EASA FCL II LPLS –SPL De inhoud Dieper ingaan op de inhoud van een zweefvlieg opleiding volgens Europees model Pieter van der Meer
Zweefvliegopleiding volgens Europees model Theoretische kennis voor LPL-S en SPL Praktijk opleiding LPL-S en SPL De consequenties voor de Nederlandse zweefvlieger Presentatie in drie onderdelen CIV 2009
Theorie Voor de opleiding naar het LPL-S of SPL Voor uitbreiding naar TMG Kunstvliegen (Aerobatics) Sleepvliegers Instructeurs Hebben we net ruim voldoende ingevuld CIV 2009 3 3
Theoretische kennis voor LPL-S en SPL BASIS KENNIS LPL + AIR LAW AND ATC PROCEDURES HUMAN PERFORMANCE METEOROLOGIE COMMUNICATIONS ZWEEFVLIEGEN = LPLS /SPL PRINCIPLES OF FLIGHT SAILPLANE OPERATIONAL PROCEDURES SAILPLANE FLIGHT PERFORMANCE AND PLANNING SAILPLANE AIRCRAFT GENERAL KNOWLEDGE – AIRFRAME AND SYSTEMS, EMERGENCY EQUIPMENT NAVIGATION SAILPLANE De theorie Opgesplitst in een basis stuk da voor alle luchtsporten geldt en een specifiek CIV 2009 4 4
AIR LAW AND ATC PROCEDURES 1.1. INTERNATIONAL LAW: CONVENTIONS, AGREEMENTS AND ORGANISATIONS 1.2. AIRWORTHINESS OF AIRCRAFT 1.3. AIRCRAFT NATIONALITY AND REGISTRATION MARKS 1.4. PERSONNEL LICENSING 1.5. RULES OF THE AIR 1.6. PROCEDURES FOR AIR NAVIGATION – AIRCRAFT OPERATIONS 1.7. AIR TRAFFIC REGULATIONS – AIRSPACE STRUCTURE <<<? 1.8. AIR TRAFFIC SERVICES AND AIR TRAFFIC MANAGEMENT 1.9. AIR TRAFFIC REGULATIONS – AIRSPACE STRUCTURE <<<? 1.10. AERONAUTICAL INFORMATION SERVICE 1.11. AERODROMES, EXTERNAL TAKE OFF SITES 1.12. SEARCH AND RESCUE 1.13. SECURITY 1.14. ACCIDENT REPORTING 1.15. NATIONAL LAW Lijkt ingewikkeld maar is niet allemaal nieuw Theoretische kennis voor LPL-S en SPL CIV 2009 5 5
HUMAN PERFORMANCE CIV 2009 2.1. HUMAN FACTORS: BASIC CONCEPTS 2.2. BASIC AVIATION PHYSIOLOGY AND HEALTH MAINTENANCE 2.3. BASIC AVIATION PSYCHOLOGY Hebben we net ruim voldoende ingevuld Theoretische kennis voor LPL-S en SPL CIV 2009 6 6
METEOROLOGIE CIV 2009 3.1 THE ATMOSPHERE 3.2. WIND 3.3. THERMODYNAMICS 3.4. CLOUDS AND FOG 3.5. PRECIPITATION 3.6. AIR MASSES AND FRONTS 3.7. PRESSURE SYSTEMS 3.8. CLIMATOLOGY 3.9. FLIGHT HAZARDS 3.10. METEOROLOGICAL INFORMATION Ook hier komen we niet slecht uit de bus CIV 2009 7 7
COMMUNICATIONS 4.1. VFR COMMUNICATIONS (RT !) 4.2. DEFINITIONS 4.3. GENERAL OPERATING PROCEDURES 4.4. RELEVANT WEATHER INFORMATION TERMS (VFR) 4.5. ACTION REQUIRED TO BE TAKEN IN CASE OF COMMUNICATION FAILURE 4.6. DISTRESS AND URGENCY PROCEDURES 4.7. GENERAL PRINCIPLES OF VHF PROPAGATION AND ALLOCATION OF FREQUENCIES Oef, dat is een hele klus! Theoretische kennis voor LPL-S en SPL CIV 2009
Zweefvliegen specifiek PRINCIPLES OF FLIGHT SAILPLANE 5.1. AERODYNAMICS (AIRFLOW) 5.2. FLIGHT MECHANICS 5.3. STABILITY 5.4. CONTROL 5.5. LIMITATIONS (LOAD FACTOR AND MANOEUVRES) 5.6. STALLING AND SPINNING Hier beginnen de zweefvlieg specifieke vakken Bij ons heet dat aero Theoretische kennis voor LPL-S en SPL CIV 2009
OPERATIONAL PROCEDURES SAILPLANE 6.1. GENERAL REQUIREMENTS 6.2. LAUNCH METHODS 6.3. SOARING TECHNIQUES 6.4. CIRCUITS AND LANDING 6.5. OUTLANDING 6.6. SPECIAL OPERATIONAL PROCEDURES AND HAZARDS Dit zijn gedeeltelijk bekende zaken Theoretische kennis voor LPL-S en SPL CIV 2009 10 10
FLIGHT PERFORMANCE AND PLANNING SAILPLANE 7.1. VERIFYING MASS AND BALANCE 7.2. SPEED POLAR OF SAILPLANES / CRUISING SPEED 7.3. FLIGHT PLANNING AND TASK SETTING 7.4. ICAO FLIGHT PLAN (ATS Flight Plan) 7.5. FLIGHT MONITORING AND INFLIGHT REPLANNING Je moet in de toekomst in staat zijn om ook voor zweefvliegen een vliegplan in te dienen. Theoretische kennis voor LPL-S en SPL CIV 2009 11 11
