BUS & ECOLOGIE Paul Jenné Bus Project Manager Busworld, Kortrijk 21 oktober 2011
VAN HOOL VANDAAG 64 Jaar Buservaring 4,300 Medewerkers 1,500 Bussen en Cars per jaar Verticaal Geintegreerd Marktgerichte Flexibiliteit Van Hool Fabriek, Lier
► Enhanced ► Environmentally Friendly ► Efficient PUBLIC TRANSPORT
CO 2 NO x Fijnstof Kost
De “hybrids are coming” !! In een “hybride” bus wordt de aandrijving verzekerd door tenminste twee verschillende bronnen : Diesel-electrisch hybride : diesel+supercaps (of batterijen) Hybride Trolleybussen : 700V net + supercaps (of batterijen) Hybride Brandstofcelbussen : waterstof + batterijen
time (sec) speed (km/h) ► stadsbus met veel stop-go ► hoge remvermogens ► recuperatie van remenergie Verloren remenergie op een diesel bus recuperatie van remenergie op een hybride bus Serieel Hybride
Hybride Bus Gamma 9 m A308H 18 m AG300H 12 m A300H/A330H De Lijn, Connexxion, ATM Milano, Bologna, Beauvais, Monaco
Hybride Trolleybussen ► 20 jaar ervaring in trolleybussen ► 700V netspanning + ultracaps ATM Milano, TEP Parma
Multi Propulsion Platform TMB Barcelona
Hybrid Right from the beginning
2 x 2 Generaties Fuel Cell bussen
fuel cell bus, Golden Gate
EU Programma’s (FP7 – Hydrogen and Fuel Cells) : 2010 Call : High VLO-City 5 x De Lijn, Antwerpen 5 x Riviera Trasporti, San Remo 4 x Aberdeen, Schotland
Dank voor uw aandacht