Economische methodologie De Oostenrijks economische school versus andere scholen Thomas Vergote.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Let me tell you about... (De Voltooid Tegenwoordige Tijd)
Advertisements

Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
Vragend en Ontkennend maken
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
E-Books: waarheen, waarvoor HIN & AIN 3 juni 2010 Mr Chr.A. Alberdingk Thijm SOLV Advocaten
Internet vriendschap Internet friendship
Conditional Clauses If-zinnen.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
MASTERPROJECT M1 · Groep Equilibrium Marieke Steenbeeke Rick van Veghel Tim de Veen MASTERPROJECT M1 ZERO ENERGY BUILDING Previous weeks · Zero.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
You do remember, don’t you?
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Arno van Doorn The Realist Turn PR in Scratch Notes.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
The Passive De lijdende vorm in het Engels, lastiger, en helaas meer gebruikt dan in het Nederlands.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
San Diego Gesynchroniseerde diapresentatie – Freddy Storm 02/2010 Working all day and the sun don't shine Trying to get by and I'm just killin' time.
IMAGINE John Lennon Muziek en tekst zijn gesynchroniseerd.
Hyves brands Scrape, mashup and analyse. Introduction Anxiety about visible data on social networks by parents, employees (in news) Anxiety comes from.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Applets as didactical tools for the learning of algebra
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Radboud Reppen en Roeren Darwin en de evolutie van de cultuur Darwin – nieuwe inzichten over een oude held prof.dr. Hub Zwart hoogleraar Filosofie van.
Probleem P 1 is reduceerbaar tot P 2 als  afbeelding  :P 1  P 2 zo dat: I yes-instantie van P 1   (I) yes-instantie van P 2 als ook:  polytime-algoritme,
4.3 Burgerrechten: succes en frustratie
Four ways to plan analysis Ir. Ali Guney 2 March 2005 BK8040.
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
Moderne Media Medium-neutrale gegevensopslag en productie: XML Sessie 5.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Predicting boundaries from ToDI transcriptions
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Inleiding CIW Hoorcollege 3.
Engenderings. CIW en Erin Manning Communicatie is meer dan wat er gebeurt in taal/the speech act: in vele gevallen onttrekt het zich eraan. Het bestuderen.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
grammar 3.1 en 3.2 the present perfect
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
All Right! 1 thv Unit 4 grammar 2.1 and 2.2.
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
"Genetisch Gewijzigde Organismen in relatie tot de voedselvoorziening in 't algemeen, en in 't bijzonder in ontwikkelingslanden” Discussie Forum 28 Januari.
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Mining Dutch History: researching public debate in the nineteenth century Dr José de Kruif Researcher Research Institute for History and Culture Utrecht.
Transcript van de presentatie:

Economische methodologie De Oostenrijks economische school versus andere scholen Thomas Vergote

Belangrijke vragen Smith: Op één of andere magische wijze (invisible hand), is er niet- centraal gestuurde coördinatie en zorgt het marktproces voor wenselijke uitkomsten,  Hoe kan dat? Wat zijn de limieten van de markt (overheidsinterventie nodig)? etc. Welke tools zijn nodig om dat marktproces te analyseren/begrijpen? Hoe zeker zijn we van onze uitspraken/intuïties/onderzoek? Algemene opmerking: economics = value-free

Historisch overzicht Economische wetenschap heeft een enorme evolutie doorgemaakt sinds de klassieke economie (Cantillon, Hume, Smith): Schotse verlichting Richard Cantillon Duitse Historische school Vroege Chicago-school (Frank Knight) New Institutional Economics (Coase) Vilfredo Pareto & Alfred Marshall Formalistic revolution (Samuelson, Friedman) Oostenrijkse school Vienna Circle Econometrie Rational Expectations (Lucas’ kritiek: andere modellering, maar dezelfde illusie dat modelleren kan) Speltheorie (Nash/ Shapley & Roth) Dynamic Stochastic General Equilibrium (Logical Positivism)