AIRCRAFT GENERAL KNOWLEDGE – AIRFRAME AND SYSTEMS, EMERGENCY EQUIPMENT 8.2. SYSTEM DESIGN, LOADS, STRESSES 8.3. LANDING GEAR, WHEELS, TYRES, BRAKES 8.4. MASS AND BALANCE 8.5. FLIGHT CONTROLS 8.6. INSTRUMENTS 8.7. MANUALS AND DOCU MENTS 8.8. AIRWOTHINESS, MAINTENANCE Constructie (men is kennelijk bang voor het landingsgestel…… Ook instrumenten worden hierbij gerekend Theoretische kennis voor LPL-S en SPL CIV 2009 12 12
NAVIGATION SAILPLANE 9.1. BASICS OF NAVIGATION 9.2. MAGNETISM AND COMPASSES 9.3. CHARTS 9.4. DEAD RECKONING NAVIGATION (DR) 9.5. INFLIGHT NAVIGATION 9.6. GLOBAL NAVIGATION SATELLITE SYSTEMS Navigatie inclusief GPS Zo ver de theorie voor het LPL S of SPL Theoretische kennis voor LPL-S en SPL CIV 2009 13 13
Wat is echt nieuw Airlaw 50 % HF 100% Is nu ingevuld Meteo 100% Hebben we al Communications 0% !!!! RT +++ Principle of flight 80% Aero+ Operational Procedures 70% Start methoden enz. Flight performance and planning 10% Aircraft general knowledge .... 90% (incl. instrumenten) Navigation 30% Kaartlezen Wat hebben we al en wat moet nog….. CIV 2009 14 14
Extra theorie voor TMG Principles of flight (extra for TMG) Operational Procedures for touring motor gliders Flight performance and planning (Extra for TMG) Aircraft general knowledge (Extra for TMG) Navigation (extra for TMG) TMG licence vanuit het zweefvliegen…. CIV 2009 15 15
Extra theorie voor Aerobatics Human factors and body limitation Technical subjects Limitations applicable to the specific aircraft category Aerobatic manoeuvres and recovery Emergency procedures Als je een aerobatic rating wil halen CIV 2009 16 16
Sleep vliegen (motor vlieger) Regulations concerning towing flights Equipment for the towing activity Sailplane towing techniques including….. Flight performance of the applicable aircraft type when towing sailplanes Look out and collision avoidance Performance data sailplanes including….. Dit is nieuw en bedoeld voor sleepvliegers (motorkist dus) sailplane towing techniques including: – signals and communication procedures – take off (normal / cross wind) – in flight launch procedures – descending on tow – sailplane release procedure – tow rope release procedure – landing with tow rope connected – emergency procedures during tow including equipment malfunctions – specific sailplane towing safety procedures CIV 2009 17 17
Theorie voor Instructeurs Algemeen voor (LA)FI THE LEARNING PROCESS THE TEACHING PROCESS TRAINING PHILOSOPHIES TECHNIQUES OF APPLIED INSTRUCTION STUDENT EVALUATION AND TESTING TRAINING PROGRAMME DEVELOPMENT HUMAN PERFORMANCE AND LIMITATIONS RELEVANT TO FLIGHT INSTRUCTION SPECIFIC HAZARDS INVOLVED IN SIMULATING SYSTEMS FAILURES AND MALFUNCTIONS IN THE AIRCRAFT DURING FLIGHT TRAINING ADMINISTRATION Hier hebben we nog niets van!!! Hier hebben we wel wat onderdelen her en der verspreid staan. Boek Bruno, het (nieuwe) instructeurs praktijk handboek en…. CIV 2009 18 18
Eff time out….. Puff... CIV 2009 19 19
Praktijkopleiding LPL-S en SPL Een club moet worden geaccepteerd als een Approved Training Organisation (ATO). Zowel voor de theorie als voor de praktijkopleiding moet de club aan een aantal voorwaarden voldoen. Een leerling moet eerst een medische keuringcertificaat hebben voordat hij of zij begint met de praktijk opleiding. De syllabus voor het LPL-S en het SPL moet ten minste aandacht besteden aan de volgend onderwerpen: DE praktijk CIV 2009 20 20
