Gamesmaken.startpagina.nl www.wouterbaars.net je eigen videogame Wouter Baars Demozone 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Games voor de Culturele Sector
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Voltooid tegenwoordige tijd
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
A H M F K EB C x 8 Afwenden bij A en C. 1e secties C, 2e secties A. Vanaf 10 m splitsen en grote volte.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
Op het Zuyderzee College
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Kill Kyle. Gamesmaken.startpagina.nl
COMPETITIEREGLEMENT  De wedstrijden worden gespeeld op zaterdagmiddag van 13:00 uur – 17:30 uur  Iedereen wordt 15 minuten voor aanvang van de wedstrijd.
The art of game design Hoofdstuk 17 tot 19. Trandsmedia worlds Games video's en speelgoed zijn poorten in trandsmedia worlds.
Mid Year Assessment Van Guido Boogaard.
Tips om make a game te winnen
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Utrecht, 29 maart 2006 nieuwe technische ontwikkelingen m.b.t. eduroam eduroam voorwaarts! Paul.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Games Maken NFF & SBA Wouter Baars Zelf games maken
Leren programmeren door spelletjes te maken
Blok 2 les 1.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Uitbouw expertisecentrum voor webgebaseerde testing pag. 1 Webbased testing wordt steeds belangrijker Nu werkt elke onderzoeker met eigen middelen: versnippering.
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen April 2005.
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Hogeschool van Utrecht1 LEERPLAN V2GDSY3 Februari 2010 – August 2010
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Cursus Internet les 1 Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar  Carla Velthuijsen.
1 Welk plaatje hoort bij de hals? 2 Welk plaatje hoort bij het neusgat?
A H M F K EB C x 89 Sigarenbox : Afwenden bij M en K,over- zijde H en F splitsen. Daarna dames rechts.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Game Design Document Florian & Maurice Flints Project.
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
World of Warcraft Spelen tot level 20. Beeldvorming vooraf Niks voor mij Mooi vormgegeven Vecht game Vooral games interessant.
Hogeschool Rotterdam L. Gernand| ELEKTRON
#DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Welkom De techniek van websites
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Wat gaan we doen?  Iets over mij  Iets over leren van tools binnen IAM  Iets over gamemaker.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
English and IPC How to teach content through English.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Hoorcollege 1a Praktische zaken. Gameprogrammeren Doel van het vak: Games programmeren (de game loop, sprites, audio, physics, animatie…) Basisprogrammeertechnieken.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Waaraan moet een goede presentatie voldoen??
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Applied Sciences Teacher of the year Genomineerden
Gaming Console Gip.
Transcript van de presentatie:

Gamesmaken.startpagina.nl je eigen videogame Wouter Baars Demozone 2005

Gamesmaken.startpagina.nl Belangrijke Waarschuwing!

Gamesmaken.startpagina.nl Intro: Game productie wat hoort daarbij? Graphics: –3D modelling –Textures –2d Artwork –Animaties –Fonts, enz. Software: – 3Dmax – Maya – Photoshop Of open source: – Blender – Gimp

Gamesmaken.startpagina.nl Property schipangle,radius,richting,snelheid --later energy en dergelijke toevoegen on getpropertyDescriptionList me list = [] addProp list, #richting,[#comment "richting in hoek",#format #float,#default0.05] addProp list, #snelheid,[#comment "snelheid",#format #integer,#default5] return list end on exitframe me -- verplaatsing schotel radius = sqrt(power(abs(sprite(me.spritenum).loch- sprite(2).loch),2) + power(abs(sprite(me.spritenum).locv- sprite(2).locv),2)) Gameproductie vervolg Programmeren: -C (++) -Scripting -Speciale platforms (bv webgames)

Gamesmaken.startpagina.nl Gameproductie vervolg Concept design: Verhaallijn Storyboard Level design Spelregels

Gamesmaken.startpagina.nl Gameproductie vervolg Audio: Midi Audio Software: Logic Cubase Protools

Gamesmaken.startpagina.nl Resumé Graphics Programmeren Concept Audio Projectleiding AI, Physics engine’s

Gamesmaken.startpagina.nl 3d: Hoeveel vrije tijd heb je?

Gamesmaken.startpagina.nl Hoe belangrijk is 3d voor een game?

Gamesmaken.startpagina.nl Hoeveel vrije tijd heb je? - verlvolg Programmeren in C of in een scripttaal?

