AI81 AI Kaleidoscoop College 8: Kennisrepresentatie (II)  Frames  Scripts Leeswijzer:Hoofdstuk 6.1.4-6.1.5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Advertisements

Zelf objecten maken in VBA Ynte Jan Kuindersma, BIRD Automation Nationale Officedag 2009 EDE, 14 Oktober 2009.
SAP ABAP A short introduction. SAP ABAP • Selectie: – IF …… ENDIF. – IF …. ELSE … ENDIF. – IF …. ELSEIF …. ELSEIF …. ELSE …. ENDIF. – IF condition_1.
Internet College 2 Architecturen. Architectuur van netwerktoepassingen •Peer to peer –Windows werkgroep •File- en printer sharing •Internet connection.
Conditional Clauses If-zinnen.
Service Coordination Protocols ● Noodzaak (Eddy) ● Coordination protocols (Eddy) ● Infra-structuur (Eddy) ● WS-Coordination (Eddy) ● WS-Transaction (Pepijn)
Programmeren in Java met BlueJ
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag Backtracking: –Permutaties –Koninginnen.
MagentaPurpleTeal PinkOrangeBlue LimeBrown RedGreen Introductie C# /.NET
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
Speaking OData to SharePoint 2010 in a RESTful manner Michaël Hompus | Principal Developer | Winvision.
© Stichting HL7 Nederland Basiscomponenten Snelstartsessie Identificatie, II en PN.
Omgevingen zijn dan geïmplementeerd als Symbol Tables. Symbol Table mapt een symbool met een Binding Meerdere noties van binding –Meerdere manieren te.
Computervaardigheden en Programmatie Universiteit AntwerpenObjecten 4.1 Computervaardigheden en Programmatie 1rste BAC Toegepaste Biologische Wetenschappen.
Inleiding Databanken: oefeningen
Ben Raes en Sam Decrock1 Tracking algoritmes Tracking Algoritmes Richting van ons project.
Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 2 Modelleren van analysetaken.
Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 5 Inferentie en communicatie.
Server side scripting 1 Webtechnologie Lennart Herlaar.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5B040:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 8(2): Multi-processing.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 7(2): Vertalen.
Algoritmiek Arrays: wat zijn dat en wat kun je ermee? Loops: hoe hou je ze in bedwang? Hoorcollege 6 - Ma. 9 okt L.M. Bosveld-de Smet.
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 College 5 Cees Witteveen.
Four ways to plan analysis Ir. Ali Guney 01 March 2006 BK8040.
Databases I EER and Object Modeling Martin Caminada / Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam definitieve versie 2002.
Databases I (H.3) Het Entity-Relationship Model Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam versie 2003.
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
Spatial classificatie
Flocking using Global Roadmaps Niels Gorisse Motion Planning 26 februari 2003 University Utrecht.
Algorithms and Application for spatial data mining Ronnie Bathoorn.
Hoorcollege 8 Game object structuren. Arrays in games Grid-gebaseerd speelveld (zoals Tetris) Lijst van spelers Lijst van inventory items Lijst van alle.
Hoorcollege 7 Collections, arrays. Programma ‘Snowflakes’ Sneeuwvlok object.
Bemonstering & digitale signaalanalyse
Methods of Development #3: Objecten. * Staat op USAT weblog.
#3Objecten. Schrijf in LOGO de pseudocode voor een figuur naar keuze (met iig een lus of conditie). Maak tevens een screenshot van het resultaat.
Algoritmiek Strings & Stringmanipulaties; Controle Structuren; Floating-point notation. Hoorcollege 4 - Ma. 25 sept L.M. Bosveld-de Smet.
Algoritmiek Java GUIs, AWT en Swing API Overzicht te bestuderen stof, voorbeeldtentamen Hoorcollege 15 - Ma. 11 dec L.M. Bosveld-de Smet.
DB&SQL8- 1 VBA Visual Basics for Applications: eigen Office versie vanaf Office2000 gelijk voor alle applicaties Programmeren onder meer nodig voor Het.
BdKO Risicomanagement Quiz & Waarachtig Pieter van der Zwet 29 maart 2012.
JAVA1 H 22. COLLECTIONS FRAMEWORK. 1. INLEIDING. Collections framework Is een verzameling van data structuren, interfaces en algoritmen Meest voorkomende.
Hoofdstuk 5 – Object Based Programmeren
Middleware voor geavanceerde diensten SURFnet Relatiedagen, 9 December 2004
Overzicht  Is een kennissysteem een oplossing?  Probleem- en domeinmodel  Methodologie.
Hoofdstuk 2 Java. Soorten Java-programma’s nJava Applet programma “leeft” op een WWW-pagina nJava Application programma heeft een eigen window nJavascript.
Hoofdstuk 9 Objecten en klassen.
Hoorcollege 9 Jewel Jam The revenge. Hierarchie van game objecten Game object (lijst) Game object (grid) Game object (lijst) Game object.
Introductie tot de SEESCOA methodologie en de Draco Runtime omgeving Yves Vandewoude Peter Rigole.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Vragen met have en have got (= hebben)
HL7v3 Basiscomponenten Snelstartsessie 6 september 2011 © Stichting HL7 Nederland.
Microsoft Operations Manager & Scripting
1 Inleiding Backups maken van VMs Klassieke aanpak VMware Consolidated Backup Conclusie.
TOPIC O: Pointers | pag. 1 Pointer = adres in het geheugen, is zelf geen geheugen! Expliciet geheugen aanvragen vóór gebruik.
25 feb 2005TestCover/abeltje1 TestCover Introductie in Test::More en Devel::Cover use Workshop::Perl::Dutch 2; date( ‘ ’ ); author( abeltje =>
Betrekkelijke voornaamwoorden een betrekkelijk voornaamwoord verwijst naar een mens, dier, of ding dat al genoemd is in de zin. who verwijst naar personen:
Taaltheorie en Taalverwerking Parsing Continued. Totnutoe: Top-Down-Parser.
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Hoorcollege 5 Herhaling, game object interactie. Ball class class Ball { Texture2D colorRed, colorGreen, colorBlue; Texture2D currentColor; Vector2 position,
Plan Coordination by Revision in Collective Agent Based Systems Adriaan ter Mors en Gijsbert Deelder Plan Coordination by Revision in Collective.
Psalm 63:1-2 Een psalm van David, toen hij in de woestijn van Juda was. O God, Gij zijt mijn God, U zoek ik, mijn ziel dorst naar U, mijn vlees smacht.
International Primary Curriculum
C++ C++ als een verbetering van C Abstracte datatypen met classes Constructoren en destructoren Subklassen binding van functies 1.
The beast has been released! 4 arcade-style games Interviews with famous people in the game industry Develop browsers games for any device (phone, tablet,
Algoritmiek Class Hierarchies, Inheritance. Hoorcollege 12 - Ma. 20 nov L.M. Bosveld-de Smet.
Ant Systems for dynamic problems. Ants caught in a traffic jam Casper Joost Eyckelhof.
1 OMI Modelleren van content. 2 Vocabulary Content “gevangen” in begrippenapparaat: Vocabulary: lijst met termen nauwelijks semantiek Ontology:
De persoonsvorm tegenwoordige tijd (pvtt)
College 7: Kennisrepresentatie (I)
Transcript van de presentatie:

AI81 AI Kaleidoscoop College 8: Kennisrepresentatie (II)  Frames  Scripts Leeswijzer:Hoofdstuk

AI82 Kennisrepresentatie: 4 typen Logica Procedures kanarie zingengeel struisvogel vliegengroot vogel vliegen vleugels veren vliegtuig 747 dier ademen huid bewegen person:Jane object pizza agent like person:Jane object pizza agent like person:Tom experiencer believe object Netwerken Vorig college Slots/values Dit college

AI83 Frames, algemeen Organiseer kennis in samenhangende eenheden Kennis is georganiseerd als eigenschappen van conceptuele eenheden: –Vb: alle kennis over Tom, opgeslagen bij object Tom Overerving en Default-reasoning Twee typen eenheden: –generieke eenheden (type, class) Vb: persoon, auto, land –Specifieke eenheden (individuen, instanties) Vb: tom, mijn-auto, Schotland

AI84 Frames = slots + values Elke eenheid is een frame met slots (  record in Pascal/C, class in Java) Frames zijn georganiseerd in een hierarchie class person slot nr-of-legs = 2 slot nr-of-fingers = end class frame person-042 type-of: person slot name = “Tom” slot date-of-birth = end frame

AI85 Verschillende soorten slots slot= eigenschap + waarde name = "Tom" date-of-birth = slot = eigenschap + waarde-bereik height = (> 1.50m) & (< 2.00m) slot = relatie +ander object(en) brother = {person-06, person-072} slot = eigenschap + procedure nationality = combine( nationality(father), nationality(mother)) class person slot nr-of-legs = 2 slot nr-of-fingers = 10 frame person-042 type-of: person slot name = “Tom” slot date-of-birth =

AI86 Slots & daemons Daemon = procedure die uitgevoerd wordt bij een bepaald actie op een slot IF-ADDED, IF-NEEDED,... Vb 1: (bereken slotwaarde telkens bij opvragen) class square slot length =... slot surface-IF-NEEDED length  length end class Vb 1: (onhoud slotwaarde na 1e keer berekenen) class square slot length =... IF-ADDED surface = length  length slot surface =... end class

AI87 Overerving & defaults Organiseer frames in een is-a hierarchie Bereken eigenschappen en waarden door overerving (inheritance) van voorouders in de hierarchy class car slot #wheels=4 class ford slot made-in: USA class fiesta slot #cylinders=4 class lorry slot #wheels=8 instance xy slot colour=grey

