McDD 3 november 2008 Luna Beukema Yvonne Bijl
Agenda (Y) Presentatie MCDD Verwerkingsopdracht Filmfragment
McDD (Y) Multiple complex Developmental Disorder
Criteria Buitelaar en Van der Gaag (L) Gebrekkige regulatie van gevoelstoestanden en angsten Gebrekkig sociaal gedrag Aanwezigheid van denkstoornissen
Kenmerken (Y)regulatie van affecten Intense angst Vreesachtigheid of fobie Paniekaanvallen Primitieve angsten Gedragsmatige terugval Emotionele en stemmingsschommelingen
Kenmerken sociaal gedrag (L) Sociale desinteresse Vermijding sociale contacten Grenzeloze contactname Geen bestendige relaties Aanklampende ‘haatliefdesrelaties’ (o/v) Gebrek empathie
Kenmerken denken (Y) ≠ Gedachtegang ≠ Fantasie & werkelijkheid Snel verward Overwaardige gedachten
Differentiaaldiagnose (L) Comorbiditeit ADHD Hyperactiviteit – ADHD ODD Leerstoonis Hechtingsstoornis Tics + Gilles de la Tourette Angststoornis Gegeneraliseerde angststoonis Dwangstoornis Stemmingsstoornis Depressie + manie Milde verstandelijke handicap Andere aan autisme verwante stoornis Milde verstandelijk handicap
Autisme versus Schizofrenie Onderzoek (Y) Autisme versus Schizofrenie
Etiologie &Pathogenese (L) Erfelijkheid (neuropsychiatrische aandoening) > kans psychotische ontwikkeling ≠ sociaal contact & denken
Diagnostiek (Y)
Behandeling (Y) Stimulatie van de normale ontwikkeling Structurering omgeving Behandeling storend gedrag McDD Voorkomen en < angsten
Aanpak (L) individuele aanpak zorgen voor rust en voorspelbaarheid de specifieke gedragskenmerken van het betreffende kind kunnen begrijpen visualisatiemethode kunnen toepassen en het taalgebruik aanpassen structuur aanbrengen in tijd, ruimte en activiteit
veel structuur: een voorspelbaar lesprogramma structuur in tijd (dagindeling, volgorde van taken en lesindeling, bezigheden, aansturen van werktempo) structuur in ruimte (eigen werkplek, prikkelarme omgeving, iedere activiteit zijn eigen plek) structuur in 'regels' (roosters, regels, looproutes, wijzigingen, beloning, straf) structuur in taken (omgang met materiaal, stappenplan, werken naar zichtbaar eindproduct) structuur in omgeving (houding, duidelijk, voorspelbaar, consequent, neutraal) een voorspelbaar lesprogramma een directe, sturende onderwijsomgeving (doe dit, doe het zo, etc.)
Prognose (Y) > kans Schizofrenie > kans op manisch depressief
Literatuur /websites Hoofdstuk 7 uit: Asperger in Meervoud, autisme en haar randgebieden. Red. M.F.Delfos, uitg. SWP Een vreemde wereld: M.F.Delfos, uitg. SWP Diverse artikelen uit balans 2003, 2004, 2008 www.balansdigitaal.nl www.mcdd.info www.mcdd.be
‘Als autisme niet opvalt’ DVD-fragment ‘Als autisme niet opvalt’