Lectoraat Fries en Meertaligheid in Onderwijs en Opvoeding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren Suid-Afrikaanse Akademie vir Wetenskap en Kuns Alex Riemersma 4 september 2009.
Advertisements

Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Descriptoren internationalisering 1 Kwaliteitszorg in internationalisering: logisch toch? 23 april 2012.
Vragend en Ontkennend maken
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
E-learning: wat, waarom en hoe in vogelvlucht dr. Olga Firssova & dr
Creating a global learning environment drs. J.H.W. Didderen Fontys Profiks.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Corporate Communications February 2011 Succesvol met Outsourcing Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland.
Integral student guidance in internationalisation with PAL – ISBI Project Robert Vierendeels, Inge Vervoort, Agnes Dillien – ALE – 20-22/
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
ThinkQuest Projects Leerkrachten uitnodigen om een project te delen.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
26 mei 2009 INTERVISIE IInternationalisering. 26 mei 2009 Intervisie op verplaatsing - Internationalisering 2 Programma 1. Verwelkoming 2. Inleiding 3.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Internationalisation – Quality Assurance Ghent University Directie onderwijsaangelegenheden Afdeling onderwijskwaliteitszorg UGent 28 november 2012.
FLAnders Training Network for MEthodology and Statistics
Computer Science Bachelor Graduation Project November 15, 2007, UOCG Jacqueline van Kruiningen
SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT An Erasmus Mundus master.
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Vermelding onderdeel organisatie 1 Afdeling Geotechnologie - CITG Civil Engineering and Geosciences - Geotechnology Ruud Weijermars Opleidingsdirecteur.
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
OHT 3.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Hoe marketingcommunicatie werkt In dit hoofdstuk.
Voorlichting 4 Atheneum Aangeboden op het Altena College in Sleeuwijk
South and Southeast Asian Studies Semester Abroad 2013.
Blended Learning en digitale didactiek Valère Awouters lokaal 3.07 Blended learning is ontstaan door de evolutie van het internet en de.
Copyright © 2009 Tommy's Window. All Rights Reserved ♫ Turn on your speakers! CLICK TO ADVANCE SLIDES.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
Progress towards the Lisbon Objectives in Education and Training Indicators and Benchmarks Gaby Hostens VLOR Brussel, 20 maart 2008.
D-LUCEA Database of the Longitudinal Utrecht Collection of English Accents Hugo QuenéRosemary Orr UiL OTSUCU Universiteit Utrecht CLARIN-NL Call 3 Kickoff.
Een ontmoeting tussen mbo en ho
The new standard in Logistics CAROZ Edgard Hendrikse Business Development Director.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Het Mercator Kenniscentrum, platform voor meertaligheid in Europa
Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren
Onderzoek op het gebied van meertaligheid bij de Fryske Akademy
Gemeente Leeuwarden Commissie Welzijn Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren Alex Riemersma & Cor van der Meer Leeuwarden / Ljouwert,
Meertaligheid in basis- en voortgezet onderwijs 40 jaar UBBO NHL hogeschool Studiedag 25 november 2011 Alex Riemersma – lector Fries en Meertaligheid.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Comparative Education Contextualiseren van onderwijsvernieuwing.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Een evidence-based methodologie om taalcompetenties te meten Evidence-based HRM (EB HRM) Selor event 14/11/2013.
1992 IQ: Afstandsonderwijs Nederlands NTC-online schooljaar Peuterprogramma € 690,- Kleuterprogramma (groep.
Cultural Heritage Activities and Institutes Networks Bijdrage aan TTO netwerk 4 maart 2009 Janneke Eising (ECNO)
Onderwijsautobiografie
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
Informatie en voorbereiding deelname tto Revius Lyceum
NIVRA-Nyenrode School of Accountancy & Controlling Prof.dr. R.G.A. Vergoossen RA IFRSs in de Europese Unie: een paard van Troje?
Department of Information Technology – Internet Based Communication Networks and Services (IBCN) IBCN Masterproef Schrijven van het boek: Enkele tips en.
THE SACK OF LOUVAIN How to use in education?. Concept and principles Flexibility Image analysis Demand driven Co operative learning Document study Creative.
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Brian P. Godor, MA Leaning and Innovation Center Avans University of Applied Sciences What Motivates Our Students?
Tto: de laatste ontwikkelingen
19 & 20 maart 2012 Why limit your future opportunities ?
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Voor: VVTO symposium Door: Lauren Salomons 16 maart 2016.
Verlegt je grenzen. Programma n Welkom, indeling proeflessen n Waarom TVWO? n Oud-leerling (Frans Doesborg) n Ouder brugklasser (Frans Doesborg) n The.
CLIL-didactiek voor Duits
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Comal ISD Advanced Languages Program
Transcript van de presentatie:

