Inleiding Informatica, 2000-2001 College 2, H 2 - nr1 17 October 2000 - 13:50 Basiscursus Informatica 98/991 SWI Inleiding Informatica Brookshear hoofdstuk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROS2 Les 13 Programmeren en Software Engineering 2.
Advertisements

1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur EIT OGO-1.2 addendum (1): Het ontwerpen van processoren.
Hoe werkt een rekenmachine?
Serieel naar parallel omzetting
Netwerken soorten verbindingen protocollen soorten signalen
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 3(2): Instructietypen.
Parallel naar serieel omzetting
Hardware (1) SGDB Informatica.
Par. 3.1 Computers zijn overal
Basiscursus Informatica SWI Theoriegedeelte Overzicht en H0 Richard Benjamins.
Kennismaking met de computerconfiguratie
Hardware (1) NSG Informatica.
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Week 1: overzicht computersysteem-organisatie
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 4(2): Digitale.
Het werkgeheugen stored program concept (John von Neumann) Het achtergrondgeheugen Geheugen.
Basiscursus Informatica
Hardware (2) SGDB Informatica.
1/1/ /e/e eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 2(1): Inleiding InstructieSetArchitectuur.
Basiscursus Informatica, College 7, H 7 1 Basiscursus Informatica 98/991 Basiscursus Informatica College 7, Data Structures Brookshear H7 Richard.
Week 6: Invoer / uitvoer “devices” adresdecodering
PowerPC Practicum. Introductie Doel practicum = Computers begrijpen Leer de werking van een computer door een emulator te bouwen.
Computerarchitectuur
automatiseringselektronica
C programma int main(){ } Compilatie met devc++ in file main.c Gecompileerd programma in file FirstProgram.exe Mov R1, 120 Mov R2, 160 ADD R1, R2.
De computer: Hardware Het beeldscherm Het toetsenbord De muis
Hoe een computer gegevensverwerkende processen realiseert
De processor.
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
1/1/ /e/e eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 3(1): Instructietypen (1)
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 1(2): overzicht.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5B040:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 7(1): Flow of.
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 6(1): Invoer.
Geheugenbeheer ICT Infrastructuren hoofdstukken 7 en 8.1.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
1Ben Bruidegom A Harvard Machine Recapitulatie Calculator Calculator  Calculator met “loopjes” Calculator met “loopjes”  Processor.
Basiscursus Informatica, College 3, H 3 1 Basiscursus Informatica 98/991 Basiscursus Informatica College 3, Operating Systems and Networks Brookshear.
Hoe werkt een rekenmachine?
1Ben Bruidegom 1 De Harvard Machine Van rekenmachine met “loopjes” naar processor.
Computerarchitectuur
Security Technology PICT les 1
Inleiding Informatica, College 6, H 6 – sheet nr. 117 October :27 Basiscursus Informatica 98/991 Inleiding Informatica College 7, Brookshear.
Inleiding Informatica
Inleiding Informatica, College 5, H 5- sheet nr. 117 October :19 Basiscursus Informatica 98/991 Inleiding Informatica College 6, Brookshear.
Inleiding Informatica, College 9, H 8, sheetnr. 113 March, 2001 Basiscursus Informatica 98/991 Inleiding Informatica College 9, Brookshear hoofdstuk.
Basiscursus Informatica, College 8, H 8 1 Basiscursus Informatica 98/991 Basiscursus Informatica College 8, File Structures Brookshear H8 Richard.
Basiscursus Informatica, College 5, H 5 1 Basiscursus Informatica 98/991 Basiscursus Informatica College 5, Programming Languages Brookshear H5 Richard.
Basiscursus Informatica, College 6, H 6 1 Basiscursus Informatica 98/991 Basiscursus Informatica College 6, Software Engineering Brookshear H6 Bob.
Basiscursus Informatica, College 2, H 2 1 Basiscursus Informatica 98/991 Basiscursus Informatica College 2, Data Manupulatie Brookshear H2 Richard.
1 ICT Infrastructuren 19 november 2007 David N. Jansen.
Presentatie door: Martijn Schmid, Kathinka Veldkamp en Nynke Zwart
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 3: Instructietypen (1)
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Inleiding InstructieSetArchitectuur (ISA) datatypen.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 3: Instructietypen (2)
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Digitale logica niveau: “systeem-architectuur” cpu-chips.
Samenwerking tussen processor, registers en RAMgeheugen
Basiscursus Informatica, College 9, H 9 1 Basiscursus Informatica 98/991 Basiscursus Informatica College 9, Database Structures Brookshear H9 Richard.
Context switching Chanel Mepschen Informatica 5Fvwo.
BIOS en Opstarten.
Basisfuncties Operating System.
Bits & bytes.
HOGESCHOOL ROTTERDAM / CMI Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
Code compressie in Embedded Systems Onno Kievit ET4074 Kwantitatieve aspecten van computer architectuur.
Hoofdstuk 1.. De Von Neumann computer Organisatie.
Digitale gegevens Drs. Ing. Rainier Kock 1. Vorige les 2 Computers werken met elektrische schakelingen Schakelaar aan = 1, uit = 0 Tekst, geluid en beeld.
Hardware (2) SGDB Informatica.
Parallel Rekenen Prefix Sum
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
Hardware (2) SGDB Informatica.
Hoofdstuk 3 - Computersystemen
Transcript van de presentatie:

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr1 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/991 SWI Inleiding Informatica Brookshear hoofdstuk 2 Data Manipulatie

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr2 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/992 Overzicht college 3 n 2.1 Central processing unit (CPU) n 2.2 Stored-program concept n 2.3 Progamma executie n NIET: 2.4 Rekenkundige/logische instructies n 2.5 Communicatie met randapparatuur n NIET: 2.6 Andere architecturen

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr3 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/993 Overzicht college 3 n 2.1 Central processing unit (CPU) n 2.2 Stored-program concept n 2.3 Progamma executie n 2.5 Communicatie met randapparatuur

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr4 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/994 Eenvoudig CPU model Arithmetic/ Logic Unit Control Unit CPU Main memory Registers Bus

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr5 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/995 CPU n Cruciaal onderdeel van computer dat bewerkingen uitvoert: ä 1. controle eenheid: coördinatie van uitvoering instructies ä 2. ALU = rekenkundige/logische eenheid: voert instructies uit ä 3. registers: zeer tijdelijke opslag in CPU voor data en instructies

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr6 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/996 Bus en Cache n Bus: snelle verbinding tussen CPU en werkgeheugen n Cache: hulpgeheugen van CPU, vormt snelle buffer tussen CPU en werkgeheugen ä voordeel: snelle toegang voor CPU ä voordeel: ontlasting van de bus

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr7 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/997 Soorten computer geheugen computer memory main memorymass storage CPU Arithmetic/ Logic Unit Control unit registerscache generalspecial purpose

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr8 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/998 Registers n Algemene registers (general purpose): bevatten doorgaande invoer en uitvoer naar ALU n Speciale registers: programma-teller en instructie register (komt later in par 2.3)

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr9 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/999 Taken controle eenheid n Verplaatst data van werkgeheugen/cache naar de algemene registers van CPU n Geeft door aan ALU in welke registers de data zitten n Activeert ALU n Geeft door aan ALU in welk register resultaat gezet moet worden

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr10 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9910 Bereken: x + y = z n Stap 1. Haal waarde x op, stop in register 1 n Stap 2. Haal waarde y op, stop in register 2 n Stap 3. Activeer optel-circuit (ALU) met inhoud van regs 1, 2 en reg 3 voor resultaat n Stap 4. Zet inhoud register 3 in werkgeheugen n Stap 5. Stop

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr11 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9911 Soorten machine-instructies n data transfer instructies (LOAD, STORE) (stap 1, 2, 4) NB. copy, geen move n rekenkundige/logische instructies (AND, OR, XOR, SHIFT, ROTATE) (stap 3) n controle instructies (STOP, JUMP) (stap 5)

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr12 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9912 Data transfer instructies Arithmetic/ Logic unit Control Unit CPU Main memory Bus LOAD STORE Registers

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr13 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9913 Voorbeeld JUMP n Stap 1 LOAD register 1 met waarde uit geheugen n Stap 2 LOAD register 2 met andere waarde geheugen n Stap 3 JUMP, als 2 e waarde = nul, naar stap 6 n Stap 4 ALU: deel inhoud 1 e register door inhoud 2 e register stop resultaat in 3 e register n Stap 5 STORE inhoud 3 e register in geheugen n Stap 6 STOP

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr14 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9914 JUMP n Unconditional JUMP ä spring naar stap 6 n Conditional JUMP ä als waarde = 9, dan spring naar stap 6 n Als 0 = 0, dan spring naar stap 6

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr15 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9915 Overzicht college 3 n 2.1 Central processing unit (CPU) n 2.2 Stored-program concept n 2.3 Progamma executie n 2.5 Communicatie met randapparatuur

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr16 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9916 ‘Stored-program concept’ n Eerste computers: eenvoudig programma ‘hard-wired’, alleen data gecodeerd n Analogie: wasmachine met vaste was- programma’s, de was is variabel n Later: programma ook gecodeerd, gebruikt vaste, elementaire instructie-set van CPU n Programma en data zitten in hetzelfde geheugen

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr17 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9917 Voorbeeld machine (Appendix C) n 16 algemene registers van 8 bits (0.. F) n 2 special purpose registers ä programma teller (1 byte) ä instructie register (2 bytes) n 256 geheugencellen van 8 bits (00.. FF) n machine instructie is 16 bits (2 bytes): ä 4 bits op-code, 12 bits operand

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr18 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9918 Hexidecimaal Bit patroonHexidecimaal Bit patroonHexidecimaal 1010A 1011B 1100C 1101D 1110E 1111F Machine-instructie = 16 bits = 2 bytes = 4 hex codes

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr19 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9919 Voorbeeld architectuur CPU Main memory Arithmetic/Logic unit Registers Instruction register Program counter Bus CelAdres F FF.... Control unit

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr20 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9920 Machine-instructie n op-code veld ä code voor de basisoperaties (STORE, AND, ADD, JUMP, HALT, etc.) n operand veld ä gedetailleerde info over operatie (registers, geheugen-cellen in operatie 4 hexidecimale cijfers (4 x 4 = 16 bits = 2 bytes) Op-code Operand

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr21 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9921 Voorbeeld machinetaal 1RXYLOAD reg R met inhoud van geheugen cel XY bv: 14A3Stop inhoud van cel A3 in reg 4 bv: 1347Stop inhoud van cel 47 in reg 3 2RXYLOAD reg R met bitstring XY bv: 20A3Stop bitstring “A3” in reg 4 bv: 2347Stop bitstring “47” in reg 3 3RXYSTORE inhoud van reg R in geheug cel met adres XY bv: 35B1Stop inhoud van reg 5 in geheug cel B1 40RSMOVE bitstring in reg R naar reg S bv: 40A4Copieer inhoud reg A naar reg 4 5RSTADD bitstrings in reg S en T en stop res in reg R

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr22 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9922 Machinetaal (vervolg) 6RSTADD (breuken) 7RSTOR 8RSTAND 9RSTXOR AR0XROTATE BRXYJUMP naar instructie in geheug cel met adres XY als bitstring in reg R gelijk is aan bitstring in reg 0. Anders ga door met volgende instructie B43CAls inhoud reg 4 = reg 0, ga naar geheugencel 3C COOOHALT

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr23 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9923 Vragen n Waarom is B03C een onvoorwaardelijke sprong naar de instructie in cel 3C? n Hoeveel instructies kunnen in deze voorbeeld-taal nog worden toegevoegd? n Hoe kent de machine het verschil tussen data en instructies?

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr24 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9924 Nogmaals: optellen n Stap 1. Haal 1ste waarde op, stop in register X n Stap 2. Haal 2de waarde op, stop in register Y n Stap 3. Activeer optel-circuit (rek/log) met inhoud van regs X, Y en reg Z voor resultaat n Stap 4. Sla resultaat op in Z n Stap 5. Stop

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr25 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9925 Voorbeeld programma n Stap 1. Haal waarde op uit cel 6C, stop in reg 5 n Stap 2. Haal waarde op uit cel 6D, stop in reg 6 n Stap 3. Tel op inhoud reg 5 en 6, stop in reg 0 n Stap 4. Sla resultaat cel 6E n Stap 5. Stop n Stap C n Stap D n Stap n Stap E n Stap 5. C000

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr26 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9926 Overzicht college 3 n 2.1 Central processing unit (CPU) n 2.2 Stored-program concept n 2.3 Progamma executie n 2.5 Communicatie met randapparatuur

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr27 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9927 Speciale registers n Programma teller ä geheugenadres van volgende instructie ä rol: bijhouden waar programma is n Instructie register ä bevat de huidige instructie n Machine cyclus van de controle eenheid: ä fetch, decode, execute

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr28 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9928 Teller and instructie register CPU Main memory Arithmetic/Logic unit Registers Instruction register Program counter Bus CelAdres F FF.... Control unit

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr29 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9929 Machine cyclus n Fetch ä haal volgende instructie op (raadpleeg teller) ä stop in instructie-register ä update teller naar volgende instructie n Decode ä analyseer op-code en operand velden n Execute ä voer instructie uit ä ga naar fetch, tenzij C000

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr30 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9930 JUMP instructie n B258: als inhoud reg2=reg0, spring naar instructie in cel 58 n Wat er gebeurt in de “executie”: ä als inhoud reg2=reg0, stop adres “cel 58” in programma teller ä overschrijf oude waarde die eerder in cyclus was opgehaald n Volgende “fetch” heeft nieuw adres (van JUMP)

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr31 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9931 Voorbeeld executie n Stap 1. Haal waarde op uit cel 6C, stop in reg 5 n Stap 2. Haal waarde op uit cel 6D, stop in reg 6 n Stap 3. Tel op inhoud reg 5 en 6, stop in reg 0 n Stap 4. Sla resultaat cel 6E n Stap 5. Stop n Stap C n Stap D n Stap n Stap E n Stap 5. C000