Gamesmaken.startpagina.nl Scripttaal versus “C” typedef struct { double x,y,z;} XYZ; /* Rotate a point p by angle theta around an arbitrary axis r Return the rotated point. Positive angles are anticlockwise looking down the axis towards the origin. Assume right hand coordinate system. */ XYZ ArbitraryRotate(XYZ p,double theta,XYZ r) { XYZ q = {0.0,0.0,0.0}; double costheta,sintheta; Normalise(&r); costheta = cos(theta); sintheta = sin(theta);

Gamesmaken.startpagina.nl Scripttaal versus “C” q.x += (costheta + (1 - costheta) * r.x * r.x) * p.x; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.y - r.z * sintheta) * p.y; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.z + r.y * sintheta) * p.z; q.y += ((1 - costheta) * r.x * r.y + r.z * sintheta) * p.x; q.y += (costheta + (1 - costheta) * r.y * r.y) * p.y; q.y += ((1 - costheta) * r.y * r.z - r.x * sintheta) * p.z; q.z += ((1 - costheta) * r.x * r.z - r.y * sintheta) * p.x; q.z += ((1 - costheta) * r.y * r.z + r.x * sintheta) * p.y; q.z += (costheta + (1 - costheta) * r.z * r.z) * p.z; return(q); }

Gamesmaken.startpagina.nl Scripttaal versus “C” XYZ ArbitraryRotate2(XYZ p,double theta,XYZ p1,XYZ p2) { XYZ q = {0.0,0.0,0.0}; double costheta,sintheta; XYZ r; r.x = p2.x - p1.x; r.y = p2.y - p1.y; r.z = p2.z - p1.z; p.x -= p1.x; p.y -= p1.y; p.z -= p1.z; Normalise(&r); costheta = cos(theta); sintheta = sin(theta);

Gamesmaken.startpagina.nl Scripttaal versus “C” q.x += (costheta + (1 - costheta) * r.x * r.x) * p.x; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.y - r.z * sintheta) * p.y; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.z + r.y * sintheta) * p.z; q.y += ((1 - costheta) * r.x * r.y + r.z * sintheta) * p.x; q.y += (costheta + (1 - costheta) * r.y * r.y) * p.y; q.y += ((1 - costheta) * r.y * r.z - r.x * sintheta) * p.z; q.z += ((1 - costheta) * r.x * r.z - r.y * sintheta) * p.x; q.z += ((1 - costheta) * r.y * r.z + r.x * sintheta) * p.y; q.z += (costheta + (1 - costheta) * r.z * r.z) * p.z; q.x += p1.x; q.y += p1.y; q.z += p1.z; return(q); }

Gamesmaken.startpagina.nl Scripttaal versus “C” In scripttaal: Rotate (“kubus”, axis, degrees)

Gamesmaken.startpagina.nl Middleware voor games Zie: Bv. Gamemaker Macromedia director Darkbasic Pygame Torque Blender gamekit e.v.a......

Gamesmaken.startpagina.nl b.v. Blender gamekit

Gamesmaken.startpagina.nl Bv. (2d) Gamemaker

Gamesmaken.startpagina.nl Resultaten

Gamesmaken.startpagina.nl Designtips No1: Uitdaging No2: Doel duidelijk? No3: Interactie goed? No4: Easy to master, hard to learn No5: Balans in je game... De spelregels zijn het belangrijkste!

Gamesmaken.startpagina.nl De spelregels zijn het belangrijkste! Niet 2d of 3d Niet de schoonheid van de graphics Niet de verhaalcontext (b.v. fanatasy of space)

Gamesmaken.startpagina.nl Binnenkant of buitenkant? “Een game is als een mooie vrouw: een mooi uiterlijk is meegenomen maar als ze geen interessant karakter heeft, is de lol er snel vanaf”

Gamesmaken.startpagina.nl Leuk spel

Gamesmaken.startpagina.nl Ook een leuk spel...

Gamesmaken.startpagina.nl Iets minder leuk...? 1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bb5 a6 4. Ba4 Nf6 5. O-O Be7 6. Re1 b5 7. Bb3 O-O 8. h3 Bb7 9. d3 d6 10. a3 Na5 11. Ba2 c5 12. Nbd2 Nc6 13. c3 Qd7 14. Nf1 d5 15. Bg5 dxe4 16. dxe4 c4 17. Ne3 Rfd8 18. Nf5 Qe6 19. Qe2 Bf8 20. Bb1 h6 1/2-1/2

Gamesmaken.startpagina.nl Is het doel duidelijk? “Contest Arena Would someone please tell me how to play this game? And why does the instructions have to be like 10 pages long?...(enz. enz.) ”

Gamesmaken.startpagina.nl Uitdaging

Gamesmaken.startpagina.nl Easy to master, hard to learn Vermijdt een (geschreven/gesproken) uitleg De drempel om met een game te beginnen moet niet te hoog zijn (besturing) Zorg dat het interessant blijft (steeds iets moeilijker/verrassingen)

Gamesmaken.startpagina.nl Goede interactie? Zijn de handelingen duidelijk die je moet verrichten? Reageert de computer (snel genoeg) op je acties? Krijg je de juiste feedback? Enz. (zie diverse artikelen op het web/boeken over interactie of ergonomie)

Gamesmaken.startpagina.nl

Gamesmaken.startpagina.nl Feedback voorbeeld Quake III

Gamesmaken.startpagina.nl Balans in je game

Gamesmaken.startpagina.nl Balans voorbeeld starcraft

Gamesmaken.startpagina.nl Conclusie Welke discipline(s) wil je je in bekwamen? Welke instrumenten ga je gebruiken? Hoeveel tijd heb je? Alleen of in een groep? Inhoud is belangrijker dan de vorm!

Gamesmaken.startpagina.nl Vragen? Voor bronnen en startpunten zie: Nadere info/vragen/opmerkingen: via