Leren grensoverschrijdend leren – Lessen uit Europa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Levanto kan haar missie realiseren dankzij de steun van en partnerschap met Europa (ESF, Urban en Efro), de Vlaamse Gemeenschap, de Stad Antwerpen, OCMW.
Advertisements

Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Kwalificaties op EQF niveau 5
World Sustainability Fund a new tipping point SIP – Workout: The World we need.
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Project REALISE Europees Project Ter bevordering van de tewerkstelling van hooggeschoolde allochtonen op hun niveau van opleiding.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
De benutting van Peer Review resultaten
1 DE EUROPESE AGENDA inzake LEERRESULTATEN en COMPETENTIES Derde EVC-studienamiddag 14 februari 2008 Lucien Bollaert Diensthoofd onderwijs en onderzoek.
Het vier-instrumentenmodel van managementcontrol
Open Access en de universiteit IQ healthcare Bart Staal.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
1 Presenting Borealis 2006 © 2005 Borealis A/S Presenting Borealis A leading, innovative provider of plastics solutions February 2007.
The document reflects the author's views. The INTERREG IVA 2Seas Programme Authorities are not liable for any use that may be made of the information contained.
Plus proche, pour aller plus loin dans LA VIE ACTIVE Dichterbij, om nog verder te gaan in HET ACTIEVE LEVEN WELCOME TO BRUSSELS Diverse partnerships: a.
© 2004 IBM Corporation Guts Wissema, OpenSource & Linux Sales, IBM Open Document Format.
HIV, work and stigma 2013, Kerkrade Ronald A.M. Brands LLM Policy officer on Social and Legal advocacy.
Extended Schools – transforming schools and communities in England Julian Piper: Extended and Integrated.
F LLL EX LL FLLLEX Radar A self-asessment instrument for Lifelong Learning in profession oriented Higher Education Margriet de Jong Irène Hermans Klaas.
Introducing SURFnet to CAUDIT Walter van Dijk Head Account Advising Department 6 October 2006.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
Ernst van den Ende, Algemeen Directeur Plant Sciences Group
26 mei 2009 INTERVISIE IInternationalisering. 26 mei 2009 Intervisie op verplaatsing - Internationalisering 2 Programma 1. Verwelkoming 2. Inleiding 3.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Voorlichting Internationaal Semester HTI en IS Anita GerarduInternational Office september2011.
SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT An Erasmus Mundus master.
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Interoperabiliteit Microsoft Nederland National Technology Officer.
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
District 1550 Werkdag 6 oktober 2012 Vanaf I juli 2013 geen “Future Vision” meer  The New Foundation ? Vóor 1 Juli 2013:  District Qualification  Club.
South and Southeast Asian Studies Semester Abroad 2013.
Blended Learning en digitale didactiek Valère Awouters lokaal 3.07 Blended learning is ontstaan door de evolutie van het internet en de.
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
DE UNIVERSITEIT VAN DE 21STE EEUW ZAL OPEN ZIJN OF NIET ZIJN Dirk Van Damme Head of the Innovation and Measuring Progress division – OECD/EDU.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
De bijdrage van de eerste lijn aan kwaliteit en betaalbaarheid van gezondheidszorgsystemen de resultaten van een Europees onderzoek Dr. Dionne Sofia Kringos.
Een ontmoeting tussen mbo en ho
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
The new standard in Logistics CAROZ Edgard Hendrikse Business Development Director.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
25 juni 2003SPINE ontwerpaspecten1 SPINE: design aspects Willibrord Huisman, IOWO what is SPINE? types of usersSPINE?users 3 communitiescommunities MapMap.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
© Copyright VIMC 2009 Telecom Expense Management A Discussion Ed Vonk
Ontstaan van het Rode Kruis 1859Veldslag in Solferino 1863Comité voor verzorging van gewonde soldaten 1864Eerste verdrag van Genève 1867Oprichting Nederlandse.
1992 IQ: Afstandsonderwijs Nederlands NTC-online schooljaar Peuterprogramma € 690,- Kleuterprogramma (groep.
Belgische federatie van de industrie van de medische technologieën
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
EML en IMS Learning Design
Van Open Access naar Open Data: uitdagingen voor het wetenschapsbeleid Departement Economie, Wetenschap en Innovatie.
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
inleiding tot cloud computing
Brian P. Godor, MA Leaning and Innovation Center Avans University of Applied Sciences What Motivates Our Students?
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
VIP²-GGZ: Forum 26/02/2016 prof. dr. Geert Dom, voorzitter Bureau VIP²-GGZ.
Gifted and Talented Deer /Mt. Judea 2019.
Two Year Pathway Initiative Hagerstown Community College ADN Program
Transcript van de presentatie:

Leren grensoverschrijdend leren – Lessen uit Europa

Bologna Hervorming Hervormingsproces van het Europees Hoger Onderwijs 1999-… Verhogen van de mobiliteit Verhogen van de attractiviteit Verhogen van de kwaliteit

Bologna - Sociaal Leuven Communiqué (2009) “The student body within higher education should reflect the diversity of Europe’s populations. We therefore emphasize the social characteristics of higher education and aim to provide equal opportunities to quality education. Access into higher education should be widened by fostering the potential of students from underrepresented groups and by providing adequate conditions for the completion of their studies.” Bucharest Communiqué (2012) “The student body entering and graduating from higher education institutions should reflect the diversity of Europe’s populations. We will step up our efforts towards underrepresented groups to develop the social dimension of higher education, reduce inequalities and provide adequate student support services, counseling and guidance, flexible learning paths and alternative access routes, including recognition of prior learning. We encourage the use of peer learning on the social dimension and aim to monitor progress in this area.”

ExpandO Een door EU gefinancierd project: Doel: Het aanpakken van de uitdagingen in verbreden van instroom en verbeteren success van momenteel ondervertegenwoordigde groepen in het hoger onderwijs Methode: Peer learning Periode: Maart 2012 – Februari 2014 Financiering: EU Lifelong Learning Programme / Policy cooperation and innovation

ExpandO 6 Bologna Experten Universiteit Gent (BE) University of Essex (UK) Linköping University (SE) Vilnius University (LT) Technical University of Karadeniz (TR) University of Granada (ES) 2 consultancy bedrijven Brussels Education Services (BE) CHE Consult GmbH (DE)

ExpandO Aanpak Analyse van de individuele onderwijssystemen Analyse van de cijfers en maatregelen omtrent instroom en succes Vergelijking van analyses Identificeren van zwaktes Destilleren van best practices

Lessen voor Vlaanderen

Lessen uit de UK Monitoring Funding Networking

Lessen voor Vlaanderen MONITORING Gedetailleerde en vrij toegankelijke data POLAR

Monitoring in UK Omvangrijke data POLAR 3 Networking

Lessen voor Vlaanderen MONITORING Gedetailleerde en vrij toegankelijke data POLAR Cijfermateriaal als beleidsinstrument

Lessen voor Vlaanderen FUNDING 2003: AimHigher Bijkomende financiering voor WP Doel: To raise aspirations and motivation to enter HE among learners from under-represented groups To raise attainment of learners from under-represented groups so that they could gain the academic or vocational qualifications that will enable them to enter HE To strengthen progression routes into HE via vocational courses To offer information, advice and guidance to potential students and their teachers and families Voorwaarde: projecten in partnerschap Totale investering: + € ( )

Lessen voor Vlaanderen FUNDING AimHigher Resultaat? + Veel projecten Nauwe samenwerking met externen Impact op instroom van “mature students” - Geen structurele verbetering van de cijfers Zeer projectgebonden Geen cultuurswijziging

Lessen voor Vlaanderen FUNDING 2006: Access Agreements Context: verhoging inschrijvingsgelden Creatie van Office for Fair Access Doel: to support and encourage improvements in the number and/or proportions of students in higher education from low income and other under-represented groups to reduce as far as practicable the barriers to higher education for students from low income and other under-represented groups by ensuring that institutions continue to invest in outreach and financial support to support and encourage equality of opportunity through the provision of clear and accessible financial information for students, their parents/carers and their advisers.

Lessen voor Vlaanderen FUNDING 2006: Access Agreements Jaarlijks akkoord tussen overheid en instellingen Concrete doelstellingen inzake WP Motivatie van de besteedde middelen Goedgekeurd door OFFA Voorwaarde voor verhoging inschrijvingsgelden

Lessen voor Vlaanderen FUNDING Access Agreements Resultaat? - Financieringsmodel is desastreus Zware impact op instroom van risicomijdende groepen + Concrete targets Accountability Cultuurshift

Lessen voor Vlaanderen NETWORKING AimHigher Samenwerking met brede onderwijs- en maatschappelijk veld Inhoudelijke, organisatorische en persoonlijke samenwerking Forum for Access and Continued Education (FACE) Netwerk van beleidsmakers, projectmedewerkers, studentenbegeleiders, onderzoekers… Structurele kennisuitwisseling door conferenties, publicaties, studiedagen…

Lessen voor Vlaanderen CONCLUSIE Structurele dataverzameling, -verwerking en -verspreiding Structurele verankering in financieringsmodellen Structurele samenwerking over grenzen heen

Zin in meer? Internationale Conferentie Making Peer Learning on Access and Success Work 12 November 2013 CC Het Pand, Gent

Contact ExpandO Project Management Sint-Pietersnieuwstraat Gent