Overzicht presentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Stijgen en dalen constante stijging toenemende stijging
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Elke 7 seconden een nieuw getal
H51 12 resolutie H51 PHOTOSHOP 1 audiovisueel centrum meise.
Extra vragen voor Havo 3 WB
Buigpunt en buigraaklijn
Inhoud Introductie Wachtrijtheorie
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Opdrachten Snelheid.
Opdrachten Snelheid.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Elektriciteit 1 Basisteksten
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
2.6 Het gebruik van formules en diagrammen
Module ribCTH Construeren van een Tennishal Spantconstructies. Week 14
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Eenparige beweging opgave 1
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Toegepaste mechanica voor studenten differentiatie Constructie
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Tweedegraadsfuncties
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
Stopafstand = reactieafstand + remweg
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Les 3: Verkeer TOETS.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2014.
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
ZijActief Koningslust
Transcript van de presentatie:

Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang….. 4-4-2017 Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang….. Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen NHTV Zodanig opgezet dat je er voor onderwijs wat mee kunt doen Graag bereid om op uw school of samen met u aan projecten ofr opdrachten te werken Ad Wilson docent NHTV

Overzicht presentatie 4-4-2017 Overzicht presentatie Soorten verkeerslichtenregelingen Wachttijd voor een verkeerslicht Gemiddelde maximale wachtrijlengte Kans dat de wachtrij langer wordt dan … Groene golven Verkeersstromentheorie

Soorten verkeerslichtenregelingen Starre regelingen Voertuigafhankelijke regelingen Verkeersafhankelijke regelingen

Soorten verkeerslichtenregelingen 4-4-2017 Soorten verkeerslichtenregelingen Starre regelingen Vaste cyclustijd Een richting heeft elke cyclus steeds zelfde groentijd

Soorten verkeerslichtenregelingen Voertuigafhankelijke regelingen Verkeer meten met detectoren Alleen groen als er verkeer is Duur groentijd is afhankelijk van hoeveelheid verkeer Bijzondere ingrepen mogelijk

Soorten verkeerslichtenregelingen Verkeersafhankelijke regelingen Als voertuigafhankelijke regeling meten verkeer op grote afstand optimalisatie van de regeling

Evaluatie van een verkeerslichtenregeling. Meten, berekenen of simuleren?

Berekenen totale wachttijd voor een verkeerslicht

Berekenen totale wachttijd voor een verkeerslicht

Berekening totale wachttijd Aantal voertuigen In wachtrij Aanname: uniform aankomstpatroon tijd

Berekening totale wachttijd Aantal voertuigen In wachtrij Wachttijd = 5x3=15 sec. Wachtrij als functie van de tijd 3 voertuigen 5 seconden tijd

Berekening totale wachttijd Aantal voertuigen In wachtrij Totale wachttijd in cyclus = totale oppervlakte tijd Cyclus

Berekening totale wachttijd Aantal voertuigen In wachtrij Totale wachttijd in cyclus ≈ oppervlakte driehoek tijd Cyclus

Berekening totale wachttijd q vtg/sec Toename per seconde: q Aantal voertuigen In wachtrij s vtg/sec Afname per seconde: s-q Totale wachttijd = Oppervlakte = qR tijd qR s-q roodtijd R

Berekening totale wachttijd Totale wachttijd = Oppervlakte = Correctie voor wisselend verkeersaanbod Toepasbaar voor: starre regelingen voertuigafhankelijke regelingen (aangepaste versie)

Berekening totale wachttijd Voorbeeld: Intensiteit: 600 vtg/uur: q = 0,17 vtg/sec Afrijcapaciteit: 1800 vtg/uur: s = 0,5 vtg/sec Roodtijd: 50 sec. R = 50 sec. Cyclustijd: 80 sec. s vtg/sec q vtg/sec Totale wachttijd = = = 322 sec Aantal voertuigen per cyclus: 80x0,17 = 14 Gemiddelde wachttijd: 322/14 = 23 sec.

Berekenen gemiddelde maximale wachtrijlengte Uitrit Berekenen gemiddelde maximale wachtrijlengte

een voertuig in beweging Q. + Q.t.q + Q.t2.q2 + ….. Berekening gemiddelde maximale wachtrijlengte q vtg/sec. ……. ….. Q.t.q Q.t2.q2 Aantal voertuigen (tijdstip startgroen) Q Benodigde tijd om weg te rijden Q.t Q.t2.q Q.t3.q2 Tijdens groen zet zich elke t sec. een voertuig in beweging Gemidd. max. wachtrijlengte Q. + Q.t.q + Q.t2.q2 + ….. = Q.(1 + t.q + t2.q2 + ….. ) Q 1-q.t = Q. 1 1-q.t =

Berekening gemiddelde maximale wachtrijlengte q vtg/sec. Q Voorbeeld: Intensiteit: 600 vtg/uur: q = 0,17 vtg/sec Roodtijd: 50 sec. R = 50 sec. Tijd t: t = 1 sec. → Q = q.R = 0,17 . 50 = 8,5 vtg Q 1-q.t = Gemidd. max. wachtrijlengte 8,5 1-0,17.1 = 10

Kans dat wachtrij langer wordt dan ….

Verkeer komt aan volgens Poissonproces Kans dat wachtrij langer wordt dan…… Verkeer komt aan volgens Poissonproces Stel: gemiddeld aantal aankomsten in periode t is m voertuigen Kans P(x;m) dat in periode van t sec. precies x vtg’en aankomen:

precies x vtg’en aankomen: Kans dat wachtrij langer wordt dan…… Kans P(x;m) dat in t sec. precies x vtg’en aankomen: Kans P(x 3;m) dat in periode van t sec. 3 of minder vtg’en aankomen: P(x 3;m) kan dus berekend worden

Kans dat wachtrij langer wordt dan…… Verkeersregeltechniek: niet interessant: P(x N;m) wel interessant: P(x>N;m) Aflezen in tabel

Optimale groene golf

L/v L/v L L/v Optimale groene golf Cyclustijd C1= 2L/v 1 2 Weg Cyclustijd C1= 2L/v 1 L/v L/v L 2 L/v tijd Snelheid: v m/sec Cyclustijd C2= 2L/v

Groene golf mogelijk als Optimale groene golf Weg Cyclustijd C1= 2L/v 1 L/v L/v L Groene golf mogelijk als 2 tijd Snelheid: v m/sec

Voor groene golf moeten op alle kruispunten gelijk zijn Optimale groene golf 1 2 Voor groene golf moeten cyclustijden op alle kruispunten gelijk zijn 3 4

1 L1,2 Meestal geldt: 2 L2,3 3 L3,4 4 Groene golf niet altijd mogelijk Optimale groene golf 1 L1,2 Meestal geldt: 2 L2,3 3 L3,4 4 Groene golf niet altijd mogelijk

Verkeersstromentheorie B Snelheid v A Snelheid v km/h s Stel dat voertuig A plotseling moet remmen: Hoe groot is de veilige volgafstand s tussen de voertuigen A en B ?

Verkeersstromentheorie B Snelheid v A Snelheid v km/h Snelheid: 0 km/h Remweg A = v2 2aA L A L s v2 2aB Remweg B = tR.v B s0 Min. tussenruimte Remvertraging A Remvertraging B s = S = + tR.v + v2 2aB + s0 + L - v2 2aB

Verkeersstromentheorie B Snelheid v A Snelheid v km/h S = tR.v v2 2aB + s0 L -

Andere onderwerpen Fuzzy logic Macroscopische modellen verkeersstromentheorie Berekening minimale en optimale cyclustijd Pelotondiffusie ……..

Met verkeerslichten valt nog heel wat te verdienen !

Eenvoudige verbetering verkeerslichten Sprekend voorbeeld A59 N59

Iets minder perfecte groene golf Eenvoudige verbetering verkeerslichten Sprekend voorbeeld N59 A59 Perfecte groene golf Iets minder perfecte groene golf

Iets minder perfecte groene golf Eenvoudige verbetering verkeerslichten Sprekend voorbeeld Iets minder perfecte groene golf 2 km minder file in elke richting Besparing: > 150.000 voertuigverliesuren/jaar Kosten: € 2.000 (eenmalig)

Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang….. 4-4-2017 Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang….. Meer informatie ? Gastles ? wilson.a@nhtv.nl 076 5 302 203 NHTV Zodanig opgezet dat je er voor onderwijs wat mee kunt doen Graag bereid om op uw school of samen met u aan projecten ofr opdrachten te werken Ad Wilson docent NHTV

Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang….. 4-4-2017 Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang….. Meer informatie ? “Handboek Verkeerslichtenregelingen” NHTV Zodanig opgezet dat je er voor onderwijs wat mee kunt doen Graag bereid om op uw school of samen met u aan projecten ofr opdrachten te werken Ad Wilson docent NHTV