E-learning: wat, waarom en hoe in vogelvlucht dr. Olga Firssova & dr

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van Web 1.0 over Web 2.0 naar … 3Dinternet Valère Awouters lokaal 3.07 Het internet is in volle evolutie. In de 1ste generatie van het internet.
Advertisements

Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Kwalificaties op EQF niveau 5
22 February 2013 Randstad. Welcome Who is Who Triple P Bottom Line.
MyGuardian a pervasive guardian for elderly with mild cognitive impairments dr. Martijn Vastenburg,
Help, ik moet naar Office 2007!?. Wat horen wij bij klanten Training “New UI will cause too big of a loss in productivity” Training “New UI will cause.
MENS VOOR DE LENS EEN TABLET VOOR DE ZORG Dr. Bart Visser Prof. Dr. Raoul Engelbert.
M. van cann business unit manager. Patiëntenvereniging  Kennis/informatie  Netwerk  Lobby  Contact bevorderen Online CommunitiesMicroblogs Wiki's.
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Digitale TV platforms op een rij Masterclass BrVA Dick van Smirren TNO ICT september 2005.
Personal before business in requirements prior-IT-ization Johan F. Hoorn Vrije Universiteit Computer Science Information Management and Software Engineering.
Windows app-ontwikkeling Jan Hummelman i&i Conferentie 2012.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Tablets in het onderwijs Albert Schot. Kennis maken Albert
Sex, drugs and rock n' roll 2.0: Wat kunnen we leren van evenementen? Dr. Walther Ploos van Amstel Vrije Universiteit/TNO Mobility.
Creating a global learning environment drs. J.H.W. Didderen Fontys Profiks.
Finance & Business Control
Project SILVER
Internet altijd en overal: de GigaPort GPRS-pilot Klaas Wierenga Innovatie Manager 10 oktober 2000.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
Social. Waar is dat nou weer goed voor?.
SURFconext, Showcasing a New Collaboration Paradigm Paul van Dijk Product Manager SURFnet.
VVW Toervaren. Onderwerpen Type AIS transponders Verplichting / Toelating gebruik Praktijk voorbeelden van op het schip Praktijk voorbeelden vanop de.
F LLL EX LL FLLLEX Radar A self-asessment instrument for Lifelong Learning in profession oriented Higher Education Margriet de Jong Irène Hermans Klaas.
Rob Elsinga Business Group Lead Information Worker Microsoft Nederland Samenwerken op Afstand.
Social Technology How to get the end-user involved Carl Bik Capgemini Nederland bv.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
26 mei 2009 INTERVISIE IInternationalisering. 26 mei 2009 Intervisie op verplaatsing - Internationalisering 2 Programma 1. Verwelkoming 2. Inleiding 3.
Specialismen Analyse en verificatie van protocollen Analyse van Petri-netten Component-specificatie Web-based information systems (Query)talen voor Web.
College 8 College MCI 6 maart 2002 Hoofdstuk 13: Groupware systems Hoofdstuk 14: CSCW and Social Issues.
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
Blended Learning en digitale didactiek Valère Awouters lokaal 3.07 Blended learning is ontstaan door de evolutie van het internet en de.
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
DE UNIVERSITEIT VAN DE 21STE EEUW ZAL OPEN ZIJN OF NIET ZIJN Dirk Van Damme Head of the Innovation and Measuring Progress division – OECD/EDU.
ISA (InformatieSysteemArchitectuur) Geert-Jan Houben.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
Wat en hoe kunnen we online aanleren (en wat niet)? Prof. dr. Martin Valcke Leren Over Leren VOV – HUB
Predicting boundaries from ToDI transcriptions
Een ontmoeting tussen mbo en ho
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Wouter van Ooijen Mail:
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Wouter van Ooijen Mail:
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Van Klassiek tot Modern © TNS Van Klassiek tot Modern.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Comparative Education Contextualiseren van onderwijsvernieuwing.
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kun jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Marria Wester Paul van Keeken.
Introductie Cloud Computing Ruud Ramakers 19 April 2012 The best way to predict the future is to create it. Peter Drucker
25 juni 2003SPINE ontwerpaspecten1 SPINE: design aspects Willibrord Huisman, IOWO what is SPINE? types of usersSPINE?users 3 communitiescommunities MapMap.
Even voorstellen…. Zorgpartners Friesland, 1 STZ , 1 regio ZH, V&VT
Web Applicaties Bouwen met Visual Studio .NET
Saxion HBS Expeditie innovative solutions for a hospitable society.
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
EML en IMS Learning Design
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
International Primary Curriculum
Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts “Ouderen en Muziek” Learning an Instrument at an Advanced Age
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 7 onze.
Department of Information Technology – Internet Based Communication Networks and Services (IBCN) IBCN Masterproef Schrijven van het boek: Enkele tips en.
THE SACK OF LOUVAIN How to use in education?. Concept and principles Flexibility Image analysis Demand driven Co operative learning Document study Creative.
Processing Structured Hypermedia
Transcript van de presentatie:

E-learning: wat, waarom en hoe in vogelvlucht dr. Olga Firssova & dr E-learning: wat, waarom en hoe in vogelvlucht dr. Olga Firssova & dr. Steven Verjans, Masteropleiding Onderwijswetenschappen, CELSTEC, Open Universiteit Nederland

Werkcollege HSZuyd E-learning: wat en waarom /waarvoor Flexibility-Activity model + oefening E-learning: hoe (inzoomen op een tool voor e-learning) Virtuele klas: toelichting Presentatie op afstand: e-learning & web 2.0 (Steven Verjans) ??

E-learning: what’s in a name? Computer-based learning Web-based learning Technology-enhanced learning Mobile learning E-learning Online learning Digital learning Virtual learning Networked learning Distributed learning Blended learning Distance learning ….. Didactiek of media (Clark vs Kozma) Leren van een computer of leren met een computer (Hannafin ea, 1996) Alomvattend karakter van internet-technologie (Garrison & Anderson, 2003)

Een definitie … E-learning is een vorm van leren (en het creëren van leren en leerarrangementen) waarbij het internet een belangrijke rol speelt voor het aanbieden, ondersteunen, beheren en toetsen van leerstof (Kirschner & Paas, 2001) Geïntegreerde benadering (Jochems, van Merriënboer, Koper, 2003) flexibel

Complex = o.a. actief, interactief, delen met anderen

Flexibel Tijd: begin/einde, tempo, interactiemomenten, moment assessment Inhoud: onderwerpen, volgorde, doelen, bronnen, assessment eisen Toegang: open, besloten (toegangseisen) Didactiek: vormen, organisatie van het leerproces, leerbronnen Uitlevering: contactmogelijkheden, beschikbare ondersteuning, technologie etc. (Collis & Moonen, 2001)

Flexibility-Activity Framework (Collis & Moonen) III I V Less flexibility More flexibility Degree of flexibility I II Primarily acquisition Primarily contribution Goals of activities

U turn in Flexibility-Activity Framework onderwijssituatie Kern (focal event) f2f Afsluiting (after) (e) Voorbereiding (before) (e)

Flexibility-Activity Framework (ideaal plaatje) III I V Bijv. informatie verzamelen, verwerken, uitwerkingen plaatsten in discussieomgeving Reflectie, revisie, uitwisseling, gezamenlijke voorbereiding op een vervolgtaak Degree of flexibility I II Workshop, verslaglegging, discussie, vragen en antwoorden Goals of activities

Voorbeeld Leerkrachten van X basisscholen volgen bijscholing in het gebruik van een leerlingvolgsysteem. Knelpunten: tijd, plaats, geen uitwisseling, slechts een knoppencursus, “leren verklaren” komt niet van de grond, geen link naar dagelijkse praktijk Kan e-learning helpen?

Virtuele klas (tool Elluminate) Vele plaatsten – dezelfde tijd Interactie docent-studenten; student-student Reguliere les (docent legt uit, studenten luisteren, reageren etc.) Presentatie & bespreking Spreekuur Videoconferentie Samen werken aan …. (delen van applicaties, bestanden etc.) ….

Elluminate Demonstratie Contact met Steven Verjans

Bronverwijzingen in de presentatie Clark, R.E. (2001) The media versus methods issue. In R.E Clark (Ed.). Learning from Media: arguments, analysis, and evidence (pp. 205-217). Greenwich, CN: Information Age Publishing. Collis B., & Moonen J. (2001). Flexible learning in a digital world. (pp.86-109). London: Kogan Page. Garrison, D.R., & Anderson, T. (2003). Introduction. In D.R. Garrison & Terry Anderson, E-Learning in the 21st century (pp. 1-8). London and New York: RoutledgeFarmer. Hannafin M. J., Hannafin, K.M., Hooper, S.R., Rieber, L.P., & Kini, A.I. (1996). Research on and research with emerging technologies. In D. H. Jonassen (Ed.). Handbook of Research for Educational Communications and Technology (pp. 378-402). London, Prentice Hall. Jochems, W., Van Merriënboer, J., & Koper, R. (2003). An introduction to integrated E-learning. In W. Jochems, J. van Merriënboer & R. Koper (Eds.). Integrated E-learning; implications for pedagogy, technology & organization (pp. 1-11). London & New York: RoutledgeFarmer.

Dank voor jullie aandacht en succes met de studie! Vragen? Opmerkingen? Dank voor jullie aandacht en succes met de studie! Olga.Firssova@ou.nl Delicious: O28421 http://o28421.ning.com/