Social Technology How to get the end-user involved Carl Bik Capgemini Nederland bv
Agenda What’s in it for YOU! Kaderzetting Kenniswerkers view Ontwikkel view En nu? Wat draagt het Microsoft platform hieraan bij! Voorbeelden Toekomstbeeld
What’s in it for YOU! Andere kijk op relatie ICT <> Kenniswerker Ook ander gebruik development tools Ook ander gebruik kwaliteiten Ontwikkelaar/Architect Creatie andere positie ICT
Basis voor het Service Denken ERP Networked Ecosystem of Services Message Based Integration Applications Integrated at Data Layer Point to Point Interfaces Islands Event Driven but Service Oriented Process Driven Data DrivenProcedure Driven Task Driven Connected CapabilitiesHorizontal ProcessesVertical Functions Service gericht EcosysteemBericht Gebaseerde Integrate Applicatie IIntegratie op Data Laag Point to Point Interfaces Eilanden Event Gedreven maar Service Georienteerd Proces Gedreven Data Gedreven Procedure Gedreven Taak Gedreven Connected CapaciteitenHorizontale ProcessenVertikale Functies Find and connect process chains from different ecosystems in real- time, to support the dynamic nature of events Model probability of connections being made to ensure completeness of end to end services & maximising value Extended processes across the network to create services & value from the ecosystem Integrated procedures to create end to end processes across the Enterprise Joined tasks and functions to create procedures Built functions enabled tasks to be performed Crieer en verbind procesketens van verschillende eco-systemen “real time”, om de dynamische omgeving te ondersteunen. Modelleer connecties voor een hogere zekerheid op compleet- heid en maximum waarde - Uitgebreide processen door de keten om services & waarde te crieeren voor het eco-systeem Integratie van procedures om end-to-end processen door de onderneming te crieeren Samenwerkende taken en functies om procedures te ondersteunen Maatwerk functies die de taak- uitvoering ondersteunen IT Business NU!Toekomstbeeld?!
Capgemini’s Service Architectuur Collaborative Applications Business Service Orientation (Internal, External) Supply Side Collaboration Utility Services (Infrastructure, Security, Instrumentation, Management) Business Process Orchestration Demand Side Collaboration Core Applications Core Data Enterprise Integration Etc…. Procure-to-payOrder-to-Cash Common Application Services Collaborative Design Collaborative Applications Channel Services Supply Side Collaboration Utility Services (Infrastructure, Security, Instrumentation, Management) Business Process Orchestration Demand Side Collaboration Core Applications Core Data Enterprise Integration Etc…. Procure-to-payOrder-to-Cash Common Application Services Collaborative Design
Kenniswerkers Kracht van Kenniswerker is toegenomen Mystiek van de ICT’er is afgenomen De taal van de Kenniswerker is totaal anders dan de ICT taal Dat beseft de Kenniswerker als geen ander Begrip voor de business is bij ICT’ers ver te zoeken
Ontwikkel (1) Vanuit historisch perspectief gezien zijn de volgende stappen te onderscheiden –Watervalmethode –IAD –RUP / MSF –MSF 4 Agile In alle methoden is er “aandacht” voor de relatie ICT <> Eindgebruiker
Ontwikkel (2) PROCES PRODUKT ARCHITECTUUR VERLEDEN NU webservices Workshops Office System Collaborative Development Accelerators Visual Studio 2005 Server System Seeing is Believing
Collaborative Applications Business Service Orientation (Internal, External) Supply Side Collaboration Utility Services (Infrastructure, Security, Instrumentation, Management) Business Process Orchestration Demand Side Collaboration Core Applications Core Data Enterprise Integration Etc…. Procure-to-payOrder-to-Cash Common Application Services Collaborative Design Collaborative Applications Channel Services Supply Side Collaboration Utility Services (Infrastructure, Security, Instrumentation, Management) Business Process Orchestration Demand Side Collaboration Core Applications Core Data Enterprise Integration Etc…. Procure-to-payOrder-to-Cash Common Application Services Collaborative Design ORCHESTRATE INTEGRATE En nu? COLLABORATE
Bijdrage Microsoft Platform XML based technologie Visual Studio 2005 –Visual Studio Tools for Office System –Infopath toolkit for Visual Studio –Information Bridge Framework Toolkit 1.5 Native webservices ondersteuning Kenniswerkers view “identiek” aan developers view
Scenario’s Infopath & Sharepoint Services Infopath icm SPS 2003, Exchange 2003 Visio 2003 icm Biztalk 2004 Information Bridge Framework & SAP
Infopath & Sharepoint Services (1) Uitgangspositie –SPS 2003 & Infopath geïnstalleerd –Formulierbeschrijving aanwezig Werkwijze –In gesprek met Kenniswerker bepaling definitieve functionaliteit –Samen met Kenniswerker opstellen lay-out –Bepalen benodigde views in WSS
Infopath & Sharepoint Services (2) Succesen –Snelle adoptie –Directe oplevering produktierijp formulier –Directe samenwerking met Kenniswerker Te verbeteren –Voorbereiding Kenniswerker –Voorbereiding Developer –Beperkingen Windows Sharepoint Services
Infopath icm SPS & Exchange (1) Uitgangspositie –Infopath, SPS & Exchange geïnstalleerd –Functionaliteits beschrijving proces –Beschrijving input formulier en mail bericht Werkwijze –Workshop met kenniswerkers & developers onder leiding consultant –Ontwikkelen formulier en koppelingen tijdens workshop –In produktie nemen door beheerafdeling en koppeling aan Active Directory
Infopath icm SPS & Exchange (2) Succesen –Snelle ontwikkeling ondersteuning proces –Goede samenwerking kenniswerkers & ICT Te verbeteren –Voorbereiding medewerkers –Standaardisering infrastructuur –Ondersteuning door beheerafdeling
Visio 2003 icm Biztalk2004 (1) Uitgangspositie –Visio & Biztalk geïnstalleerd –Procesbeschrijving aanwezig –Definitie business rules Werkwijze –Klein team, 1 kenniswerker, 1 developer en 1 business consultant –Definitie proces in Visio en business rules in Biztalk
Visio 2003 icm Biztalk2004 (2) Succesen –Snelle 1-op-1 omzetting van bestaande processen –Integratie en technische workflow out-of-the box Te verbeteren –Nieuwe processen maken duidelijke voordefinitie noodzakelijk –Kennis en ervaring teamleden
IBF icm SAP (1) Uitgangspositie –Visual Studio, IBF, koppeling SAP geïnstalleerd –Definitie IBF metadatabase op basis van kenniswerkers eisen & wensen –Zorgvuldige selectie teamleden Werkwijze –controle door de kenniswerker van de beschikbare data vanuit SAP –Definitie standaard pane door developer –Kenniswerker & developer definieren samen inhoud, vorm en interactie maatwerk pane
IBF icm SAP (2) Succesen –Directe koppeling SAP systeem aan Office System –Mogelijkheid tot ontwikkeling van kleine, collaboratieve applicaties Te verbeteren –Selectie teamleden –Selectie te ontwikkelen proces –Voorbereiding organisatie
Toekomstbeeld Social Technology
Dank u wel voor de aandacht! Vragen?