E-learning: wat, waarom en hoe in vogelvlucht dr. Olga Firssova & dr E-learning: wat, waarom en hoe in vogelvlucht dr. Olga Firssova & dr. Steven Verjans, Masteropleiding Onderwijswetenschappen, CELSTEC, Open Universiteit Nederland
Werkcollege HSZuyd E-learning: wat en waarom /waarvoor Flexibility-Activity model + oefening E-learning: hoe (inzoomen op een tool voor e-learning) Virtuele klas: toelichting Presentatie op afstand: e-learning & web 2.0 (Steven Verjans) ??
E-learning: what’s in a name? Computer-based learning Web-based learning Technology-enhanced learning Mobile learning E-learning Online learning Digital learning Virtual learning Networked learning Distributed learning Blended learning Distance learning ….. Didactiek of media (Clark vs Kozma) Leren van een computer of leren met een computer (Hannafin ea, 1996) Alomvattend karakter van internet-technologie (Garrison & Anderson, 2003)
Een definitie … E-learning is een vorm van leren (en het creëren van leren en leerarrangementen) waarbij het internet een belangrijke rol speelt voor het aanbieden, ondersteunen, beheren en toetsen van leerstof (Kirschner & Paas, 2001) Geïntegreerde benadering (Jochems, van Merriënboer, Koper, 2003) flexibel
Complex = o.a. actief, interactief, delen met anderen
Flexibel Tijd: begin/einde, tempo, interactiemomenten, moment assessment Inhoud: onderwerpen, volgorde, doelen, bronnen, assessment eisen Toegang: open, besloten (toegangseisen) Didactiek: vormen, organisatie van het leerproces, leerbronnen Uitlevering: contactmogelijkheden, beschikbare ondersteuning, technologie etc. (Collis & Moonen, 2001)
Flexibility-Activity Framework (Collis & Moonen) III I V Less flexibility More flexibility Degree of flexibility I II Primarily acquisition Primarily contribution Goals of activities
U turn in Flexibility-Activity Framework onderwijssituatie Kern (focal event) f2f Afsluiting (after) (e) Voorbereiding (before) (e)
Flexibility-Activity Framework (ideaal plaatje) III I V Bijv. informatie verzamelen, verwerken, uitwerkingen plaatsten in discussieomgeving Reflectie, revisie, uitwisseling, gezamenlijke voorbereiding op een vervolgtaak Degree of flexibility I II Workshop, verslaglegging, discussie, vragen en antwoorden Goals of activities
Voorbeeld Leerkrachten van X basisscholen volgen bijscholing in het gebruik van een leerlingvolgsysteem. Knelpunten: tijd, plaats, geen uitwisseling, slechts een knoppencursus, “leren verklaren” komt niet van de grond, geen link naar dagelijkse praktijk Kan e-learning helpen?
Virtuele klas (tool Elluminate) Vele plaatsten – dezelfde tijd Interactie docent-studenten; student-student Reguliere les (docent legt uit, studenten luisteren, reageren etc.) Presentatie & bespreking Spreekuur Videoconferentie Samen werken aan …. (delen van applicaties, bestanden etc.) ….
Elluminate Demonstratie Contact met Steven Verjans
Bronverwijzingen in de presentatie Clark, R.E. (2001) The media versus methods issue. In R.E Clark (Ed.). Learning from Media: arguments, analysis, and evidence (pp. 205-217). Greenwich, CN: Information Age Publishing. Collis B., & Moonen J. (2001). Flexible learning in a digital world. (pp.86-109). London: Kogan Page. Garrison, D.R., & Anderson, T. (2003). Introduction. In D.R. Garrison & Terry Anderson, E-Learning in the 21st century (pp. 1-8). London and New York: RoutledgeFarmer. Hannafin M. J., Hannafin, K.M., Hooper, S.R., Rieber, L.P., & Kini, A.I. (1996). Research on and research with emerging technologies. In D. H. Jonassen (Ed.). Handbook of Research for Educational Communications and Technology (pp. 378-402). London, Prentice Hall. Jochems, W., Van Merriënboer, J., & Koper, R. (2003). An introduction to integrated E-learning. In W. Jochems, J. van Merriënboer & R. Koper (Eds.). Integrated E-learning; implications for pedagogy, technology & organization (pp. 1-11). London & New York: RoutledgeFarmer.
Dank voor jullie aandacht en succes met de studie! Vragen? Opmerkingen? Dank voor jullie aandacht en succes met de studie! Olga.Firssova@ou.nl Delicious: O28421 http://o28421.ning.com/