4. Hoezo internationalisering? Op alle schaalniveaus is er en wirwar van relaties tussen gebieden
Gevolg: de concurrentie wordt steeds groter Kenmerk van internationalisering: Relaties veranderen snel door: 1. Wegvallen grenzen 2. Sneller vervoer 3. Betere communicatiemiddelen Gevolg: de concurrentie wordt steeds groter Bedrijven strijden met elkaar om de klant
Omdat ze de concurrentiestrijd willen winnen proberen bedrijven de kosten zo laag mogelijk te houden. Een bedrijf heeft twee soorten kosten: Vaste kosten Deze zijn er altijd, maakt niet uit hoeveel er Geproduceerd wordt. Het gebouw Variabele kosten Deze kosten hangen af van hoeveel er geproduceerd wordt. Hoe meer productie , hoe hoger de kosten. Grondstoffen Arbeid
Fabricage Om de kosten zo laag mogelijk te houden probeert het bedrijf te besparen op de fabricagekosten (arbeid) door voor elk onderdeel van het produkt de goedkoopste fabrikant te zoeken (= flexibiliteit). Ontwerp Fabricage Distributie Kop-staart formule Kop Staart Schoenzolen in Thailand veters in Indonesië Schoen in elkaar zetten In China
Nederland, heeft geld en wil graag goedkope schoenen India heeft veel goedkope Arbeidskrachten die schoenen Kunnen maken. Comparatief voordeel Beide landen profiteren van hun onderlinge verschillen
De flexibilisering heeft geleid tot een enorme groei van de wereldhandel. Schoenen Schoenen schoenzolen veters grondstoffen Schoenen grondstoffen