Als dat maagdelijk witte scherm mij zo verleidelijk aanstaart en dat toetsenbord smacht naar de beroering van mijn gevoelige vingers, dan ontwaakt het.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Redactioneel schrijven Les 3
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Content & Redactie propedeuse ’06/’07 blok 1
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Het geheim om ouder te worden in schoonheid
Tekst, het stoffelijk overschot van de gedachte (vrij naar Eric van der Steen)
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Workshop creatief brainstormen
4.1: Het parlement is baas boven baas
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Spelling college 3.
Zoek de zwarte stip. Propedeuse 07/08 Cultuur & Media College 5 the western als spiegel van het collectief gemoed The Good, the Bad and the Invisible.
De taal is de mens gegeven om zijn gedachten in te vermommen
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Identiteit les 1
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Media & Creativiteit Pia Terstroet
Leren = Concentreren I II III.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 3.
preek over Deuteronomium 6:20-25
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Vrije Ruimte schooljaar Project China. Algemeen China leren kennen via mini-onderzoek combinatie van “studie” en “beleving” focus op thema open.
Het schrijven van een verhaal
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? § 1.1 & 1.2
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
TRENDS 2014 Hafida
De theorie achter de verhalen
Heel gewoon maar toch anders.
Notenschrift Hoe lees je noten? Hoe speel je noten op een piano of klokkenspel. Dit leren wij met het Formative Assessment programma. FAP.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Inleiding: 1)Wat is diabetes? 2)Behandeling 3)Hypo en Hyper 4) Het slot Eerst gaat Leonie even prikken dat doet ze in haar vinger dan zie je daarna hoe.
Groep 8 University Microben
Training: Inloggen en Zoeken
Het schrijven van een verhaal
Training: Inloggen en Zoeken
LOB Presenteer je stagebedrijf
Overtuigende tekst/betoog
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Een instructie schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
SEL Les 1: kennismaking.
Transcript van de presentatie:

Als dat maagdelijk witte scherm mij zo verleidelijk aanstaart en dat toetsenbord smacht naar de beroering van mijn gevoelige vingers, dan ontwaakt het beest in mij…

de wezel (Vrij naar Herman Finkers)

College 2 Less is more schrijven is schrappen

Niet meer fout doen svp spetterende kopzin boven je stukkie naam eronder font (zie 10 geboden) aantal woorden (bestudeer de opdracht) HvA account gebruiken deadlines vanaf heden heilig incomplete mapjes > geen beoordeling afmelden bij overmacht

Wat gaan we doen? jullie meegebrachte artikelen redactievergadering het nieuwsartikel: theorie huiswerk & weekoverzicht nieuwsneuzen (persbericht) huiswerkbespreking: bloemlezing optioneel: ‘Toekomstmuziek’

nieuws versus reportage

Redactievergadering (mindmap van de toekomst) groepen van vier/vijf brainstormen op nieuwsonderwerpen (mindmap)* een notulist, presentator en een uitwerker schud los die grijze cellen * Politiek/staatsinrichting, infrastructuur/verkeer, zorgstelsel/gezondheid, bedrijfsleven, demografie/etnografie, sociale leven, cultuur, religie, sport, media, entertainment, onderwijs/wetenschap, virtuele wereld, technologie, derde wereld, klimaat/milieu/natuur, brandhaarden, oorlogen, enzovoort…

dokters op zaal

het nieuwsartikel

kop: strekking artikel óf attentiongrabber lead: bestaansrecht stuk (nieuwswaarde); de vijf w’s alinea 2: achtergrondinfo (hoe, hoeveel, ‘hoor’) alinea 3: meer achtergrondinfo: (wat ging eraan vooraf, ‘wederhoor’, cijfers, details) alinea 4 (optioneel): meer smeuïge details, diepere lagen, geschiedenis alinea 5: een lijn buiten het eigenlijke onderwerp niet vergeten: citaten, anekdotes, voorbeelden en… alinea 6: kom terug op het nieuws zonder conclusie

natuurlijk een plaatje met onderschrift George Walker Bush, kort na zijn bekering in 2012

huiswerk maken nieuwsverhaal: homepage max. 40, hele artikel 350/400 woorden (puntdoc!) deadline: zondagavond 30 september, uur bestandstitel: cr nieuws kl achtern voorn Sturen vanaf HvA account naar:

nieuwsneuzen (een persbericht)

Bloemlezing curiosa uit jullie werk

Luister aandachtig naar het verhaaltje en beantwoord vervolgens de vragen op de volgende sheet. NB: het gaat om je eerste indruk, het is géén geheugentest. Toekomstmuziek

1.Wat voor woning? 2.Waar zitten we op? 3.Welk Jaargetijde is het? 4.Wat voor weer is het? 5.Hoe ziet de directe omgeving eruit? 6.Waar is mama? 7.Wat is er in de koeienstal? 8.Wat voor werk doe ik? 9.Wat voor werk doet Hein junior? 10.Zijn er directe buren? 11.Hoe is de relatie tussen de personages? 12.Hoe is de algehele sfeer?

Hoe zit dit? meer dan platte informatie in één beschrijving geen benoeming, maar illustratie/suggestie (don’t tell, show) tussen de regels schrijven

Less is more

Wat hebben we gedaan/geleerd? ideeën opgedaan voor je krant (redactievergadering) opbouw van een nieuwsartikel sfeer maken door niet te benoemen (don’t tell, show)

fin