Effectief lees- en spellingonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
Technisch lezen en spellen
Radboud Universiteit Nijmegen
Leren spellen, feedback en de computer
Gepresenteerd door Tuur Vandesande
Preventieve instructiemethodiek
Welkom op de informatie-avond voor groep 6
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Hoogbegaafd: Thuis en in school Prof. dr
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Taal- en spraaktechnologie voor mensen met een leesbeperking
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Welkom op de informatieavond
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Onderzoek naar leren lezen en spellen
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Effectief spellingonderwijs
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
EBL: een woordeloze therapeutische aanpak
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Hoe volgen wij de kinderen?
Hartelijk welkom op de informatieavond van groep 5/6
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
Leerlijnen in relatie met de methode
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Voor leesplezier én resultaat!
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Info avond CBS De Bargeweide
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Voor leesplezier én resultaat!
Informatieavond groep 4
Waarom een nieuwe Estafette?
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Informatie groep
Informatieavond 6B. Algemene informatie Voorstellen: Suzanne de Haan Telefoonlijst en noodnummers Schoolgids, info en weblog 6B:
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Hoe volgen wij de kinderen?
Methodiek: Plancyclus
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Programma informatieavond groep 7
Informatieavond groep 5
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Welkom in groep 6 Voorstellen Algemene zaken Toelichting vakken Vragen.
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Circuit en hoeken.
informatieavond groep 3
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Effectief lees- en spellingonderwijs
Transcript van de presentatie:

Effectief lees- en spellingonderwijs Prof. dr. A. M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Sectie Orthopedagogiek van Leren en Ontwikkeling www.annabosman.eu 1

‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ De methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ ontwikkeld door Drs. José Schraven 2

op het Regulier Basisonderwijs Het succes op het Regulier Basisonderwijs 3

AVI-scores 2007-2008

Cito Leesscores DMT2

Cito Spellingscores Groep 3 Groep 6

op het Speciaal Basisonderwijs Het succes op het Speciaal Basisonderwijs 7

DMT 1a 2006-2007

DMT 2a 2006-2007

DMT 3a 2006-2007

AVI-1 2006-2007

AVI-2 2006-2007

AVI-3 2006-2007

Spelling E3b 2006-2007

Wat maakt de methodiek effectief? Kernvraag Wat maakt de methodiek effectief?

Inhoudelijke principes Klankzuivere periode (basis is het fonologisch principe) klank-synthese benadering klankgebaren lezen, schrijven en spellen (vanaf het begin, elke dag) Niet klankzuivere periode (basis zijn de morfologische en etymologische principes) Categorieën, regels en denkwijzen (tekst) lezen, schrijven en spellen (elke dag)

Didactische principes ordening directe instructiemodel oriënteren, isoleren en generaliseren adaptief multi-sensorieel (auditief, visueel, motorisch) herhaling toetsen

Organisatorische principes groepsgewijze instructie frontale groepsopstelling differentiatie vast lesritme adequate aankleding klaslokaal

Dit maakt de methodiek PREVENTIEF! ZLKLS is gebaseerd op instructie door de leerkracht (direct instructiemodel) volledige oriënteringsbasis (Russische leerpsychologie) gestructureerde aanpak (taakanalytisch) herhaling en oefening (overleren) vast les- en dagritme (vertrouwdheid) multisensoriële basis (belichaming) kennis van het Nederlands (regels en denkwijzen) kennis over leren lezen en spellen (probleemgebieden) Dit maakt de methodiek PREVENTIEF!

Advies: Trakteer uzelf Map: 32,- € DVD: 80,- € Map + DVD: 102,- € bestellen via: www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl PS: ik heb geen aandelen ☺

Speciale dank aan Drs. José Schraven SBO ‘De Schalm’ te Zwolle OBS ‘Het kofschip’ te Zevenaar