WG archiveringVAC Brugge 17/01/2012. 26 juli 20142 Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE BOMEN IN HET BOS WEER ZIEN. OVER REGISTRATIE VAN ERFGOEDCOLLECTIES Carine Goossens gemeentearchivaris Beveren DIGITALISEER EN REGISTREER JE ERFGOED.
Advertisements

Digitaal Archief op orde in 10 stappen Alphen aan den Rijn, 15 november 2007 Willem Vanneste.
Basispakket: Stappenplan Informatiemanager
Advies: Duurzaam archiveren van COP Documentbeheer en archivering III 25 november 2008.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Van kartonnen dozen tot USB-stick
COP Documentbeheer en archivering IV: Materieel archiefbeheer - centraal depot 4 juni 2009.
Training voor beheerders
Inleiding archivistiek
Sprint & scannen. het document is niet digitaal beschikbaar “Zeker weten? … dan moet je het inscannen!” Dit gebeurt in verschillende stappen: • het papieren.
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Geo-webservices voor de uitwisseling van ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) & BPA’s CRAB / VBKO update ketting.
Milieudienst Westfriesland November 2005 Dia nr. 1 Inhoud presentatie Aanleiding Introductie Milieudienst Westfriesland ICT Digitale handhaving Ervaringen.
Anders Werken: “Aanpak en methodologie”
Workshop Anders Werken Master na Master Archivistiek: Erfgoedbeheer en Hedendaags Documentbeheer.
Clean desk voor dummies
Conferentie Archieven In het kader van de ontmanteling Land en Eilandgebieden augustus 2007 Plaza Hotel Bonaire “De toekomst van het Nationaal Archief”
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
academisch erfgoed 15 mei 2014
Integriteit en Preventie: U in de hoofdrol!
Studiedag “Blijf meester over uw schoolarchief”
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
VAC BRUGGE JACOB VAN MAERLANTGEBOUW “ANDERS WERKEN”
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
E-Procurement als beleidsinstrument Studiedag voor lokale overheden.
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
WIE KLASSEERT, DIE VINDT HEDENDAAGS DOCUMENT- EN ARCHIEFBEHEER IN BESTUREN EN ORGANISATIES S TUDIEDAG M ECHELEN DINSDAG 5 MEI 2009.
Informatiebeheer en Het Nieuwe Werken
Kennisnetwerk Informatiemanagement, sessie 11, november 2013
Informatiebeheer en Het Nieuwe Werken
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Duurzame archiveringsstrategie voor digitale kantoordocumenten
Laat je netwerk werken.
Informatiebeheer.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Waarom een samenwerking tussen gemeente Liedekerke en Natuurpunt? Johan ASSELBERGHS Milieuambtenaar gemeente Liedekerke Donderdag 14 december.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
1 Conferentie Archieven In het kader van de ontmanteling Land en Eilandgebieden augustus 2007 Plaza Hotel Bonaire ARCHIVO, NOS MEMORIA Mw. M.L..
Enterprise Document Management Fase
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
De juridische context van de digitale factuur.
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
De handtekening als folklore en noodzaak
Handtekeningplaatsing en substitutie
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
onder controle! Trashweek 17 tot 21 maart.
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Het decreet betreffende de bestuurlijk- administratieve archiefwerking – het ARCHIEFDECREET en de lokale besturen (B.S. 5 aug. 2010) 1.
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Het Nieuwe Werken in VAC Brugge maandag 29 september verslag
Veldenmodel Selectielijst
Netwerkmoment managementassistenten, 28 april 2014
OPTIMALISATIE VAC Brugge Jacob Van Maerlantgebouw, Koning Albert 1-laan 1-2, 8200 Brugge Werkgroep Facilities –
Naar digitale duurzaamheid voor miniorganisaties Stuurgroep 18 april 2011.
To substitute or not to substitute: een kwestie van gezond verstand Lieve Van Geldre Departement Landbouw en Visserij.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Dries Vandaele Quincy Oeyen Data: 14 & 19 april 2016 Workshop Informatiebeheersplan.
Algemeen PTOW: een verhaal van … 7 B’s Bricks Bytes (Brains &) Behaviour Bills Business Buy-in Benefits.
DE UT EN HAAR ARCHIEF LISA Operational Information and Learning Services (OILS) Recordbeheer Gerhard KleinsmanDecos- 1.
DUTO: kwaliteitseisen Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie Themadag Duurzaam digitaal archiveren bij de provincies
Archiefwet? Informatiewet!
Openbaar Lichaam Bonaire
Evaluatie werking Najaar 2015 – oktober 2016.
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Digitalisering bij het Nationaal Archief
Het Nieuwe werken en informatiebeheer
Optimalisatie VAC Brugge informatiebeheer
Train-the-trainer opleidingspakketten informatiemanagement.
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Archipro – digitaal archief overdragen
Het E-depot van Rotterdam
Transcript van de presentatie:

WG archiveringVAC Brugge 17/01/2012

26 juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen Opstellen informatiebeheersplannen en selectielijsten Inrichten groepsklassement en maken van afsprakenkader

Archief Beschouwen dit zeer ruim, cf. definitie van archiefdocument in Archiefdecreet: alle documenten die ongeacht hun datum, vorm, ontwikkelingsstadium of drager naar hun aard bestemd zijn om te berusten onder de zorgdrager die ze heeft ontvangen, verworven of opgemaakt uit hoofde van zijn activiteiten of taken of ter handhaving van zijn rechten; Dus: –Zowel document- als archiefbeheer –Zowel digitaal als analoog

Archief onder controle? Zorg voor: –Duidelijk toegewezen verantwoordelijkheden Wie draagt de verantwoordelijkheid voor elk aspect? Wie beheert het groepsklassement? –Zorg voor de nodige middelen Informatiebeheersplan (bewaartermijn en bestemming), selectielijsten, depotlijsten, overdrachtslijsten, … Groepsklassement voor maximale informatiedeling –Zorg voor de nodige procedures Raadpleging en bruikleen Beheer en selectie van het archief …

Aandachtspunten Goed archiefbeheer voor zowel digitaal als analoog archief tijdens alle levensfasen Vernietig archief volgens de wettelijke voorschriften en procedures

26 juli Gebruik groepsklassement Afspraken maken: –over plaatsing van stukken, dossiers, bestanden in de structuur –over classicifatiecodes –over sjablonen (papier en digitaal) => gestructureerde archiefvorming –over naamgeving ook digitaal: vb _Syllabus_archiefbeheer_v1.pdf

26 juli Meer digitaal werken Voordelen: –faciliteert plaatsonafhankelijk werken –automatisering van werkstromen –efficiëntere ontsluiting (vb. OCR) –goedkope opslagruimte in vgl. met papier Nadelen: –vergt ernstige voorbereiding –niet alles kan gedigitaliseerd worden –digitaliseringsproces zelf kan duur zijn –op middellange termijn veel duurder dan beheer van papieren archieven  Stappenplan digitalisering: site Digitalisering - Adviezen

Beheer archiefruimten VAC Zorg voor duidelijke afspraken tussen de verschillende gebruikers –Toelichting afsprakenkader VAC Leuven –Advies: implementatie in VAC Brugge –Betrek zeker de Beleidsdomeinarchivarissen! Zorg voor plaatsingslijsten, depotlijsten, … –Zorgen voor exhaustief overzicht Zorg voor goeie materiële omstandigheden

Implementatie Zorg voor vaste contactpersonen en duidelijke afspraken mbt toegang, gebruik van het archief, beheer van het depot, … Zorg ervoor dat je beschikt over de nodige instrumenten voor een goed archiefbeheer Betrek steeds de beleidsdomeinarchivarissen. Zij kunnen gerichte ondersteuning geven hierbij. Expliciteer de afspraken in een afsprakenkader en laat dit valideren.

Aandachtspunten Toegang mag enkel mogelijk zijn voor medewerkers van de (sub-)entiteiten die gebruik maken van de archiefruimte en dan pas na melding bij de verantwoordelijke van zijn of haar (sub-)entiteit. Het is niet voldoende om het archief over te dragen naar de archiefruimte. Het archief dient ter plaatse verder te worden beheerd, zowel op inhoudelijk als materieel vlak.

Vilvoorde Op dit moment oplossing voor Vlaamse ministeries –Voor richtlijnen voor overdracht zie website Agentschappen met rechtspersoon –Nota VR in voorbereiding die uitbreiding doelgroep regelt 26 juli

26 juli Contactgegevens Dries Vandaele Tel Website : –Internet: