Modula vs Java MODULE Show; CONST PI = 3.141592653589793238; TYPE PointRc = RECORD x,y : INTEGER; speed : REAL; angle : REAL; END; VAR a,b : PointRc; BEGIN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf objecten maken in VBA Ynte Jan Kuindersma, BIRD Automation Nationale Officedag 2009 EDE, 14 Oktober 2009.
Advertisements

OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 3
Van domeinklasse tot implementatie
OOP met Java Sessie 1.
MagentaPurpleTeal PinkOrangeBlue LimeBrown RedGreen Introductie C# /.NET
Het ontwerpen van een klasse
Hoofdstuk 10.2 Rekenmachine-casus.
Het type int Tekenen met Java operatoren
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 4 Codeerperikelen Singleton Specificeren Scheiding GUI en Domein Facade.
Klassen en objecten.
Omgevingen zijn dan geïmplementeerd als Symbol Tables. Symbol Table mapt een symbool met een Binding Meerdere noties van binding –Meerdere manieren te.
Computervaardigheden en Programmatie Universiteit AntwerpenObjecten 4.1 Computervaardigheden en Programmatie 1rste BAC Toegepaste Biologische Wetenschappen.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 10: Omgaan met problemen.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Algoritmiek Arrays: wat zijn dat en wat kun je ermee? Loops: hoe hou je ze in bedwang? Hoorcollege 6 - Ma. 9 okt L.M. Bosveld-de Smet.
Algoritmen en Datastructuren (ALDAT) EVMINX4 Dagdeel 2.
Opgave 1a: afronden int n=5; double a, b, c, d; a = n * 1.5; b = n * 3 / 2; c = n / 2 * 3; d = 3 / 2 * n; a b c d
Array nDeclaratie nCreatie nOpvragen nWijzigen nLengte String [ ] a; a = new String[10]; ……a[5]…… a[5] = ……; …a.Length… …is eigenlijk overbodig! List a;
Hoorcollege 8 Game object structuren. Arrays in games Grid-gebaseerd speelveld (zoals Tetris) Lijst van spelers Lijst van inventory items Lijst van alle.
Eerste deeltoets Uitwerking. Resultaten Gemiddeld: 6,01 Tips voor de volgende keer: – Werk in klad uit, schrijf duidelijk – Oefenen met loops en tellertjes.
Static Keyword static voor functieleden functie niet voor een object aangeroepen class K {... static int minimum( int i, int j); } aanroep: K::minimum(
JAVA -- H81 Exception: ongewone of foutieve situatie->prog. mislukt kan onderschept en afgehandeld worden. = een object van de klasse Throwable, gegenereerd.
Checked exceptions: FileNotFoundException, IOException, …
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Oefeningen Hoofdstuk 3.
Hibernate Object relational mapping
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
Algoritmiek Strings & Stringmanipulaties; Controle Structuren; Floating-point notation. Hoorcollege 4 - Ma. 25 sept L.M. Bosveld-de Smet.
H21. en H22. COLLECTIONS FRAMEWORK. 1. INLEIDING.
JAVA1 H 22. COLLECTIONS FRAMEWORK. 1. INLEIDING. Collections framework Is een verzameling van data structuren, interfaces en algoritmen Meest voorkomende.
6.1 Inleiding HOOFDSTUK 6 METHODEN
JAVA1 H 9. OBJECTGEORIENTEERD PROGRAMMEREN: OVERERVING 1. INLEIDING Wat is overerving (inheritance)? Overerving is een mechanisme waarbij software opnieuw.
Hoofdstuk 9 Objecten en klassen.
Arrays.
Internetapplicaties - IV Collecties 1 Internetapplicaties Deel 4: Java hulpklassen: Collecties.
Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen (vervolg)
Deel XIV Eerste echte e-commerce applicatie Implementatie (vervolg) 1 Internetapplicaties Deel 15: Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen.
1 Syntax JavaLogo. 2 Hoofdstuk 1 Tekenen in Java.
Hoofdstuk 10.1 Toepassing: Bitmap-editor. nKlik punten op scherm nPlaatje verschuiven left, right, up, down nPlaatje bewerken clear, invert, bold, outline.
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
C++ C++ als een verbetering van C Abstracte datatypen met classes Constructoren en destructoren Subklassen binding van functies 1.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 2 definitie.
Algoritmiek Class Hierarchies, Inheritance. Hoorcollege 12 - Ma. 20 nov L.M. Bosveld-de Smet.
Enums. Enum Houd een state bij 'Uitgebreide boolean';  ipv 2 states (True, false) meerdere states Enum UnitState { IDLE, DEFENSIVE, AGRESSIVE} Public.
Inleiding tot programmeren
Constructoren Genesis 1:1 Aarde a1 = new Aarde(“Adam”, “Eva”);
Animatie nAnimatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden nGemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse Thread “draadje”
Tircms03-p les 4 Klassen. Abstracte datatypes in C struct stack { char info[100]; int top; }; void reset(stack *s) { s->top = -1; } void push(stack *s,
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Hoofdstuk 14.1 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Hoofdstuk 10.3 Tekst-editor: MDI-interface Dialogen Files lezen Abstracte klassen.
Java C++ nVeilig nMachine- onafhankelijk nVeel libraries, ook voor Internet-I/O Snel Native executables Libraries optimaal voor specifiek OS.
Programma zonder window commandline interface. Commandline programma public static void main (String [ ] params) { System. out. println (“Hoi allemaal!”);
1 PI1 week 9 Complexiteit Sorteren Zoeken. 2 Complexiteit van algoritmen Hoeveel werk kost het uitvoeren van een algoritme (efficiëntie)? –tel het aantal.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 3 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 3 college prakt. 1 prakt. 3 prakt.
Opbouw van het Netwerk void Lees (string filenaam ) { while ( (regel=sr.ReadLine()) != null ) { string [] r = regel.Split(" ", StringSplitOptions.RemoveEmpty.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
Informatie beoordelen If else Switch En Wiskunde.
Een verzameling Speciale if-statement String methodes en functies Enumeration Recursing ArrayList Threads.
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Objectgeoriënteerd Programmeren (2)
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 5
Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Voortborduren op eerder gedaan werk
Implementatie Zoekboom
Gameprogrammeren: Sprite sheets
Transcript van de presentatie:

Modula vs Java MODULE Show; CONST PI = ; TYPE PointRc = RECORD x,y : INTEGER; speed : REAL; angle : REAL; END; VAR a,b : PointRc; BEGIN a.x := 0; a.y := 0; a.speed := 12.5; a.angle := PI/2; b.x := 100; b.y := 150; b.speed := 5.0; b.angle := 3*PI/4; END Show. public class Point { int x,y; double speed; double angle; } public class Show { public static void main(String args[]) { Point a,b; a = new Point(); a.x = 0; a.y = 0; a.speed = 12.5; a.angle = Math.PI / 2; b = new Point(); b.x = 100; b.y = 150; b.speed = 5.0; b.angle = 3*Math.PI / 4; }

Public vs Private public class Point { public int x,y; public private double speed; public double angle; public void setSpeed(double newSpeed) { if (newSpeed > speed) { System.out.println("we gaan sneller!"); } speed = newSpeed; } public double getSpeed() { return speed; }

Constructor public class Point { public int x,y; public double angle; private double speed; public Point(int x, int y) { this(x,y,0,0); } public Point(int x, int y, int speed, int angle) { this.x = x; this.y = y; this.speed = speed; this.angle = angle; } public void setSpeed(double newSpeed) { if (newSpeed > speed) { System.out.println("we gaan sneller!"); } speed = newSpeed; } public class Show { public static void main(String args[]) { Point a,b,c; a = new Point(0, 0, 12.5, 0.5*Math.PI); b = new Point(100, 150, 5.0, 0.75*Math.PI); c = new Point(200, 400); }

Inheritance Voertuig lengte breedte Auto passagiers Vrachtwagen oplegger Oplegger inhoud Taxi kost class Voertuig { private double lengte; private double breedte; } class Auto extends Voertuig { public int passagiers; } class Oplegger extends Voertuig { public List goederen; } class Vrachtwagen extends Voertuig { private Oplegger oplegger; public void sluitOpleggerAan(Oplegger o) { oplegger = o; } public void verwijderOplegger() { oplegger = null; }

Inheritance II class Voertuig { private double lengte; private double breedte; double lengte() { return lengte; } double breedte() { return breedte; } class Vrachtwagen extends Voertuig { private Oplegger oplegger; public void sluitOpleggerAan(Oplegger o) { oplegger = o; } public void verwijderOplegger() { oplegger = null; } double lengte() { if (oplegger == null) return super.lengte(); else return (super.lengte()+oplegger.lengte()); } double breedte() { if (oplegger == null) return super.breedte(); else return Math.max(super.breedte(),oplegger.breedte()); }

class TolWachtrij { List rij = new ArrayList (); double breedte = 2.0; double breedtefactor = 1.2, lengtefactor = 1.1; public boolean voegtoe(Voertuig v){ if (v.breedte() * breedtefactor > breedte) { System.out.println("deze rij is te smal voor dit voertuig!"); return false; } else { rij.add(v); return true; } public void verwijder(Voertuig v) { rij.remove(v); } public double lengteRij() { double len = 0; for (int i=0; i<rij.size();i++) { Voertuig v = rij.get(i); len += v.lengte() * lengtefactor; } return len; }