Lectoraat Fries en Meertaligheid in Onderwijs en Opvoeding Dr. Alex M.J. Riemersma Lector Frisian & Multilingualism in Education Raad van Toezicht Stenden hogeschool Emmen, 24 September, 2012

Overzicht Start: Vertserking hoger onderwijs: ‘hotspot’ meertaligheid Doelstelling Onderzoek Onderwijs Internationalisering

‘Hotspot’ Meertaligheid Fryslân: ‘laboratory of multilinugalism’ Gemeenschappelijk lectoraat van: - Stenden hogeschool - NHL hogeschool (penvoerder) - Fryske Akademy (afgehaakt) Bekostiging: 50% prov. Fryslân / UCF

Doelstelling Aansluiting tweetalig / drietalig basisonderwijs > voortgezet onderwijs Versterking relatie basis- & v.o. Versterking relatie lerarenopleiding met meertalige scholen

Onderzoek (1) Taalbeheersing Fries (woordenschat, leesvaardigheid) geijkt aan: - referentieniveaus Taal en ERK (= Europees Referentiekader) - Anglia-toetsen (of: Me! English) Dr. Reitze Jonkman (CVO Bogerman)

Onderzoek (2) Activerende en outputgerichte didactiek in groep 7 & 8 basisonderwijs, bewust gebruik transfer tussen de drie doeltalen Nederlands-Engels-Fries. Drs. Eabele Tjepkema (Stenden) Promotor: Kees de Bot (RUG)

Actie-onderzoek (1) ‘Vak en voertaal’ = Taalgericht vakonderwijs = Content and Language Integrated Learning (CLIL) Bijv.: Ondersteuning wiskunde in Engels door Erasmus-student (‘native speaker’)

Actie-onderzoek (2) My Schools Network > My Multilingual Schools Network Schrijfvaardigheid door authentieke opdrachten (“events”) in echte communicatie met leerlingen elders Closed facebook system ! Drs. Roelien Bos-Wierda (NHL)

Onderwijs Minor Meertaligheid (30 EC) Master Multilingualism (60 EC) Gastcolleges, bijv.: - Drietalige PABO-stroom (Ljouwert) - ITEPS (Meppel) - Master-opleiding Euskadi (Donostia) - Themaweek Streektaalonderwijs (Emmen) - Ostfriesische Landschaft (Aurich)

Development of multilingual education in 20th century Neglect of mother tongue > submersion Transitional bilingualism > subtractive bilingualism Equal footing / immersion > additive / full bilingualism

Old theory / ferâldere ideeën De ‘oude’ theorie, tot in de jaren 50, was gebaseerd op de gedachte dat meertaligheid niet goed kón zijn voor de ontwikkeling van het kind. Immers de talen zaten elkaar in het hoofd van het kind in de weg! Deze theorie is in de jaren 1970 – 1980 verruild voor een andere theorie.

New theory / nij ynsjoch Door nieuw onderzoek kwam men tot heel andere conclusies! Namelijk: de mens kent een algemeen centraal taalvermogen. Deze taalcompetentie kan zo geactiveerd worden, dat de mens op basis van één en hetzelfde taalvermogen meerdere talen leert te gebruiken. Meertaligheid werkt juist versterkend ! Het bevordert : Taalflexibiliteit Abstracte denken Taalkundig

Why multilingual education? Mother tongue development Cognitive developments Easier third language acquisition Flexible communication: > social participation > economic success Cultural heritage/language maintenance

Wat meertalig onderwijs Van systeemscheiding tussen mto / vto > TTO-plus > inclusief regionale talen “English is not enough” Mother tongue + 2 other languages > 2 M + 2 = ‘range of source and target languages’

Resultaten meertalig onderwijs Leerresultaten op gelijkwaardig niveau in nationale taal, regionale taal en internationale taal – MITS: Taalrijke input Systematisch onderwijs Continuïteit Kwaliteit

Internationalisering Alle scholen doen aan internationalisering Internationalisering begint bij de buren: - Ems-Dollard Regio: uitwisseling leerkrachten en lerarenopleiders Frysk- Nedersaksisch-Niederdeutsch-Saterfriesisch; - profiel Duits en Nederlands als tweede taal

Reitze Jonkman en Alex Riemersma Conclusion Long way to: > fully integrated language learning > based on equality of languages > continuity of learning & teaching > quality of teachers Longer way to: > common approaches > common European standards Reitze Jonkman en Alex Riemersma

Tankewol Tankewol Thank you Tankewol Dankuwel Dankscheen Köszönöm Eskerrik asko Tankewol Tankewol Mercé plan Grazia Graciis Kiitos Multimesc Hvala Trugarez Diolch Tankewol Thank you Mange Takk