evaluatie en toetsing: examens met open vragen (corrigeren/scoringssleutels) PSY ZAP-dag III
vooraf ‘een’ voorbeeld als voer voor discussie (betrouwbaar(der)?) input scoringssleutels met dank aan patricia b. !
vooraf waarom scoringssleutels? 1. ‘objectief’corrigeren (‘gelijke kam’) 2. inzage achteraf (verantwoording) ad 2 : twee types –9/20: waarom (net) niet voldoende? °tolerantieswat ontbreekt (bij voorkeur iets van de essentie)? cf. °toleranties –16/20: waarom geen 18/20? wat had je nog kunnen antwoorden, wat had je nog extra punten opgeleverd (en toch niet te ver gezocht)?
vooraf een vraag (~syllabus, doelstellingen) een scoringssleutel [v1.0] opstellen –essentie, kern(items), wat wil ik zeker in een antwoord? (5/10) –slimste mens (2/3) toetsen scoringssleutel bij 20tal kopijen –(bijna) iedereen 8,9, of 10/10 –(bijna) iedereen 5/10 of lager –gemiddelde: 12-13/20 (< 14/20) * (aanpassen scoringssleutel [v2.0]) alle honderden kopijen… * CAVE-1 -- wat zegt ‘n gemiddelde CAVE-2 -- door de jaren heen…
vooraf twee voorbeelden Psychologische behandelingen (P0P97a) Psychologische begeleiding, counseling en consultatie m.i.v. training van basisvaardigheden (P0M44a) vraag scoringssleutel tweetal studenten als voorbeeld
Psychologische behandelingen
resultaat N = 165 min = 0.5 max = 9.5 M = 6.27 (mediaan = 6) SD = %50/165 < 5/10 (30.3%) r tot =.77 (p <.001), r collega’s =.44,.29,.42 (ps <.001) alpha =.65
Psychologische begeleiding
resultaat N = 351 min = 0 max = 10 M = 6.59 (mediaan = 6.5) SD = %41/351 < 5/10 (11.7%) r tot =.66 (p <.001), r collega’s =.30,.37,.18 (ps <.001) alpha =.59
conclusie 5/10, 10/20 mag die passeren of niet? essentie/kern scoringssleutel zo dat… [cf. dsm] < 5/10: niet de essentie/kern ≥ 5/10: wel de essentie/kern M < 14/20 (lijkt me ook belangrijk, maar…)