
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, Wageningen, 16 mei 2013.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 20 juni 2013 Wageningen.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
1 Weblogs, RSS en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 20 mei 2010 Wageningen.
1 Nieuwe (on)mogelijkheden webzoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 16 november 2010 Wageningen.
1 Nieuwe (on)mogelijkheden webzoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 18 mei 2010 Wageningen.
1 RSS, weblogs en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 23 november 2009 Wageningen.
college Informatie zoeken
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Nr 1 met foto’s Video over image tags
Hoe wordt de ranking bepaald?. 3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 hoofdfactoren die de Ranking bepalen 2. Duur op website + social.
Module 1 Welke soorten informatiebronnen zijn er en hoe ze te gebruiken?
1 Bijblijven met het web: attenderingen en spionnen Jeroen Bosman VOGIN, 14 april 2008 Leiden.
1 realtime and social: blogs & tweets, FB & G+ Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
zoektechnieken voor zoekmachines op internet
Technische Architectuur
 Wat is SEA  Waarom SEA  Kwaliteitsscore  Google netwerk  Inhoudsnetwerk  First/Last Cookie Count  Vragen  Stelling.
Google versus Bing Gigantenstrijd.
1 Bijblijven met het web: RSS, attenderingen en trackers Jeroen Bosman VOGIN, 9 juni 2006 Wageningen.
1 Keuzes in het zoekproces en structuur van het web Jeroen Bosman VOGIN, 4 november 2014 Wageningen.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 6 november 2014 Wageningen.
Webpromotie & SEO copywriting. Zoekmachines Slechts één zoekmachine van belang: Google Marktaandeel Google in het de westerse wereld:
realtime & social: blogs & tweets
Inhoud Presentatie 1. Probleemstelling onderzoek 2. Wat is een search engine? 3. Geschiedenis van search engines 4. Hoe werkt een search engine? 5. Welke.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 3 Overzicht vorige les  Terugblik op wat we geleerd hebben  Uitwisselen van ervaringen  Behandelen.
The New (Wave. Karen wie? Maar er is meer… Om niet te spreken over fb, del.ici.ous, stumbleupon, last.fm, gmail, you name it.
1 Bijblijven met het web: attenderingen en spionnen Jeroen Bosman VOGIN, 6 november 2014 Wageningen.
1 Bijblijven met het web: RSS, attenderingen en trackers Jeroen Bosman VOGIN, 3 november 2006 Wageningen.
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 21 november 2007 Wageningen.
Search engines welk instrument voor welke taak eric sieverts Universiteitsbibliotheek Utrecht Instituut voor Media en Informatiemanagement / HvA Eric Sieverts.
Zoekstrategie VOGIN najaar 2015 Zoekstrategie. Effectief en efficiënt zoeken Zoekstrategie VOGIN najaar 2015.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 19 november 2015 Wageningen.
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, 19 november 2015 Wageningen.
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
1 Bijblijven met het web: attenderingen en spionnen Jeroen Bosman VOGIN, 19 november 2015 Wageningen.
Windows 10 - edge woensdag 6 januari Automatische installatie Windows 10 Windows 7 / Windows 8.1 Vanaf januari 2016 wordt Windows 10 geïnstalleerd.
Citatiezoeken/altmetrics VOGIN najaar 2015 Citatiezoeken en altmetrics.
De informatiespecialist en het WWW Jos van Helvoort (IDM) voor Bibliotheek HHS.
Hoe positioneer ik mijn uitgeverij 10 do’s en dont’s Windkracht62 1 WINDKRACHT (0) Ian Muller.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
WebdesignWebdesign, linkbuilding, zoekmachine marketing en het ontwerpen van webshopslinkbuilding zoekmachine marketingwebshops.
SEO en SEA Uw website bovenaan in Google! 24 april 2008.
Hoe maak ik een website?. 4 stappen Analyse Ontwerp.
Zoeken op internet
Vertelkast Sam Dielemans
Uw website bovenaan in Google!
realtime & social: blogs & tweets
Bijblijven met het web: attenderingen en spionnen
Keuzes in het zoekproces en structuur van het web
Jeroen Bosman VOGIN, 24 november 2008 Wageningen
Transcript van de presentatie:

1 Nieuwe (on)mogelijkheden webzoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 16 mei 2011 Wageningen

2 Google Instant preview (niet live, ouder dan cache) Instant search AROUND(n) nabijheidsoperator Faceted/parametrische opties, wisselend per documenttype: –social/nearby –recent/24h/week/year –related/wonderwheel/timeline –visited/not yet visited –more/fewer shopping –with images /previews/translation Content types bij image search Grotere verschillen land/taalversies Google begint met indexeren tekst in Flash (Shockwave) Ranking ook op basis social web links (Twitter, Digg, Delicious)

3 Bing Uitbouw faceted search Uitbouw functionaliteit voor niet VS markten Uitbreiding social search

4 Yahoo Enhanced results: toegevoegde links naar gebruikte sites (Delicious e.d.) en hogere ranking van resultaten van die sites Search pad: notities en zoekgeschiedenis Soms automatische correctie (ede > edu) Yahoo stopt ondersteuning NOT en genest zoeken, een “-” ipv NOT werkt nog wel Answers in de search box Maar: geen eigen index meer!

5 overige zoekmachines Exalead weer beschikbaar maar nog steeds minder een serieuze zoekmachine dan een technologie etalage Hakia komt met poging ‘semantisch zoeken’ en strenge selectie en librarians advies Ask: geeft eigen technologie op, gebruikt Google Blekko: nieuwe zoekmachine met ingebouwde en zelf te maken verticale search Baidu (China), Yandex (Rusland)