Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 2 Modelleren van analysetaken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINN 2010 •OOP •O Object •O Georiënteerd •P Programmeren.
Advertisements

Zelf objecten maken in VBA Ynte Jan Kuindersma, BIRD Automation Nationale Officedag 2009 EDE, 14 Oktober 2009.

Workshop Multidimensional Evidence Based Practice / Legitimiteitsvraagstukken Jeroen Gradener / Rosalie Metze / Joep Holten.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Een programma opbouwen.
HM-ES-th1 Les 9 Hardware/Software Codesign with SystemC.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
SAP ABAP A short introduction. SAP ABAP • Selectie: – IF …… ENDIF. – IF …. ELSE … ENDIF. – IF …. ELSEIF …. ELSEIF …. ELSE …. ENDIF. – IF condition_1.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 4 Domeinmodellering en elicitatie.
Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 1 inleiding.
Programmeren in Java met BlueJ
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag Backtracking: –Permutaties –Koninginnen.
<Mdl01 hoorcollege 1>
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 4 Codeerperikelen Singleton Specificeren Scheiding GUI en Domein Facade.
Omgevingen zijn dan geïmplementeerd als Symbol Tables. Symbol Table mapt een symbool met een Binding Meerdere noties van binding –Meerdere manieren te.
HM-ES-th1 Les 1 Hardware/Software Codesign with SystemC.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Informatica Universiteit AntwerpenScripting 5.1 Informatica 1rste BAC Biologie Hoofdstuk 5 Scripting.
Ben Raes en Sam Decrock1 Tracking algoritmes Tracking Algoritmes Richting van ons project.
Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 5 Inferentie en communicatie.
Server side scripting 1 Webtechnologie Lennart Herlaar.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen Mei 2005.
Probleem P 1 is reduceerbaar tot P 2 als  afbeelding  :P 1  P 2 zo dat: I yes-instantie van P 1   (I) yes-instantie van P 2 als ook:  polytime-algoritme,
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
Databases I (H.3) Het Entity-Relationship Model Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam versie 2003.
Algoritmen en Datastructuren (ALDAT) EVMINX4 Week 6.
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
Spatial classificatie
Opgave 1a: afronden int n=5; double a, b, c, d; a = n * 1.5; b = n * 3 / 2; c = n / 2 * 3; d = 3 / 2 * n; a b c d
Hoorcollege 7 Collections, arrays. Programma ‘Snowflakes’ Sneeuwvlok object.
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Methods of Development #3: Objecten. * Staat op USAT weblog.
#3Objecten. Schrijf in LOGO de pseudocode voor een figuur naar keuze (met iig een lus of conditie). Maak tevens een screenshot van het resultaat.
#3Software planning. refactor  Vermijdt dubbele code Welke code lijkt veel op elkaar?
MEDMEC02 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 5 Identiteit.
CAT: Phystrac bij CTS Julie Staals Sept 2007.
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
DB&SQL8- 1 VBA Visual Basics for Applications: eigen Office versie vanaf Office2000 gelijk voor alle applicaties Programmeren onder meer nodig voor Het.
Hidden Markov Models Introductie Project: 1. Initializatie 2. Training.
JAVA1 H 22. COLLECTIONS FRAMEWORK. 1. INLEIDING. Collections framework Is een verzameling van data structuren, interfaces en algoritmen Meest voorkomende.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag Het ARM bord met wat library functies.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag GUI  command line redirection.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen Mei 2005.
Overzicht  Is een kennissysteem een oplossing?  Probleem- en domeinmodel  Methodologie.
Hoofdstuk 2 Java. Soorten Java-programma’s nJava Applet programma “leeft” op een WWW-pagina nJava Application programma heeft een eigen window nJavascript.
Hoorcollege 9 Jewel Jam The revenge. Hierarchie van game objecten Game object (lijst) Game object (grid) Game object (lijst) Game object.
Internetapplicaties - IV Collecties 1 Internetapplicaties Deel 4: Java hulpklassen: Collecties.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
KINN 2010 OOP O Object O Georiënteerd P Programmeren.
Taaltheorie en Taalverwerking Parsing Continued. Totnutoe: Top-Down-Parser.
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
International Primary Curriculum
C++ C++ als een verbetering van C Abstracte datatypen met classes Constructoren en destructoren Subklassen binding van functies 1.
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Ant Systems for dynamic problems. Ants caught in a traffic jam Casper Joost Eyckelhof.
WISKUNDIG MODELLEREN KUNST OF KUNDE? 11 november 2009 Jaap Praagman CQM.
EQUA Moeten we requirements serieus nemen?. Traditioneel Iteratief Agile Open Source Frank Peeters Petra Heck
1 OMI Modelleren van content. 2 Vocabulary Content “gevangen” in begrippenapparaat: Vocabulary: lijst met termen nauwelijks semantiek Ontology:
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 College 6 Cees Witteveen.
Constructie van het kennismodel
Transcript van de presentatie:

Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 2 Modelleren van analysetaken

Vorige keer: Kennisidentificatie OM-1: Probleem OM-2: Proces OM-3: Taken OM-4: Kennis OM-5: Project TM-1: Taak in detail TM-2: Kennis in detail AM: Betrokkenen OTA: Veranderingstraject

Vandaag: modelleren van analysetaken

Leerdoel begrijpen en kunnen hanteren van de taakmethoden voor analysetaken Concrete taakbeschrijving taakmodel aanpassen / combineren modelleren / herkennen illustreren / toepassen

DIAGNOSE

Diagnose Diagnose betreft het bepalen van de fout waarom een systeem niet naar behoren functioneert.

Taakmethode while new-solution cover(complaint -> hypothesis) do differential := hypothesis add differential; end while repeat select(differential -> hypothesis); specify(hypothesis -> observable); obtain(observable -> finding); evidence := finding add evidence; for each hypothesis in differential do verify(hypothesis + evidence -> result); if result == false then differential := differential subtract hypothesis until size differential =< 1 or “no more observables left” faults := differential;

Taakbeschrijving “De auto doet het niet. Ik voorzie op dit moment twee voor de hand liggende oorzaken: De benzine is op of de accu is leeg. Als de benzine op is dan zou de benzinemeter op nul moeten staan. Als de accu leeg is dan zou het acculampje op het dashboard moeten branden. Of de auto zou met behulp van een startkabel weer aan de praat gebracht moeten kunnen worden. Een lege accu komt veel vaker voor dan een lege benzinetank. Ik kijk op het dashboard, maar het acculampje brandt niet. Dan probeer ik de auto via een startkabel aan de gang te krijgen. Dat lukt!”

Taakmethode in UML

Taakmethode in CML REPEAT cover(complaint -> hypothesis); predict(hypothesis -> expected-finding); obtain(expected-finding -> actual-finding); evidence := evidence ADD actual-finding; compare(expected-finding + actual-finding -> result); UNTIL "result = equal or no more solutions of over"; END REPEAT IF result == equal THEN fault-category := hypothesis; ELSE "no solution found"; END IF

Alternatieve Taakmethode while new-solution cover(complaint -> hypothesis) do differential := hypothesis add differential; end while repeat select(differential -> hypothesis); specify(hypothesis -> observable); obtain(observable -> finding); evidence := finding add evidence; foreach hypothesis in differential do verify(hypothesis + evidence -> result); if result == false then differential := differential subtract hypothesis until size differential =< 1 or “no more observables left” faults := differential;

inferentiestructuur

MONITORING

Monitoring

Wat kenmerkt monitoring? input: nieuw gegeven output: discrepantie is er niet noodzakelijk, alleen in abnormale situaties

Monitoring: method control receive(new-finding); select(new-finding -> parameter); specify(parameter -> norm); compare(norm + finding -> difference); classify(difference + historical-data -> discrepancy); historical-data := finding add historical-data;

Monitoring

selectie van parameter specificatie van norm vergelijking met norm – levert verschil (‘difference’) classificatie van verschil – levert discrepantie (‘discrepancy’)

Monitoring

CLASSIFICATIE

Classificatie betreft de beslissing tot welke klasse(n) een bepaald object behoort.

Taakbeschrijving “Om de soort van een specifieke vogel te bepalen ga ik als volgt te werk. In het begin zijn alle vogelsoorten nog mogelijk. Dan neem ik een eigenschap, zoals de kleur van de veren of de grootte van de snavel. Dan ga ik alle mogelijke soorten af; als de eigenschap van deze specifieke vogel niet overeenkomt met de eigenschap van de soort, dan valt die soort af als mogelijkheid. Hiermee ga ik net zolang door tot er geen eigenschappen meer zijn om mee te vergelijken, of tot ik nog maar één mogelijke vogelsoort over heb.”

Classificatie: methode 1.generatie kandidaatsklassen 2.langslopen eigenschappen 3.meten 4.vergelijken 5.afstrepen

1. Generatie kandidaten while new-solution generate(object -> candidate) do candidate-classes := candidate ADD candidate-classes;

2. Langslopen eigenschappen while new-solution specify(candidate-classes -> attribute) and length candidate-classes > 1 do

3. Meten obtain(attribute -> new-feature); current-feature-set := new-feature ADD current-feature-set;

4. Vergelijken for-each candidate in candidate-classes do match(candidate + current-feature-set -> truth-value);

5. Afstrepen if truth-value = false; then candidate-classes := candidate- classes subtract candidate;

inferentiestructuur

Let op: Plaatje geeft niet de controle (if then, while do …) van de taakmethode weer Inferentiestructuur

Classificatie: voorbeelden

ASSESSMENT

Assessment Assessment betreft de bepaling of een systeem aan de normen voldoet.

Assessment: vb. de situatie – een sollicitant – een vacature de vraag – is de sollicitant geschikt voor de vacature? de methode – selectie, evaluatie en beslissen via normen

Assessment?

Assessment in UML notation abstract specify norms select norm match decision evaluate norm [more abstractions] [no more abstractions] [match fails no decision] [match succeeds: decision found]

Opdracht Bestudeer het volgende plaatje Is dit assessment?

Opdracht Bestudeer het volgende plaatje Is dit assessment?

Leerdoel begrijpen en kunnen hanteren van de taakmethoden voor analysetaken Concrete taakbeschrijving taakmodel aanpassen / combineren modelleren / herkennen illustreren / toepassen

Voorbeeld opdracht Vergelijk assessment en classifatie – wat zijn de overeenkomsten? – wat zijn de verschillen?

Voorbeeld opdracht Bedenk een combinatie van – diagnose en monitoring – diagnose en classificatie – assessment en classificatie – …

Geef het onderscheid aan tussen taak taaktype taakmethode taaktemplate taakdecompositie (en in practicum: taakcomponent)

Week 46 Week 47 Week 48 Week 49 Week 50 Week 51 Week 52 Week 1 Week 2 Week 3 Week 4 Week 5 College 1 Geen college + opdracht 1 College 2 + opdracht 2 College 3 College 4 + opdracht 3 College 5 kerstvakantie herkansingweek Geen college + Opdracht 4 College 6 Roel van den Broek Eindpresentaties + eindrapport Tentamen

interviewtechnieken

firma interview