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr32 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9932 Programma in geheugen n Stap C n Stap D n Stap n Stap E n Stap 5. C000 AdresInhoudcel A015 A16C A216 A36D A450 A556 A630 A76E A8C0 A900

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr33 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9933 Voorbeeld executie 0 AdresInhoudcel A015 A16C A216 A36D A450 A556 A630 A76E A8C0 A900 n Programma in centraal geheugen ä begin op A0 ä opeenvolgende adressen n 1 cel=1 byte, 1 instructie =2bytes (1 instr in 2 cel) n Teller telkens 2 adressen ophogen (A0, A2, A4,...)

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr34 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9934 Voorbeeld executie 1 AdresInhoudcel A015 A16C A216 A36D A450 A556 A630 A76E A8C0 A900 n Begin: teller op A0 n Fetch: 156C + teller A2 n Decode: LOAD n Execute n Na eerste cyclus: ä teller: A2 ä Instructie reg: 156C

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr35 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9935 Voorbeeld executie 2 AdresInhoudcel A015 A16C A216 A36D A450 A556 A630 A76E A8C0 A900 n Teller op A2 n Fetch: 166D + teller A4 n Decode: LOAD n Execute n Na tweede cyclus: ä teller: A4 ä Instructie reg: 166D

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr36 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9936 Voorbeeld executie 3 AdresInhoudcel A015 A16C A216 A36D A450 A556 A630 A76E A8C0 A900 n Teller op A4 n Fetch: teller A6 n Decode: ADD n Execute n Na derde cyclus: ä teller: A6 ä Instructie reg: 5056

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr37 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9937 Voorbeeld executie 4 AdresInhoudcel A015 A16C A216 A36D A450 A556 A630 A76E A8C0 A900 n Teller op A6 n Fetch: 306E + teller A8 n Decode: STORE n Execute n Na vierde cyclus: ä teller: A8 ä Instructie reg: 306E

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr38 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9938 Voorbeeld executie 5 AdresInhoudcel A015 A16C A216 A36D A450 A556 A630 A76E A8C0 A900 AA n Teller op A8 n Fetch: C000 + teller AA n Decode: HALT n Execute n Na vijfde cyclus: ä teller: AA ä programma is klaar

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr39 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9939 Programma versus Data n Beide worden bewaard in centraal geheugen n Beide bestaan uit bitstrings n Machine weet niet of bits programma of data is n Wat gebeurt er als de teller een geheugenadres aangeeft met gewone data?

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr40 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9940 Overzicht college 3 n 2.1 Central processing unit (CPU) n 2.2 Stored-program concept n 2.3 Progamma executie n 2.5 Communicatie met randapparatuur

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr41 17 October :50 Basis cursus SWI Randapparatuur n Printer n Modem n Extra disk n Soundblaster n Zipdrive n etc.

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr42 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9942 Bus verbindingen Randapparaat Bus Main memoryControllerCPUControllerRandapparaat Elk randapparaat heeft eigen controler

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr43 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9943 Controller n Insteekmodule of vast op moederbord, elk ‘device’ heeft eigen controller n Kleine computertjes op zich die een randapparaat aansturen n Kan soms direct werkgeheugen lezen door bus --> Direct Memory Access (DMA) ä bus competitie: Von Neuman bottleneck n CPU kan controler vragen data te lezen en op bepaald adres tijdelijk op te slaan (buffer)

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr44 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9944 Communicatie: contr-CPU n Analoog aan CPU-werkgeheugen n Memory-mapped: controller is “onderdeel” van werkgeheugen (1 adres-systeem) n Niet memory-mapped: aparte adressering ä I/O adres (bv. D82A ipv 382A) n Poort: representeert de toegang tot het ‘geheugengebied’ van een controller

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr45 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/ weg communicatie n Controller communiceert met CPU, maar ook met randapparatuur n Controller stuurt randapparatuur aan, maar krijgt ook ‘status’ informatie terug, bv ‘ready’ signaal, ‘out-of-paper’, ‘cannot read’, etc. n Speciaal bitpatroon van het randapparaat: status word, bepaalt mede de normale verwerking van een programma

Inleiding Informatica, College 2, H 2 - nr46 17 October :50 Basiscursus Informatica 98/9946 Parallelle/seriële comm. n Parallel: bits in string worden parallel verstuurd ä elke bit op een apart kanaal ä snel, maar vereist moderne technologie n Serieel: bit voor bit op zelfde kanaal ä kan met oudere tech., bv. telefoonlijn/modem n Snelheid in bps (bits per second) ä glasvezel: > 100 Mbps en meer