EXCELLENTIE PROGRAMMA KUNST

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het laatste jaar op De Piramide
Advertisements

MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 3 januari 2011.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Thema: mijn schaduw verrast me
Het laatste jaar op De Piramide Groep 8 bereidt zich voor op de GROTE STAP.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Ho 8: Portfolio.
Al doende leren training docenten
4v periode 3 en 4, 5v periode 1 en 2, daarna presentatie van eindwerkstuk 1 e thema : de smaak Eigen werk: pillowboek, inleveren op peildatum, liever iets.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
1 Cultureel zelfportret
Academie voor algemene beeldende
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Het laatste jaar op De Piramide Groep 8 bereidt zich voor op de GROTE STAP.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
MUSEA.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren - introductie
met studievaardigheden
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Solliciteren: wat wil ik?
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pemprl.
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
Social work Week 2.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
DIY MET KUNSTENAARS FOOD DESIGN MET KATJA GRUIJTERS Zie notities voor meer informatie voor de docent.
3. Waar denk je als eerste aan bij het woord “natuurkunde”? 2 a. Denk je al te weten welk profiel je gaat kiezen? Ja/nee.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Welkom op dag 2 van Jong Ondernemen
Presenteren en Etaleren
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Serious Playground a teachers tool to teach art Inleiding/ introductie
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Wat heb je nodig? Schaar, lijm, computer en een printer.
“Context-concept in je eigen lessen”
14 december 2017 bijeenkomst 5.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Inspelen op Innovaties
Inspelen op Innovaties
Kunst zonder grenzen Les 2C en 2D Non-conformisme.
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

EXCELLENTIE PROGRAMMA KUNST Module 2 – Reis door het artistieke veld: Wat gebeurt er in de kunstwereld? BLOKUUR 1 VAN 4

Kennismaking Make it happen In tweetallen, bedenk samen: Wat is het nut van kunst volgens jullie? Waarom is de confrontatie met kunst belangrijk volgens jullie? Wat leer je van kijken naar kunst?

Excellentie programma Make it happen Overzicht modules Excellentie programma Periode 2 Periode 3 Periode 4 Module 1 HEU Module 2 UYL Module 3 KSC Module 4 IJL Afsluiting Allen docenten Concept en campagne Reis door het artistieke veld Proces = de les Laboratorium Beoordelings-gesprek & expositie Presenteer jezelf en ontwikkel een eigen website. Presenteer jezelf met een eigen website. Hedendaagse kunst in Amsterdam. Verweer jezelf in een kritisch kunstgesprek. Beeld en concept ontwikkeling in de les. Vul je eigen beeldend portfolio aan. Beeldend onderzoek nav een thema.

Module hedendaagse kunst Make it happen Module hedendaagse kunst Waarom? Het zweet breekt je uit. Je begint te stotteren en je struikelt over je woorden. Met je portfoliomap onder je arm met al je beeldend werk moet je eerst een kritische kunstjury overtuigen van jouw kennis van de kunsten tijdens het toelatingsgesprek… pam pam pam!

Module beschrijving Make it happen Reis door het artistieke veld: wat gebeurt er in de kunstwereld? Jouw kritische mening over eigen werk en over de actuele kunstwereld wordt bij alle kunstopleidingen zeer op prijs gesteld. Deze module is erop gericht je weerbaar te maken bij leuke, maar lastige vragen als: Wat is jouw favoriete kunstenaar en waarom? Welke kunstwerken inspireren je bij eigen beeldend werk en hoe zie je dit terug in je portfolio? Kan een soepblik kunst zijn?   Bezoekjes aan diverse musea en galeries voor hedendaagse kunst staan in deze module op het programma. We gaan kunst beschrijven, analyseren en interpreteren. Je verdiept je in het werk van een kunstenaar naar keuze en bepleit waarom juist zijn werk door een van de Amsterdamse musea zou moeten worden aangekocht! Daarbij leer je in vaktaal je standpunt verdedigen. Met de kennis en vaardigheden opgedaan bij deze module sta je sterk in je schoenen bij het eindgesprek met alle docenten én bij de eindexpositie, waar je jouw keuzes en werk mondeling en schriftelijk moet kunnen toelichten.

Lesdoelen van deze module Make it happen Lesdoelen van deze module Je kent een breed scala aan verschillende kunstvormen binnen de hedendaagse beeldende kunst (videokunst, street-art, postmoderne kunst, etc.): je bent een veelzijdig kunstkenner en kunstliefhebber. Je bent bekend met de verschillende musea en galeries voor hedendaagse kunst in Amsterdam. Je kunt enthousiast vertellen over de kunstenaars die jou inspireren en hoe je dat terugziet in je eigen beeldend werk. Je kunt moeilijke kunsttermen toepassen in een kunstanalyse en uiteindelijk ook in het toelatingsgesprek –> je hebt je kunstvocabulaire uitgebreid. Je kunt een overwogen (smaak)oordeel vellen over hedendaagse kunst en beargumenteren waarom je dat vindt. Je kunt je stevig verdedigen in een discussie over actuele kunstkwesties als: hoe bepaal je de waarde van kunst, de grens tussen vandalisme of kunst en wat is kunst nog eigenlijk vandaag de dag.

Module 2 Hedendaagse kunst Make it happen Module 2 Hedendaagse kunst BLOKUUR 1 (2 uur) BLOKUUR 2 BLOKUUR 3 BLOKUUR 4 BEOORDELING Dinsdag 19 november 10 december 17 december 7 januari Begin periode 4 Introductie hedendaagse kunst en start training toelatings-gesprek. BEZOEK AAN: Look for Art Urban galery Urban/Street Art De Appel Hedendaagse kunst Prix de Rome Stedelijk museum Moderne kunst Malevich Inspiraties op eigen website, kunstanalyse en beoordelings-gesprek & expositie Kennismaken. Eigen inspiraties in kaart. Start met een blik op de hedendaagse kunst. Training toelating. DISCUSSIE Galerie. Lekker veel verdienen met populaire kunst. Street Art vandalisme of kunst? Kunstcollectief. Beeld kan niet zonder concept. Kunstenaars werken samen. Museum. Au! Moderne kunst doet pijn en is alleen te begrijpen door kunsthistorische kennis (context). INLEVEREN 1. Kunstanalyse op papier 2. Inspiraties op eigen website 3. Stevig weerwoord bij de kunstkritische vragen tijdens portfoliogesprek

Hoe inspireren kunstenaars elkaar? - Hoe inspireren kunstenaars jou? Make it happen Thema: INSPIRATIE Hoe inspireren kunstenaars elkaar? - Hoe inspireren kunstenaars jou?

Make it happen Jeff Koons & Keith Haring

Make it happen Boven: Sleeping Venus, Giorgione, c. 1510. Midden: Venus van Urbino, Titiaan, 1538. Onder: Olympia, Manet, 1863.

Piet Mondriaan, Compositie, 1921

BEOORDELING Make it happen 1. De hedendaagse kunstopdracht op papier 2. Inspiraties (plaatjes) op eigen website of weblog 3. Stevig weerwoord bij de kunstkritische vragen tijdens het afsluitingsgesprek aan het eind van het excellentieprogramma

DE HEDENDAAGSE KUNSTOPDRACHT Make it happen DE HEDENDAAGSE KUNSTOPDRACHT Individueel, een keuze uit drie opdrachten. Het schrijven van: een kunstanalyse bij één kunstwerk naar aanleiding van een kunstbezoek; een kritische recensie naar aanleiding van een kunstbezoek; een vlammend essay met daarin jouw visie op één van de discussiestelling tijdens het kunstbezoek.