Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Structuur hoofdstuk 5 Direct marketing en CRM Direct mail Overige vormen van direct marketing Internetcommunicatie
Leerdoelen Na de bestudering van dit hoofdstuk: kun je de verschillende vormen van directmarketingcommunicatie in een sportsponsoringcontext toepassen; kun je het gebruik van klassieke en nieuwe media in directmarketingcommunicatie bij sportsponsoring vergelijken; heb je inzicht in de verschillende fasen van een internetmarketingstrategie in de sport; kun je de marketingfuncties van een sportgerelateerde website duiden.
Direct marketing en CRM DM - Directe communicatie - Directe levering 1-t-1-benadering: behoud van winstgevende klanten Tweerichtingsverkeer Diverse tools
Schema 5.1
Schema 5.2
Schema 5.3
CRM Customer Relationship Management Oorspronkelijk IT-tool van DM, nu marketingfilosofie Klantgericht Bestaande klanten behouden Databases Naam Adres Woonplaats Gedragscomponent
CRM Relatiemarketing of loyalty marketing Durf investeren in relatiemarketing: Als 5% meer klanten kunnen worden behouden, kan de winst met 25 à 30% worden verhoogd Promotionele budgetten om nieuwe klanten te werven liggen vijfmaal zo hoog als die om bestaande klanten te binden
Schema 5.4
Sponsored magazines: multifunctionele tool Informatie Platte naamsbekendheid & image (thema) Actie - Wedstrijden - Kortingsbonnen - Spaaracties - Joint promotions Teambuilding Entertainment Platform voor interactiviteit
Sponsored magazines vs klassieke advertising Journalistiek vs copywriting Magazine lay-out vs reclamelook Complex & uitgebreid vs sloganesk en single minded Periodiek vs ad hoc Geloofwaardigheid vs “het is maar reclame” Interactief vs beperkte dialoogmogelijkheden Exclusiviteit vs hinder concurrenten
DM-actiecommunicatie in massamedia Print Direct response-advertising Televisie Direct response-commercial Infomercial
Telemarketing Inkomende telemarketing: Uitgaande telemarketing: Gebruik maken van call centers om de vraag naar tickets optimaal te behandelen Uitgaande telemarketing: Inzetten om een product/dienst te verkopen/relatie op te bouwen/persoonlijk verkoopgesprek voor te bereiden
Internetcommunicatie Voordelen van websites Onbeperkte capaciteit Hoge snelheid en flexibiliteit Interactief medium Wereldwijde toegang Betere beschikbaarheid Grote klantenondersteuning
Schema 5.10 1 Analyse 2 Planning 3 Implementatie 4 Communicatie 5 Opvolging
Overzichtsvragen 1. Bespreek aan de hand van nieuwe voorbeelden de verschillende vormen van actiecommunicatie in de sport. 2. Wat is de toegevoegde waarde van een integrale benadering van actie- en themacommunicatie in de sport? 3. Waarin onderscheidt internetcommunicatie in de sport zich van de klassieke media? 4. Vergelijk de voor- en nadelen van de verschillende klassieke media van directmarketingcommunicatie.