AI88 Kennis afleiden in frames = slot/value aflezen of overerving Vb: slot/value aflezen: colour of xy-88-12: grey Vb: default inheritance:#wheels of xy-88-12: 4 Vb: overriding defaults:#wheels of lorry: 8

AI89 Essentiële eigenschappen Sommige eigenschappen mogen niet overschreven worden class polygon class rectangle slot #sides=4 class triangle slot #sides=3 class polygon class rectangle slot #sides=4 class triangle slot #sides=3

AI810 Essentiële eigenschappen: twee typen variabelen Instance variables:eigenschappen van specifiek object Class variables:eigenschappen van generiek object Class variables kunnen niet worden overschreven class polygon class rectangle CLASSVAR #sides=4 class triangle CLASSVAR #sides=3 instance r-044 INSTVAR surface=8 instance t-033 INSTVAR surface=9

AI811 window window with border window with border & label window with label verdubbelde representatie Meervoudige overerving (voordelen) window window with border window with label window with border & label zuiniger, betere stijl

AI812 Meervoudige overervering (voordelen) Beschouw object vanuit verschillende perspectieven class car Kennis over transport objecten Kennis over mechanische objecten Kennis over juridische objecten

AI813 Meervoudige overerving (problemen) Wat te doen bij conflicterende overerving? class person instance Nixon class quaker slot pacifist: yes class republican slot pacifist: no Is Nixon een pacifist?

AI814 Meervoudige overerving (problemen) Geef een volgorde aan de ouders (en erf alleen van de eerste ouder die een waarde geeft) –vaste volgorde (bijv. van links naar rechts) –geef gewichten aan de links: “Nixon is voornamelijk een republikein, en alleen een quaker als het hem uitkomt” Maak aparte knoop “republican-quaker”, met een IF-NEEDED daemon voor pacifist: class quakerclass republican class person instance Nixon Class republican-quaker class republican-quaker slot pacifist-IF-NEEDED: if election-year thenpacifist = yes elsepacifist = no end class

AI815 Frames, samenvatting Frames = slot/values + overervings hierarchie Voordelen: –goede organisatie van kennis kennis-structuur analoog aan domein-structuur alle kennis van een concept bij elkaar –default-redeneren Nadelen –geen wiskundige fundering –onduidelijke betekenis (meervoudige overerving) –mogelijk misbruik van de hierarchie –geen backtracking –willekeurige programmeertruuks in daemons –Zoek-probleem (meervoudige overerving is NP-hard)

AI816 Scripts Organiseer kennis rond prototypische situaties (in frames: rond prototypische concepten) Vb: scripts voor –eten in restaurant –college geven –verjaardag vieren Onderdelen van een script toepassings-conditie eindresultaat van een script objecten in een script rollen van de objecten sub-scripts voor deelsituaties

AI817 Gebruik van scripts Afleiden van impliciete informatie (= beantwoorden van vragen) –“Ik ging naar het restaurant. Ik bestelde nasi. Bij het betalen kreeg ik ruzie en ging ik naar huis.”  Vraag: Heb ik gegeten? Oplossen van ambiguïteit –“Ze ging naar het restaurant. De serveerster nam de bestelling op. Ze dronk haar biertje en vertrok.”  Vraag: Wie heeft ‘t biertje besteld?

AI818 Scripts:Vb Script: College geven Track: collegezaal Entry Conditions: tussen 9 & 5 op de Universiteit.... Props: projector transparanten zaal Roles: D=docent S=student Scene 1: binnenkomen  S neemt plaats  S praat met buren  D komt binnen  D praat  S wordt stil Scene 2: lesgeven  D legt sheet neer  D praat  D haalt sheet weg  Choose: goto scene 2.  goto scene 3 goto scene 4

AI819 Scripts (Vb) Scene 2: lesgeven  D legt sheet neer  D praat  D haalt sheet weg  Choose: goto scene 2.  goto scene 3 goto scene 4 Scene 3: vraag gesteld  S vraagt D  D antwoord  Choose: goto scene 2 goto scene 3.  goto scene 4 Scene 4: einde college  S gaat weg  D gaat weg  S praat

AI820 Redeneren met scripts  Vind juiste script bij bepaalde beschrijving  Beantwoord vragen/doe voorspellingen/etc  Maar: Match & selectie probleem “Ze kreeg twee vliegers voor haar verjaardag”  Bracht ze er één terug? “Ze kreeg twee ijsjes voor haar verjaardag”  Bracht ze er één terug? Moet weten over: – kadootjes: >1 van hetzelfde is (soms) niet leuk – winkels: sommige dingen kun je niet ruilen – eigenschappen: van ijsjes & vliegers – etc, etc.

AI821 Terugblik: Algemene problemen met KR-formalismen Abstractie, volledigheid Precisie, nauwkeurigheid Wiskundige onderbouwing Efficientie Homomorphie (“natuurlijkheid”)

AI822 Volgende keer Natuurlijke taal: