F LLL EX LL FLLLEX Radar A self-asessment instrument for Lifelong Learning in profession oriented Higher Education Margriet de Jong Irène Hermans Klaas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The sole responsibility for the content of this document lies with the authors. It does not necessarily reflect the opinion of the European Communities.
Advertisements

Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Kwalificaties op EQF niveau 5
“KWALITEITSCULTUUR” in Europa Vlaams Bolognaproject
22 February 2013 Randstad. Welcome Who is Who Triple P Bottom Line.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Intergenerationele en interculturele communicatie tot stand brengen en beroepsvaardigheden transparant maken Final confere 011 in Sofia 1.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Personal before business in requirements prior-IT-ization Johan F. Hoorn Vrije Universiteit Computer Science Information Management and Software Engineering.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
De benutting van Peer Review resultaten
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Notebooks in het onderwijs 15 februari 2008 Duco Bannink & Chris Breuer Gebruik notebooks bij Governance of European Social Policies.
Nieuwe wetgeving Farmacovigilantie PSURs – veranderingen in de inhoud Menno van der Elst 30 november 2011.
Frédérique Harmsze - Macaw 22 juni Wie ben ik?  Frédérique Harmsze  Information Worker Consultant bij Macaw sinds 2004  Intranet-projecten met.
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Plus proche, pour aller plus loin dans LA VIE ACTIVE Dichterbij, om nog verder te gaan in HET ACTIEVE LEVEN WELCOME TO BRUSSELS Diverse partnerships: a.
© 2004 IBM Corporation Guts Wissema, OpenSource & Linux Sales, IBM Open Document Format.
VVW Toervaren. Onderwerpen Type AIS transponders Verplichting / Toelating gebruik Praktijk voorbeelden van op het schip Praktijk voorbeelden vanop de.
Introducing SURFnet to CAUDIT Walter van Dijk Head Account Advising Department 6 October 2006.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
Identification Documents Port of Ghent All documents in this leaflet are copies of identification/legitimation documents that authorise persons to access.
Key to Mobility DE/09/LLp-LdV/TOI/ This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
MFF © European Commission 11 Het Meerjarig Financieel Kader Een budget voor Europa 2020.
26 mei 2009 INTERVISIE IInternationalisering. 26 mei 2009 Intervisie op verplaatsing - Internationalisering 2 Programma 1. Verwelkoming 2. Inleiding 3.
Investing in your future - Crossborder cooperation programme Part-financed by European Union - European Regional Development Fund BE_Dignity-in-Care.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Bert van Werkhoven ICT in Horizon 2020, 8 januari 2014
SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT An Erasmus Mundus master.
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
Blended Learning en digitale didactiek Valère Awouters lokaal 3.07 Blended learning is ontstaan door de evolutie van het internet en de.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
SAP Best Practices Pasklare branchespecifieke en brancheoverkoepelende expertise Beschikbaar heid voor klanten en partners van SAP.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
EUROPEES PROJECT ASINP With the financial support from the Prevention of and Fight against Crime Programme of the European Union European Commission –
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Ontstaan van het Rode Kruis 1859Veldslag in Solferino 1863Comité voor verzorging van gewonde soldaten 1864Eerste verdrag van Genève 1867Oprichting Nederlandse.
AOPA KNVvL 1 Safety Management System (SMS) The Basics Paul van den Berk AOPA KNVvL Lelystad.
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Jaap van Lakerveld Directeur
THE SACK OF LOUVAIN How to use in education?. Concept and principles Flexibility Image analysis Demand driven Co operative learning Document study Creative.
Duurzame oplossingen het FIETS model. Het FIETS model Een eenvoudig model dat je helpt om na te denken over duurzame oplossingen. Het gaat om deze aspecten:
Jaap van Lakerveld Directeur
Finance Matters CoP Case studies
Professional Growth: Conferences and Workshops
EULAR Study Group on Epidemiology
Member functions.
Transport Services (TAPS) Working Group
Transcript van de presentatie:

F LLL EX LL FLLLEX Radar A self-asessment instrument for Lifelong Learning in profession oriented Higher Education Margriet de Jong Irène Hermans Klaas Vansteenhuyse Met dank aan Josep Grifoll, ENQA 26 november 2012

F LLL EX The FLLLEX project has been funded with support from the European Commission via ‘Transversal Programme, Key Activity 1’ and ran from 01/2010 until 08/2012. This presentation reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein. Funding disclaimer

F LLL EX Overzicht 1.Doel van de FLLLEX radar 2.Inoud: vragen 3.Werkwijze 4.Praktijkvoorbeeld: KHL 5.Verdere implementatie en follow-up

F LLL EX LLL FLLLEX Radar Doel van de zelf-evaluatie: To develop an analysis of the current situation for lifelong learning provision in higher education institutions. To provide food for thought, at different levels within higher education institutions, on the future development of lifelong learning. To open dialogues with stakeholders and other groups of interest on lifelong learning provision. To enhance quality assurance frameworks for lifelong learning provision. To facilitate the identification of indicators on the impact of lifelong learning

F LLL EX LLL FLLLEX-Radar: focusgroepen Private sector Private sector Learners Public sector Public sector LLL, new area requiring external inputs Exploring the future with partners Dialogues with users important Creating new external links Academic community Academic community

F LLL EX LLL FLLLEX-Radar: Onderwerpen Institutional policy (preferred situation) (2Q) Institutional policy (preferred situation) (2Q) Analysis of the broader context (3Q) Quality assurance (3Q) Lifelong Learning provision at the HEI (current situation) (10Q) Lifelong Learning provision at the HEI (current situation) (10Q)

F LLL EX Topics and Questions 1.Assessing the broader context  Q1. Sketch the policy situation on LLL in your country (+ Implications for HEI)  Q2. Identification of stakeholders  Q3. List other providers

F LLL EX 2.Lifelong learning provision at the HEI (current situation)  Q4.Definition of Lifelong Learning  Q5.Existing policy  Q6.Leadership and lifelong learning at the institution  Q7.The existing provision of lifelong learning at the institution  Q8.Design of new lifelong learning offer  Q9.Research and professional experience of the teaching staff involved in lifelong learning courses  Q10.Involvement of non-teaching staff in the provision of lifelong learning  Q11.Financial, human and material resources for lifelong learning courses (from the learners’ perspective)  Q12.Financial, human and material resources for lifelong learning courses (from the institutional perspective)  Q13.Promotion of lifelong learning Topics and Questions (2)

F LLL EX Topics and Questions (3) 3.Institutional policy, preferred situation:  Q14 Strategy formulation  Q15 Main policy lines Area 1: Access to lifelong learning Area 2: Quality of lifelong learning Area 3: Measures to support the provision Area 4: Information on the provision of lifelong learning Area 5: Participation in national/international networks, associations developing lifelong learning

F LLL EX Topics and Questions (4) 4.Quality Assurance in the institution  Q16 Quality assessment  Q17 Measuring results  Q18 Alignment of QA and improvement strategy

F LLL EX Werkwijze Self-assessment process : 1.Set up a FLLLEX-Radar Team 2.Compile context information 3.Appoint focus groups 4.Prepare questions for each group 5.Conduct focus group meetings 6.Draw up the report 7.Review results 8.Communication & follow up

F LLL EX Stap 4 – vragen kiezen en herformuleren

F LLL EX Stap 7 – Review results Consider to discuss results with review panel: -Colleague from partner institution (local or international) -National/regional policy maker involved in LLL -Expert in LLL -Representative of management team  Present results  Discuss conclusions and recommendations.

F LLL EX FLLLEX-Radar: pilots in hogescholen Praktijkvoorbeeld KHLeuven Deel 1: Analyse van context: voorbereiding Deel 2 en 3: Focusgroepgesprekken (voorjaar 2011):  Management (5)  Lectoren (7)  Studenten (4)  Stakeholders – werkgevers (0!)  Algemeen directeur Deel 4: Kwaliteitszorg niet besproken Review meeting

F LLL EX LLL FLLLEX-Radar KHLeuven Aanbevelingen: 1. KHLeuven zou moeten definieren:  Hoe LLL wordt gezien binnen KHLeuven (definitie)  Welke rol LLL speelt binnen KHLeuven (focus for policy)

F LLL EX LLL FLLLEX-Radar KHLeuven Aanbevelingen: 2. KHLeuven zou instellingsbreed beleid rond LLL moeten formuleren, rekening houdend met o.a.: Alle bestaande initiatieven, projecten, praktijk en beleid binnen de instelling en deze op 1 lijn brengen. Welke types LLL-studenten de instelling (of programma) wenst aan te trekken en hoe hierop in te spelen. Werkgevers en sociale partners als stakeholders en mogelijke partners in structurele samenwerking (co-creatie). Andere aanbieders: duidelijke profilering van eigen aanbod en samenwerking waar mogelijk/noodzakelijk/gewenst. HR beleid voor personeel in LLL activiteiten. Afstemmen van campusfaciliteiten en administratieve structuur. Communicatie op maat voor verschillende doelgroepen.

F LLL EX FLLLEX Radar: follow up EURASHE biedt ondersteuning bij vinden van eventuele partner voor peer-review. EURASHE plant workshop voor hogescholen die FLLLEX-Radar hebben gebruikt/willen gebruiken najaar 2013? Aanvraag vervolg project samen met o.a. EADTU

F LLL EX Vragen? Meer informatie?