KERS Team Nick Haseldonckx Isaiah Raedschelders 25 januari
Inleiding “Ontwerp en ontwikkeling van een systeem voor kinetische energierecuperatie in een 2PK-racewagen” 2
Inhoud Behaalde resultaten Huidige activiteiten Toekomstplannen 3
Behaalde resultaten Uitwerken concepten Excel interpretatie Snelheidsmetingen Francorchamps Simmulatie in MatLab Batterijen vs Ultracaps vs Flywheel 4
Behaalde resultaten Uitwerken concepten In-Wheel motoren Startmotor vervangen Alternator vervangen Ventilator positie Kilometertelleras Achteras 5
Behaalde resultaten Excel interpretatie 6
Behaalde resultaten Excel interpretatie 7
Behaalde resultaten Excel interpretatie 8
Behaalde resultaten Excel interpretatie 9 Toerental [rpm] Standaard 630kg [W] Extra tot 700 kg [W] Extra tot 745 kg [W] Verschil [W] ,01874,5733, ,72008,7786, ,32142,7838, ,82276,6890, ,02410,1943, ,32543,6995, ,72675,71047, ,72808,81099, ,72941,81151, ,23074,11202, ,03203,61253, ,93334,81304, ,73466,01356, ,73597,41407, ,63723,71457, ,23847,81505, ,62386,93921,41534,5
Behaalde resultaten Snelheidsmetingen Francorchamps KERS-module GPS meting – Inlezen parcours Francorchamps – Snelheidsmeting – Controle Resultaten 10
Behaalde resultaten Simulatie in MatLab 11
Behaalde resultaten Simulatie in MatLab 12
Behaalde resultaten Simulatie in MatLab 13
Behaalde resultaten Batterijen vs Ultracaps vs Flywheel 14
Behaalde resultaten Batterijen vs Ultracaps vs Flywheel 15 Maxwell UltracapsFlandersDrive Batterij Massa [kg]2520 Energie [Wh]73,2960 EnergievrijgaveGrootorde mircoseconden Grootorde milliseconden PrijsGesponsord Extra voordeelRacestrategie Extra nadeelExtra convertor nodig
Behaalde resultaten Flywheel Demo FlywheelFlywheel Gewicht: 25 kg Volume: 13 l Toeren: rpm Niet te koop 16
Inhoud Behaalde resultaten Huidige activiteiten Toekomstplannen 17
Huidige activiteiten Motorkeuze Controllerkeuze 18
Huidige activiteiten Motorkeuze Controllerkeuze Bijhorende controller: PMS835m 19 Perm PMS-150AC-13 TypePMSMInductie Toerental [RPM]6000 Prijs€1700$1500 Extra voordeel- Goede dienstverlening - Hogere efficientie - Geen ontkoppeling Extra nadeelOntkoppelingWeinig info
Inhoud Behaalde resultaten Huidige activiteiten Toekomstplannen 20
Toekomstplannen Testopstelling Implementatie 21
Toekomstplannen Testopstelling Werkingstest, geen prestatietest – Controller programmeren – Motor testen – Overdracht via differentieel naar wielen – Ontkoppeling 22
23
Toekomstplannen Implementatieproblemen Positie benzinetank Chassis aanpassing 24
25
26
Vragen? 27