KeBB InTech, te ontwikkelen leermiddelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Digital Playground Programma workshop 4 april
Het secundair onderwijs
Vincent Poté Nelis Vandermeiren Simen Akkermans Kevin De Neef
De zin en onzin van escrow
Edushock leerfestival
Masterclass SIEMENS 1 Industriële bussen, netwerken
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
De PROFIBUS, PROFINET & IO-Link dag 2011 Share our Vision for Automation.
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
Workshop Nieuwe begroting
FESTO MecLab Werkplekbespreking MecLab stations van FESTO Didactic.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Van idee tot digitaal materiaal
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Welkom Voorstellen Bustechnologie ASI Actuator-Sensor-Interface
Start.
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Koppeling tussen ‘echt’ en simulatie
Baukasten Band Folie 1 Workshop MPS ® Baukasten Band © Festo Didactic GmbH & Co Startersset elektrisch.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Kwaliteit in productie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
aangename ont - moeting
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
GRAAF HUYN COLLEGE.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
ZijActief Koningslust
April Slide 2"Insert" Date via Date & Time Sales product training Amsterdam, the Netherlands Lennart van Houwelingen Fallbrook Technologies.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Joost Luttinkhuis personen plus eventuele extra genodigden
Koppeling tussen ‘echt’ en simulatie
Transcript van de presentatie:

KeBB InTech, te ontwikkelen leermiddelen De leermiddelen die ontwikkeld en geïmplementeerd worden zijn ICT toepassingen van industriële automatisering en bustechnologie gekoppeld met procesmodellen en beschikbare casus bedoeld voor de niveaus 3 en 4 van het MBO elektrotechnisch onderwijs

KeBB InTech, producten en systemen Sensoren en actuatoren Human Machine Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

Educatieve doelstelling: daadkracht…. Technologische competentie Vaardigheden als: logisch en technisch denken en handelen Persoonlijke competentie Vaardigheden als: motivatie , creativiteit, flexibiliteit en werkwijze Sociale competentie Vaardigheden als: samenwerken, teamwork en communicatie Om onze economie draaiende te houden hebben we daadkrachtige werknemers nodig die voldoen aan de eisen van de industie. Daadkracht bestaat niet alleen uit technische kennis, ook persoonlijke en sociale competentie moet ontwikkeld worden. ... om aan de eisen van de industrie te voldoen.

Leersystemen moeten aansluiten op kennis en ervaring van de student Leersystemen moeten aansluiten op kennis en ervaring van de student. (VMBO) Met alleen hardware kan een docent niets. Hij heeft boeiende lesstof nodig.

Festo Didactic – uw partner in technisch onderwijs Praktische leersystemen voor de automatiseringstechniek. Een leersysteem bestaat uit: Een praktische opstelling Lesmateriaal Theoretische ondersteuning Software Multimedia Voor de mensen onder ons die Festo nog niet zo goed kennen. Festo Didactic levert Praktische leersystemen voor de automatiseringstechniek. Ons motto is: Learning by doing.

VMBO Een typisch mechatronisch leerproject Het project hardingsoven De hardingsoven is ontworpen voor het continu harden van metalen onderdelen. De onderdelen worden door verwarmen gehard en aansluitend in een oliebad snel afgekoeld. Laten we eens kijken naar een typisch mechatronica project. De hardingsoven is ontworpen voor het continu harden van metalen onderdelen. De onderdelen worden door verwarmen gehard en aansluitend in een oliebad snel afgekoeld. Onderdelen van deze machine zijn: een transportband een verwarmingsoven een automatische deur en een oliebad om de kleppen af te koelen

Verloop van een succesvol leerproject Planning Keuze van de componenten Installatie en montage Programma-ontwerp Programmering Inbedrijfstelling Voor een professioneel verloop van het project moet het opgedeelt worden in fasen. De zogenaamde projectfasen: Planning / werkvoorbereiding Keuze van de componenten / systeemontwikkeling Installatie en montage / systeemproductie Programma-ontwerp / softwareontwikkeling Programmering / softwareproductie Inbedrijfstelling / eindcontrole Het valt niet mee deze structuur bij de leerlingen aan te leren. Dit vraagt veel begeleiding. En vooral bij project gestuurd onderwijs, waarbij verschillende groepen leerlingen werken aan verschillende opstellingen, is het vaak moeilijk de leerling deze aandacht te geven.

