Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8
Weekoverzicht Les 1Startcollege Noor Bongers Les 2Betoog Les 3Debatteren, argumenteren en discussie leiden Les 4Debat 1 groep 4 verwerkt Les 5Debat 2 groep 1 verwerkt Les 6Debat 3 groep 2 verwerkt Les 7Debat 4 groep 3 verwerkt Les 8Presentatie van de verwerkingen/statements Les 9Inleveren 1 betoog, 2 bronnenmap, 3 visueel statement en opdracht 4, reflectie: betoog van begin en eindpositie Les 10Beoordeling
Agenda Korte herhaling van de periode Leerdoelen Opdrachten Huiswerk Presentaties opdracht 3 afsluiting
Waar ging het over? Verdiepen in actuele thema’s over engagement Voortkomend uit jezelf of de groep Thema’s zoals bijvoorbeeld: –Privacy –Digitale Criminaliteit –Big brother vs Big sister –Green technology & Cradle to cradle –Politieke groeperingen op het internet
Leerdoelen Verkennen van het domein van engagement en betrokkenheid binnen het nieuwe media vakgebied Op de hoogte zijn en deelnemen aan het actuele debat binnen het thema engagement in het vakgebied
Opdrachten Opdracht 1: Betoog Opdracht 2: Debat en bronnenmap Opdracht 3: Visueel statement Opdracht 4: Reflectie middels beschrijving van je uitgangspositie t.o.v. je eindpositie
Opdracht 1, betoog Schrijf een betoog van 750 tot 1000 over jouw passie, jouw betrokkenheid bij de wereld, je omgeving. Wat zou jij, als je de baas van de wereld was, veranderen, en waarom vindt je het belangrijk dat dit anders wordt. Ga hierbij echt uit van je eigen betrokkenheid.
Goed betoog is het halve werk Lees C08%3A-Engagement Een betoog is een overtuigende tekst –Inleiding –Middenstuk –Slot – etoog.htmlhttp://mediatheek.thinkquest.nl/~lla039/schrijven/b etoog.html
Opdracht 2, debat en bronnenmap De klas wordt in groepen verdeeld. Bereid met je groep een debat voor. Een onderwerp kiezen doe je vandaag. onderzoek het onderwerp door minstens 10 hoogwaardige artikelen over het onderwerp te verzamelen, schrijf samenvattingen. verzamel deze in een bronnenmap. Kies een debatvorm die bij het onderwerp past. (Ga na welke debatvormen er zijn, en welke past bij jullie onderwerp. Zie de links). Bereid voor beide kanten een betoog van tussen de 5 en de 7 minuten voor waarin jullie je standpunten uiteenzetten.
Beoordeling 1.Kwaliteit van de bronnenmap (individuele beoordeling; 25% van het eindcijfer) a.Bestaat uit 10 zelf gemaakte samenvattingen van relevante artikelen. Hierbij geef je aan wat de essentie van het artikel is en waarom het artikel relevant is. Gebruik +/- 50 woorden. b.Bestaat uit een inleiding met een goed inhoudelijk argument waarin je duidelijk maakt waarom je tot deze selectie van 10 artikelen bent gekomen. Kortom de eerste 10 gevonden artikelen is geen goed argument.
Opdracht 3, visueel statement Verwerk het debat van een andere groep (zie weekschema) in een visueel statement. Dit kan een strip, film of animatie zijn, dat is aan jullie. Denk hierbij aan satire, scherts, dagblad of actualiteitenprogramma. Een statement is een opvallende uitspraak of bewering. Het is een reaktie op het debat. Begin of eindig met dit statement!
Opdracht 4, reflectie Beschrijf je uitgangspositie aan het begin van het debat, verwoord of -en hoe- deze uitgangspositie in de loop van het kwartaal is veranderd. Denk aan de leerdoelen uit de module en je eigen persoonlijke leerdoelen, het hoorcollege van Noor Bongers, je betoog, je passie, gesprekken onderling, je bronnen, de debat vormen, het debat zelf, reakties van het publiek, het statement, je eigen ervaring, mondigheid, tips, een toekomst visie b.v. hoe je deze periode meeneemt naar je stage, wat je eraan hebt in een gesprek met collega’s of je leidinggevende, enz.
Huiswerk Volgende week opdracht 1 t/m 4 uitgeprint inleveren Volgende week alle herkansingen uitgeprint inleveren In de docentenkamer PH staat een plastic doos met mijn naam erop, daar kan je je werk indoen voor vrijdag 3 juli. Ik ben volgende week aanwezig in de les om eventuele vragen te beantwoorden.
Presentaties!!!!