Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed. Maak de ansichtkaartpuzzel compleet. Ga op zoek naar kinderen die de andere stukjes van jouw kaart hebben. Kinderen die samen één ansichtkaart hebben, vormen een groepje.
Tekenopdracht Groepjes van 4 kinderen Samen 1 tekenvel Opdracht: Teken samen één mooie, grote caravan (of bedenk zelf 1 voorwerp dat met de vakantie te maken heeft).
Paar vraagjes: Hoe zijn jullie begonnen? Wat hebben jullie als eerste gedaan? (bijv. eerst gaan tekenen, eerst afspraken gemaakt, taken verdeeld) Hoe hebben jullie de kleuren gekozen? Hebben jullie goed samengewerkt? Waarom wel of niet? De tekening wordt aan het einde van de les afgemaakt.
Doel: afspraken maken
Kringvragen Wie kan een afspraak noemen die je maakt met een vriend(in) Wie kan een afspraak noemen die je maakt met je ouders? Waarom maak je afspraken met elkaar? Welke afspraken zouden we in de klas kunnen maken zodat we het leuk houden of nog leuker maken? (schrijver = ……..) Welke afspraken zijn niet voor iedereen even leuk? Hoe kunnen we elkaar aan deze afspraken houden? Wat doen we als iemand zich niet aan een afspraak houdt?
Je maakt met jouw groepje de tekening af Je maakt met jouw groepje de tekening af. Daarna gaat hij in het portfolio van degene die het beste vandaag kon samenwerken (bewijsstukje).