Futurion MecLab 200 – de nieuwe Futurion® cursus voor de basis in mechatronica Multimediaal – praktisch – interactief Futurion® het moderne leren: Interactief leerprogramma Koppeling van software en experimenteerbord Gebaseerd op de eindtermen voor mechatronica Instap naar sensoren, actuatoren en processoren Met LOGO! besturing op het experimenteerbord Presentatie MecLab 200 starten MecLab 200, de nieuwe Futurion cursus kan u hierbij helpen. De begeleiding wordt deels overgenomen door de PC. Een Futurion cursus bestaat uit een hardware paneel met daarop echte componenten en een CD met software. De student krijgt een taakstelling in de software en moet deze uitvoeren op het hardware paneel. De computer controlleert een stuurt de student waar nodig.

PGO vs klassikaal onderwijs Met de juiste lesstof kan de student zelfstandig leren. Met simulatiesoftware kan de student zelfstandig praktijkervaring opdoen. Klassikaal onderwijs, waarbij alle leerlingen tegelijkertijd werken aan gelijke opstellingen is niet mogelijk. Bij PGO werken studenten aan verschillende opstellingen. Dit betekent dat de docent zijn aandacht moet verdelen.

Easyport I/O interface Deze I/O interface vormt een koppeling tussen de ‘echte’ 24 volt omgeving naar de gesimuleerde omgeving in de PC Hierdoor is het mogelijk een gesimuleerde toepassing aan te sluiten op een ‘echte’ PLC Maar ook het omgekeerde is mogelijk; een gesimuleerde PLC aansluiten op een ‘echte’ toepassing Presentatie Easyport starten De methode om te leren is Learning by doing. Werken met ‘echte’ industriële componenten verdient de voorkeur. Soms is echter te simuleren. Bijvoorbeeld bij grote groepen, klassikale behandeling van een onderwerp of voor extra verdiepingsstof. Met de Easyport I/O interface is het mogelijk om DELEN van het proces te simuleren. De I/O interface vormt een koppeling tussen de 24 en de gesimuleerde omgeving in de PC.

Bouwsysteem transportband Laten we eens wat beter kijken naar de transportband die we vandaag gaan gebruiken. Presentatie bouwsysteem transportband

Blended Learning E-Learning Modulair Transportbandsysteem WBT Project planning Modulair Transportbandsysteem WBT Information acquisition Simulation FluidSIM Mech. Assistant WBT Actuators WBT Digital mini controllers WBT Sensors WBT Basic control functions

Deelproject Nr. 1: Aandrijving met een DC motor Om de producten naar de hardingsoven te transporteren, hebben we een transportband met elektrische aandrijving beschikbaar. Montagehandleiding Project starten Begin: 10.00 uur Duur: ca. 30 minuten Om de producten naar de hardingsoven te transporteren, hebben we een transportband met elektrische aandrijving beschikbaar.

Deelproject Nr. 2: Werkstukken herkennen Producten moeten door geschikte sensoren aan het begin van de band en aan het eind van de band herkend worden. De sensorsignalen moeten de band in- en uitschakelen. Montagehandleiding Project starten Begin: 10.45 uur Duur: ca. 45 minuten Producten moeten door geschikte sensoren aan het begin van de band en aan het eind van de band herkend worden. De sensorsignalen moeten de band in- en uitschakelen.

Deelproject Nr. 3: Producten herkennen en separeren Om de bewerking van enkele producten in de hardingsoven mogelijk te maken, moeten deze op de transportband gesepareerd worden. Montagehandleiding Project starten Begin: 11.30 uur Duur: ca. 45 minuten Omdat producten die tegen elkaar liggen vaak niet of nauwelijks te bewerken zijn moeten de producten gesepareerd worden.