Syllabus Praktijkopleiding 1 preflight operations, including verifying mass and balance, aircraft inspection and servicing . aerodrome and traffic pattern operations, collision avoidance precautions and procedures. control of the aircraft by external visual reference . flight at high angle of attack (critically low airspeeds), recognition of, and recovery from incipient and full stalls and spins. flight at critically high airspeeds, recognition of, and recovery from spiral dive. normal and crosswind takeoffs in respect with the different launch methods CIV 2009 21 21
Syllabus Praktijkopleiding 2 normal and crosswind landings short field landings and outlandings field selection, circuit and landing hazards and precautions crosscountry flying using visual reference, dead reckoning and available navigation aids soaring techniques as appropriate to site conditions emergency actions compliance with air traffic services procedures and communication procedures. CIV 2009 22 22
Een invulling Exercise 1: Familiarisation with the sailplane characteristics of the sailplane cockpit layout instruments and equipment flight controls stick, pedals, airbrakes, flaps, cable release, undercarriage check lists, drills, controls Exercise 2: Procedures in the event of emergencies use of safety equipment (parachute) action in the event of system failures bailout procedures Nu een paar voorbeelden van de details Je ziet hoe ver alles nu al door EASA is ingevuld! Voorbeeld invulling syllabus CIV 2009 23 23
Een invulling vervolg CIV 2009 Exercise 3: Preparation for flight preflight briefings required documents on board equipment required for the intended flight ground handling / movements/ tow out, parking, security preflight external and internal checks verifying inlimits mass and balance harness, seat and/or rudder panel adjustments prelaunch checks Exercise 4: Initial air experience area familiarization lookout procedures Nog een voorbeeld Voorbeeld invulling syllabus CIV 2009 24 24
Een invulling vervolg CIV 2009 Exercise 5: Effects of controls lookout procedures use of visual references primary effects when laterally level and when banked reference attitude and effect of elevator relationship between attitude and speed effects of: flaps (if available) airbrakes Exercise 6: Moderate Banking and Coordination further effects of aileron (adverse yaw ) and rudder (roll) Coordination banking at moderate angle, return to level flight En nog een Voorbeeld invulling syllabus CIV 2009 25 25
Syllabus overzicht … Exercise 7: Straight flying Exercise 8: Turning Exercise 9A: Slow flight Exercise 9B: Stalling Exercise 10: Spin recognition and avoidance Exercise 11: Takeoff / Launch methods Exercise 11A: Winch launch Exercise 11B: Aero tow Exercise 11C: Selflaunch Exercise 11D: Car launch Exercise 11E: Bungee launch Hier staan de rest van de hoofd items uit de syllabus om je een idee te geven Zelfs rubber start staat erin. Er zijn kennelijk nog landen in EU waar men daar nog wat mee doet Vervolg overzicht syllabus CIV 2009 26 26
Syllabus overzicht CIV 2009 Exercise 12: Soaring techniques Exercise 12A: Thermalling Exercise 12B: Ridge flying (if applicable during training and if possible at training site) Exercise 12C: Wave flying (if applicable during training and if possible at training site) Exercise 13: Circuit, approach and landing Exercise 14: First solo Exercise 15: Advanced turning Exercise 16: Outlandings Exercise 17: Cross country flying Exercise 17A: Flight Planning Exercise 17B: InFlight Navigation Exercise 17C: Cross country techniques Hier onder andere het solo komen Let op ook de overland training is een onderdeel van de opleiding! Geen SPL alleen voor passagiers vliegen of voor de vorm…. Vervolg overzicht syllabus CIV 2009 27 27
