Innovatie in Nederland: een vergelijking met andere landen Dr Patries Boekholt Technopolis Amsterdam www.technopolis-group.com
Het poldermodel weerhoudt Nederland ervan tot de meest Stelling Het poldermodel weerhoudt Nederland ervan tot de meest excellente kenniseconomieën te behoren
Presentatie Wat zeggen de cijfers over wetenschap en technologie en de kenniseconomie in Nederland? Hoe is het met de ‘governance’ van innovatie gesteld? Enkele conclusies
Lage positie R&D uitgaven bedrijven
Innovation Scoreboard 2001
Trendchart Innovation Scoreboard 2002: NL Losing momentum Moving ahead 100 Life long learning High tech patents Home Internet access Public R&D Employment share high-tech services ICT-expenditures Population with tertiary education Value added share High-tech manufacturing Business R&D High-tech venture capital New S&T graduates Falling further behind Catching up -60 -70 20
Maar R&D cijfers zeggen ook niet alles ... 4 3 2 1 30000 25000 20000 15000 10000 5000 S SF USA N Ice DK D UK F NL Can Ö Irl NZ Sp Port Gr Cz Mag Mex Pl GDP/Person (1997, $ @ ppp) R&D/GDP (1997) NL
Worden we collectief dommer? Bron: Volkskrant/ Europese Commissie
State Owned Institutes De Nederlandse ‘jungle’ AWT Government CWTI Sector Councils x 4 CPB OC&W LNV VROM EZ VWS DEFENCE KNAW MINISTRIES - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - INTEREST GROUPS VNO-NCW MKB-NL VSNU HBO RAAD FNV CNV Unie MHP ICES/KIS KNAW NWO LASER STW NOVEM SENTER SYNTENS EXECUTING AGENCIES - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Universities KNAW - institutes x 18 NWO- institutes x 6 GTI’s 5 WUR TNO Institutes 14 State Owned Institutes TTIs RESEARCH INSTITUTES
Beleidsintegratie: een hardnekkig probleem Structurele issues Cultuurverschillen Ander ‘sociaal contract’ met achterban Sectorale principes en organisaties Weinig overtuigende voorbeelden Integratie van beleidsterreinen ‘Change agents’ Education Ministry Industry Ministry Research Council Innovation Agency Research Community Industrial Community
Oplossing: het Deense ‘Super Ministerie’ ?? Ministry of Trade and Industry Ministry of Education and Science Ministry of Research and Information Technology Ministry of Education Ministry of Trade and Industry Ministry of Science, Technology and Innovation
De Nederlandse governance in innovatie Laag niveau van politieke ambitie op gebied van R&D Canada: ‘move to the 5th place in the world in R&D performance’ Denemarken: verdubbeling van publieke R&D uitgaven Geen adviesraad met belangrijke ‘decision makers’ Coördinatie tussen ministeries niet sterk ontwikkeld Complex, intransparant systeem van publiek onderzoeksinstellingen Nationale-regionale afstemming reflecteert de geringe rol van regio’s in wetenschap- en technologie Maar ook: Sterke informele netwerken Cultuur van evaluatie en verantwoording wordt sterker
Finland’s Science and Technology Policy Council
De lessen uit deze vergelijking Wat betreft de R&D cijfers zijn we ‘een goede middenmoter’ maar met zwaktes: lage R&D door bedrijven slechte kennisbenutting publieke R&D Een urgent probleem zit in ‘het menselijk potentieel’ Willen we een daadkrachtige aanpak voor verandering: dan hebben we een governance probleem Een geïntegreerde adviesraad is alleen maar een oplossing als iemand er naar luistert