Verdiepingsproject Nr. 4: Transportband aanpassen De oorspronkelijk gekozen DC-motor is bij continu gebruik storingsgevoelig gebleken. Een sterkere AC-motor aangestuurd door een frequentie-regelaar moet als aandrijving ingezet worden. Montagehandleiding Project starten Begin: 13.15 uur Duur: ca. 30 Minuten De oorspronkelijk gekozen DC-motor is bij continu gebruik storingsgevoelig gebleken. Een sterkere AC-motor aangestuurd door een frequentie-regelaar moet als aandrijving ingezet worden.

Verdiepingsproject Nr. 5: Materiaalstroom optimaliseren De snelheid van de band moet aan de capaciteit van de hardingsoven aangepast worden. Project starten Begin: 13.45 uur Duur: ca. 15 minuten De snelheid van de band moet aan de capaciteit van de hardingsoven aangepast worden.

Verdiepingsproject Nr. 5a: Productherkenning De producten op de band moeten gecontrolleerd worden op vorm. Met de checkbox kunnen we producten herkennen

Verdiepingsproject Nr. 5b: Man Machine interface Met behulp van de HMI kunnen we gegevens invoeren of uitlezen

UItbreidingsproject Nr UItbreidingsproject Nr. 6: Koppeling van transportsystemen met een veldbus (ASi) Door een verlenging van de transportband en strengere eisen aan de beschikbaarheid van de transportband is de gekozen multipoolkabel te onderhouds-intensief gebleken. Als alternatief worden nu ASi componenten ingezet. Montage handleiding Project starten Begin: 14.00 uur Duur: ca. 30 minuten

Project 6: Koppeling en netwerken van transportsystemen (ASi) LOGO! vervangen door ASi deelnemers, ASi kabel aansluiten op voeding, deelnemers en PLC, testen van de werking.

Uitbreidingsproject Nr Uitbreidingsproject Nr. 7: Synchronisatie van transportsystemen (PROFIBUS-DP) De karakteristieke parameters van het transportsysteem en de gemeten waarden van het product moeten in een SCADA systeem opgenomen worden. (Supervisory Control and Data Acquisition) De mogelijkheden van netwerken met Profibus moeten onderzocht worden. Montage handleiding Project starten Begin: 14.30 uur Duur: ca. 15 minuten

Project 7: Synchronisatie van transportsystemen (PROFIBUS-DP) Koppel de 2 productielijnen aan elkaar d.m.v. een Profibus

Demonstratie: Visualisering van transportsystemen De productiegegevens moeten op een gebruikersvriendelijke manier zichtbaar gemaakt worden op een beeldscherm. Begin: 14.30 uur Duur: ca. 15 minuten

Presentatie: de transportband in MPS® Transportsystemen koppelen de sensoren aan elkaar en zorgen voor de buffering van producten Bij kortdurende storingen kan door de buffercapaciteit een directe stilstand van de complete machine vermeden worden Presentatie starten De transportband kan gebruikt worden al sop zichzelfstaand product. Maar kan ook gebruikt worden als onderdeel in een grotere MPS installatie.

KeBB InTech, producten en systemen Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

KeBB InTech, producten en systemen Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

KeBB InTech, producten en systemen Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

KeBB InTech, producten en systemen Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

KeBB InTech, producten en systemen Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

KeBB InTech, producten en systemen Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

KeBB InTech, producten en systemen Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

KeBB InTech, producten en systemen Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

KeBB InTech, producten en systemen Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

KeBB InTech, producten en systemen Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

KeBB InTech, producten en systemen Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

Nieuw te ontwikkelen projecten Transportband aandrijven met AC motor enfrequentieregelaar Producten herkennen Informatie uitlezen en ingeven (HMI) Koppelen d.m.v. Een bussyteem (ASI) Een project wordt uitgewerkt in de 6 projectfasen: De projecten binnen deze cursus zijn: Automatische deur van een hardingsinstallatie Aanpassing van de hardingsinstallatie Sorteren van werkstukken Besturing van een rolluik

Koppelen d.m.v. Een bussyteem (ASI) Informatie uitlezen en ingeven (HMI) Producten herkennen Transportband aandrijven met AC motor enfrequentieregelaar