Historisch overzicht Happily there is nothing in the laws of value which remains for the present or any future writer to clear up; the theory of the subject is complete. —John Stuart Mill, 1848 [1965], The Principles of Political Economy Book 3. University of Toronto Press, p. 594 So far no chemist has discovered exchange value either in a pearl or a diamond.exchange value —Karl Marx, 1867 [1967]. Capital, Volume I, New York, International Publishers, p. 87Karl MarxVolume I Economic doctrine is... not a body of concrete truth but an engine for the discovery of concrete truth, similar say to the theory of mechanics.mechanics —Alfred Marshall, "The Present Position of Economics", reprinted in A.C. Pigou, ed., 1925, Memorials of Alfred Marshall, Macmillan, p. 159.Alfred Marshall The Theory of Economics does not furnish a body of settled conclusions immediately applicable to policy. It is a method rather than a doctrine, an apparatus of the mind, a technique of thinking, which helps its possessor to draw correct conclusions. —John Maynard Keynes, 1922 "Introduction to the Cambridge Economic Handbooks Series", in D. H. Robertson, 1922, Money, p. vJohn Maynard KeynesEconomic Handbooks [A]lmost every statement which we — or for that matter anyone else — runs afoul of some existing opinion, and, by the very nature of things, most opinions thus far could hardly have been proved or disproved within the field of social theory. It is therefore a great help that all our assertions can be borne out by specific examples from the theory of games and strategy.social theorytheory of games —John von Neumann and Oskar Morgenstern, Theory of Games and Economic Behavior, Princeton University Press, p. 43.John von NeumannOskar MorgensternTheory of Games and Economic Behavior The fact that economics is not physics does not mean that we should not aim to apply the same fundamental standards for what constitutes legitimate argument; we can insist that the ultimate criterion for judging economic ideas is the degree to which they help us order and summarize data, that it is not legitimate to try to protect attractive theories from the data. —Christopher A. Sims, "Macroeconomics and Methodology", Journal of Economic Perspectives, 10(1), p. 111.Christopher A. SimsMacroeconomics and Methodology

Overtuiging sinds Samuelson Wetenschappelijk = wiskundig uit te drukken, gebaseerd op empirische gegevens (statistisch)  Methodologisch dualisme: epistemologische procedures van economische wetenschap verschillen van die van de positieve wetenschappen

Voorbeelden van moderne economie Veroorzaken minimumlonen werkloosheid? Model: 1.Steady state, representative firm with two types of workers 2.Two labor markets 3.Wages by Nash Bargaining with β (0 or 1) the bargaining power of workes 4.Present-discounted value of profits for the firm: 5.Solve maximization problem 6.Huraay

Kritiek op positivisme & formalisme Positivsm Correlation ≠ causation Voorspelbaarheid: Knight’s Risk v.s. Uncertainty (ook Taleb’s Black Swan) Empirische testen zijn dubbelzinning Geïsoleerde experimenten zijn onmogelijk “Too much aggregation” nodig om 1) empirisch te testen en 2) formeel uit te drukken Formalism Onrealistische en steriele voorstelling van menselijk leven Wetenschappelijke exactheid zorgt voor onrealistische beperkingen  modelleren met “economic man”; perfect competition, perfect information rational expectations Popper: wiskundig model = niet falsifieerbaar maar wiskundig te bewijzen ; gebasseerd op te veel assumpties  gesloten systeem  Friedman: enkel effectiviteit van model telt

Methodologie van de Oostenrijkse School Oosprong: methodenstreit  Duitse Historische School:  Er bestaan geen constante relaties, alles is van z’n tijd afhankelijk. Een economische ‘wetmatigheid’ is misschien geldig in 19 e eeuws Duitsland maar niet in 20 e eeuws Frankrijk. Methodolgisch Individualisme: de analyse van het individu en zijn intentioneel gedrag leidt tot een analyse van de economie in z’n geheel  There are macroeconomic questions but only microeconomic answers (Roger Garrison)  Praxeology: the logic of action (Mises)  Voordeel van economische wetenschap: onderzoekers zijn ook actors  Inside information

Methodologie van de Oostenrijkse School a) Economische theorie: A priori synthetisch (purely deductive) ;  Pure logica is niet voldoende (synthetisch) en observaties zijn onnodig (a priori)  Axioma + empirisch gedetermineerde assumpties (bv. werk is niet leuk, proposities: zie Boettke)  Analyse van economische systemen vb. een ruil is altijd wederzijds (subjectief) voordelig  ONTESTBAAR; het tegengestelde beweren is zichzelf tegenspreken (Kant)  Mentale tools: o Method of Contrast (Evenly Rotating Economy) o Robinson Crusoe Economics b) Economische geschiedenis: Uitgebreide empirie (data) + economische theorie als tool  In tegenstelling tot mainstream meer focus op intenties: ruwe survey-data, interpretatie etc.

Beperkingen van economische theorie A priori deductie: niet empirisch verifieerbaar/falsifieerbaar worden Ceteris Paribus Vele factoren leiden samen tot een uitkomst mate waarin een factor significant is = empirische vraag Bv: verschuiving van lasten op arbeid naar lasten op toegevoegde waarde  netto positief of netto negatief?

Hedendaagse evolutie Succes van heterodoxe scholen/ideeën  shift in overtuigingen; kritiek op aannames zoals extreme rationaliteit/evenwicht, instituties worden belangrijker etc. maar: om gepubliceerd te geraken moet de vorm nog steeds voldoen aan die “wetenschappelijke” perceptie (enkel) als een heterodoxe theorie herformuleerd kan worden in formele termen en kan getest worden met conventionele statistische technieken, dan maakt de theorie kans

Vragen?