Een Profcheck of Skilltest Dit is simpelweg een praktijk examen uitgevoerd door een bevoegd examinator. De inhoud van dit examen is vastgelegd in een syllabus. Men noemt dit een Flight Test Schedule ( FTS) Alle onderdelen moeten worden getoetst. Een item mag een keer worden overgedaan. Uiteindelijk moeten alle items positief zijn beoordeeld om te slagen. Het examen Profcjheck en Skill test zijn inhoudelijk gelijk. CIV 2009 28 28
FTS SECTION 1 PREFLIGHT OPERATIONS AND DEPARTURE SECTION 2 LAUNCH METHOD AEROTOW LAUNCH WINCH OR CAR LAUNCH SELF LAUNCH (SLS only) SECTION 3 GENERAL AIRWORK SECTION 4 CIRCUIT, APPROACH AND LANDING De hoofdbestanddelen van een Flight Test Schedule CIV 2009 29 29
Voorbeeld van een section SECTION 3 GENERAL AIRWORK Maintain straight and level flight ; attitude and speed control Coordinated medium (30° bank) turns, look out procedures and collision avoidance Turning on to selected headings visually and with use of compass Flight at high angle of attack (critically low airspeed) Clean stall and recovery Spin avoidance and recovery Dat willen we allemaal kunnen! Je ziet dat niet alles vanuit de zweefvlieg wereld is aingegeven….. En zo simpel was het vroeger…………. CIV 2009 30 30
Puff... CIV 2009 31 31
De consequenties voor de Nederlandse zweefvlieger Vraagt van veel clubs een veel professionelere aanpak van de opleiding naar het LPLS of SPL. Strikt gestructureerde aanpak, zeker voor de theorie opleiding. Zelfstudie zal veel meer begeleiding vragen! Heel nieuwe vakken zoals Communications Examinering volgens EASA MC vragen! Instructeurs opleiding……. Conclusies Een hoop werk aan de winkel, zeker voor de clubs zelf! CIV 2009 32 32
Conclusies Met de voorstellen in NPA 17 worden veel zaken al tot in detail geregeld door EASA. Europese wetgeving, je kan niet zomaar onderdelen anders regelen. Ook kan bijvoorbeeld de KNVvL of IVW geen extra eisen stellen! Nu zo goed mogelijk alles regelen, na invoering van de AMC’s is veranderen wel mogelijk maar een uiterst moeizaam proces. De CIV zal het er nog druk mee gaan krijgen CIV 2009 Pieter van der Meer 33 33
Wie doet wat… De rol van de overheid De rol van KNVvL hoofdbestuur Delegeren………………………………… De rol van KNVvL hoofdbestuur Overkoepelend coördineren en administreren ……..(KEI) De rol van de afdeling zweefvliegen Onderhandeling (AMC) set-up, inhoud…… (CIV) De rol van de clubs Organiseren implementeren faciliteren uitvoeren Heel belangrijk, voor dat je het weet ben je aan de goden overgeleverd…… CIV 2009 34 34
Doelstelling CIV Zoeken naar een soepele overgang naar het EASA FCL systeem waarbij gebruik gemaakt wordt van de expertise binnen de zweefvliegwereld. Controle taken zelf uitvoeren, examinatoren,seniors,audits Trachten om bestaande methoden, die bewezen hebben goed te voldoen, binnen de AMC te krijgen. (b.v. de praktijk opleiding van instructeurs) Organiseren van seminars en cursussen (examinatoren, refreshers) Herziening van de theorie stof en bereikbaar houden voor iedereen. Moet aan EASA voldoen. Voldoende informatiebronnen creëren (Theorie boeken) De CIV zal het er nog druk mee gaan krijgen CIV 2009 35 35
Wat wordt de toekomst? Vragen CIV 2009 De CIV zal het er nog druk mee gaan krijgen CIV 2009 Pieter van der Meer 36 36