Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Hoe werkt een rekenmachine?
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Stijgen en dalen constante stijging toenemende stijging
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Welkom op BK City Wytze Patijn Decaan Faculteit Bouwkunde.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
Overzicht presentatie
Elke 7 seconden een nieuw getal
H51 12 resolutie H51 PHOTOSHOP 1 audiovisueel centrum meise.
Extra vragen voor Havo 3 WB
Buigpunt en buigraaklijn
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Inhoud Introductie Wachtrijtheorie
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Opdrachten Snelheid.
Opdrachten Snelheid.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
2.6 Het gebruik van formules en diagrammen
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Toegepaste mechanica voor studenten differentiatie Constructie
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Tweedegraadsfuncties
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Stopafstand = reactieafstand + remweg
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Les 3: Verkeer TOETS.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2014.
ZijActief Koningslust
Voorraadbeheer en bestellen
Transcript van de presentatie:

internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang….. Ad Wilson docent NHTV

1 Overzicht presentatie Soorten verkeerslichtenregelingen Wachttijd voor een verkeerslicht Gemiddelde maximale wachtrijlengte Kans dat de wachtrij langer wordt dan … Groene golven Verkeersstromentheorie

2 Soorten verkeerslichtenregelingen Starre regelingen Voertuigafhankelijke regelingen Verkeersafhankelijke regelingen

3 Soorten verkeerslichtenregelingen Starre regelingen Vaste cyclustijd Een richting heeft elke cyclus steeds zelfde groentijd

4 Soorten verkeerslichtenregelingen Voertuigafhankelijke regelingen Verkeer meten met detectoren Alleen groen als er verkeer is Duur groentijd afhankelijk van hoeveelheid verkeer

5 Soorten verkeerslichtenregelingen Verkeersafhankelijke regelingen Als voertuigafhankelijke regeling + meten verkeer op grote afstand + optimalisatie van de regeling

6 Berekening totale wachttijd voor een verkeerslicht

7

8 tijd Aantal voertuigen In wachtrij Berekening totale wachttijd Aanname: uniform aankomstpatroon

9 Aantal voertuigen In wachtrij 3 voertuigen 5 seconden Wachttijd = 5x3=15 sec. Wachtrij als functie van de tijd Berekening totale wachttijd tijd

10 Aantal voertuigen In wachtrij Totale wachttijd in cyclus = totale oppervlakte Berekening totale wachttijd Cyclus tijd

11 Aantal voertuigen In wachtrij Totale wachttijd in cyclus ≈ oppervlakte driehoek Berekening totale wachttijd Cyclus tijd

12 Aantal voertuigen In wachtrij roodtijd R qR s-q s vtg/sec Afname per seconde: s-q q vtg/sec Toename per seconde: q Berekening totale wachttijd Totale wachttijd = Oppervlakte = tijd

13 Aantal voertuigen In wachtrij roodtijd R qR s-q s vtg/sec Afname per seconde: s-q q vtg/sec Toename per seconde: q Berekening totale wachttijd Totale wachttijd = Oppervlakte = tijd

14 Correctie voor wisselend verkeersaanbod Toepasbaar voor starre en voertuigafhankelijke regelingen Berekening totale wachttijd Totale wachttijd = Oppervlakte =

15 Voorbeeld: Intensiteit: 600 vtg/uur: q = 0,17 vtg/sec Afrijcapaciteit: 1800 vtg/uur: s = 0,5 vtg/sec Roodtijd: 50 sec. R = 50 sec. Cyclustijd: 80 sec. Berekening totale wachttijd Totale wachttijd = = = 322 sec Aantal voertuigen per cyclus: 80x0,17 = 14 Gemiddelde wachttijd: 322/14 = 23 sec. s vtg/sec q vtg/sec

16 Berekening gemiddelde maximale wachtrijlengte Uitrit

17 Berekening gemiddelde maximale wachtrijlengte Q Aantal voertuigen Benodigde tijd om weg te rijden Q.t Q.t 2.q Q.t 2.q 2 Q.t 3.q 2 Q.t.q q vtg/sec. Gemidd. max. wachtrijlengte Q. + Q.t.q + Q.t 2.q 2 + ….. = Q.(1 + t.q + t 2.q 2 + ….. ) Q 1-q.t = Q. 1 1-q.t = ……. …..

18 Berekening gemiddelde maximale wachtrijlengte Q q vtg/sec. Voorbeeld: Intensiteit: 600 vtg/uur: q = 0,17 vtg/sec Roodtijd: 50 sec. R = 50 sec. Tijd t: t = 1sec. → Q = q.R = 0, = 8,5 vtg Q 1-q.t = Gemidd. max. wachtrijlengte 8,5 1-0,17.1 = = 10

19 Kans dat wachtrij langer wordt dan ….

20 Kans dat wachtrij langer wordt dan…… Verkeer komt aan volgens Poissonproces Kans P(x;m) dat in periode van t sec. precies x vtg’en aankomen: Stel: gemiddeld aantal aankomsten in periode t is m voertuigen

21 Kans dat wachtrij langer wordt dan…… Kans P(x  3;m) dat in periode van t sec. 3 of minder vtg’en aankomen: Kans P(x;m) dat in t sec. precies x vtg’en aankomen: P(x  3;m) kan dus berekend worden

22 Kans dat wachtrij langer wordt dan…… Verkeersregeltechniek: niet interessant: P(x  N;m) Aflezen in tabel wel interessant:P(x>N;m)

23 Optimale groene golf

24 Optimale groene golf L tijd L/v Weg L/v Cyclustijd C 1 = 2L/v L/v Cyclustijd C 2 = 2L/v Snelheid: v m/sec

25 Optimale groene golf L tijd L/v Weg L/v Cyclustijd C 1 L/v Cyclustijd C 2 Groene golf mogelijk als

26 Optimale groene golf Voor groene golf moeten cyclustijden op alle kruispunten gelijk zijn

27 Optimale groene golf L 1, L 3,4 L 2,3 Meestal geldt: Groene golf niet mogelijk

28 Verkeersstromentheorie Stel dat voertuig A plotseling moet remmen: Hoe groot is de veilige volgafstand tussen de voertuigen A en B ? B A Snelheid v km/hSnelheid v

29 Verkeersstromentheorie B A Ls Snelheid v km/hSnelheid v v2v2 2a B Remweg B = t R.v B s0s0 s = S = + t R.v + v2v2 2a B + + s0s0 + + L v2v2 Snelheid: 0 km/h Remweg A = v2v2 2a A L A Remvertraging A Remvertraging B Min. tussenruimte

30 Verkeersstromentheorie B A Snelheid v km/hSnelheid v S = t R.v v2v2 2a B + s0s0 + L + - v2v2

31 Andere onderwerpen Fuzzy logic Macroscopische modellen verkeersstromentheorie Berekening minimale en optimale cyclustijd Pelotondiffusie ……..

internationale hogeschool Breda N59 Eenvoudige verbetering verkeerslichten Sprekend voorbeeld A59

internationale hogeschool Breda Iets minder perfecte groene golf Perfecte groene golf Eenvoudige verbetering verkeerslichten Sprekend voorbeeld N59 A59

internationale hogeschool Breda Iets minder perfecte groene golf Eenvoudige verbetering verkeerslichten Sprekend voorbeeld 2 km minder file in elke richting Besparing: > voertuigverliesuren/jaar Kosten: € (eenmalig)