Leren grensoverschrijdend leren – Lessen uit Europa
Bologna Hervorming Hervormingsproces van het Europees Hoger Onderwijs 1999-… Verhogen van de mobiliteit Verhogen van de attractiviteit Verhogen van de kwaliteit
Bologna - Sociaal Leuven Communiqué (2009) “The student body within higher education should reflect the diversity of Europe’s populations. We therefore emphasize the social characteristics of higher education and aim to provide equal opportunities to quality education. Access into higher education should be widened by fostering the potential of students from underrepresented groups and by providing adequate conditions for the completion of their studies.” Bucharest Communiqué (2012) “The student body entering and graduating from higher education institutions should reflect the diversity of Europe’s populations. We will step up our efforts towards underrepresented groups to develop the social dimension of higher education, reduce inequalities and provide adequate student support services, counseling and guidance, flexible learning paths and alternative access routes, including recognition of prior learning. We encourage the use of peer learning on the social dimension and aim to monitor progress in this area.”
ExpandO Een door EU gefinancierd project: Doel: Het aanpakken van de uitdagingen in verbreden van instroom en verbeteren success van momenteel ondervertegenwoordigde groepen in het hoger onderwijs Methode: Peer learning Periode: Maart 2012 – Februari 2014 Financiering: EU Lifelong Learning Programme / Policy cooperation and innovation
ExpandO 6 Bologna Experten Universiteit Gent (BE) University of Essex (UK) Linköping University (SE) Vilnius University (LT) Technical University of Karadeniz (TR) University of Granada (ES) 2 consultancy bedrijven Brussels Education Services (BE) CHE Consult GmbH (DE)
ExpandO Aanpak Analyse van de individuele onderwijssystemen Analyse van de cijfers en maatregelen omtrent instroom en succes Vergelijking van analyses Identificeren van zwaktes Destilleren van best practices
Lessen voor Vlaanderen
Lessen uit de UK Monitoring Funding Networking
Lessen voor Vlaanderen MONITORING Gedetailleerde en vrij toegankelijke data POLAR
Monitoring in UK Omvangrijke data POLAR 3 Networking
Lessen voor Vlaanderen MONITORING Gedetailleerde en vrij toegankelijke data POLAR Cijfermateriaal als beleidsinstrument
Lessen voor Vlaanderen FUNDING 2003: AimHigher Bijkomende financiering voor WP Doel: To raise aspirations and motivation to enter HE among learners from under-represented groups To raise attainment of learners from under-represented groups so that they could gain the academic or vocational qualifications that will enable them to enter HE To strengthen progression routes into HE via vocational courses To offer information, advice and guidance to potential students and their teachers and families Voorwaarde: projecten in partnerschap Totale investering: + € ( )
Lessen voor Vlaanderen FUNDING AimHigher Resultaat? + Veel projecten Nauwe samenwerking met externen Impact op instroom van “mature students” - Geen structurele verbetering van de cijfers Zeer projectgebonden Geen cultuurswijziging
Lessen voor Vlaanderen FUNDING 2006: Access Agreements Context: verhoging inschrijvingsgelden Creatie van Office for Fair Access Doel: to support and encourage improvements in the number and/or proportions of students in higher education from low income and other under-represented groups to reduce as far as practicable the barriers to higher education for students from low income and other under-represented groups by ensuring that institutions continue to invest in outreach and financial support to support and encourage equality of opportunity through the provision of clear and accessible financial information for students, their parents/carers and their advisers.
Lessen voor Vlaanderen FUNDING 2006: Access Agreements Jaarlijks akkoord tussen overheid en instellingen Concrete doelstellingen inzake WP Motivatie van de besteedde middelen Goedgekeurd door OFFA Voorwaarde voor verhoging inschrijvingsgelden
Lessen voor Vlaanderen FUNDING Access Agreements Resultaat? - Financieringsmodel is desastreus Zware impact op instroom van risicomijdende groepen + Concrete targets Accountability Cultuurshift
Lessen voor Vlaanderen NETWORKING AimHigher Samenwerking met brede onderwijs- en maatschappelijk veld Inhoudelijke, organisatorische en persoonlijke samenwerking Forum for Access and Continued Education (FACE) Netwerk van beleidsmakers, projectmedewerkers, studentenbegeleiders, onderzoekers… Structurele kennisuitwisseling door conferenties, publicaties, studiedagen…
Lessen voor Vlaanderen CONCLUSIE Structurele dataverzameling, -verwerking en -verspreiding Structurele verankering in financieringsmodellen Structurele samenwerking over grenzen heen
Zin in meer? Internationale Conferentie Making Peer Learning on Access and Success Work 12 November 2013 CC Het Pand, Gent
Contact ExpandO Project Management Sint-Pietersnieuwstraat Gent