Narrowcasting
Narrowcasting U kent het wel, u bent een spannende voetbalwedstrijd aan het kijken en dan…
Narrowcasting Krijgt u iets te zien waarop u waarschijnlijk niet te wachten zat… Laten we de situatie eens ana De reclame bij de film communiceert een boodschap naar de doelgroep die op dat moment zeer waarschijnlijk niet met dat onderwerp bezig is. Ik ken tenminste weinig mensen die op dat moment geinteresseerd zijn in Gerard Joling, Rene Froger of Gordon die een zak chips aanprijzen, ook al zijn het misschien grote chipseters… De irritatiefactor zal waarschijnlijk nog hoger zijn bij mensen die niet van chips houden… TV reclames zijn wel degelijk effectief. Het punt is echter dat ze vaak niet subtiel zijn qua timing. De boodschap wordt gebracht op een moment dat de doelgroep zich niet met dat onderwerp bezighoudt. Daarnaast wil de doelgroep op dat moment eigenlijk liever verder met de film dan aan boodschappen doen denken. Het publiek zal zich vaak een commercial herinneren, of het echter een positieve associatie is is zeer de vraag. Samengevat: bij broadcasting wordt een boodschap gecommuniceerd naar een breed publiek , bestaande uit geinteresseerden en niet-geinteresseerden , op een moment dat weinig met de boodschap te maken heeft. Het doel is zoveel mogelijk kijkers te trekken, deze gedwongen te confronteren met een reclameboodschap. De effectiviteit van een comercial wordt gemeten in kijkersbereik (het aantal mensen wat op een bepaald tijdstip naar de zender kijkt).
Narrowcasting Eigenschappen Afgestemd op doelgroep Juiste moment - Juiste locatie Narrowcasting is het tegenovergestelde van broadcasting => communicatie gericht op een specifieke doelgroep op een specifiek moment. Bij Narrowcasting vindt communicatie plaats via een gesloten netwerk van beeldschermen, projectoren of andere weergevers. De meest bekende voorbeelden zijn de schermen bij benzinestations, in winkels of de LED schermen op de NS stations. Het grondbeginsel van narrowcasting is dat men weet wat voor publiek op een bepaald tijdstip…………………………….. De boodschap welke wordt gecommuniceerd is gericht op een specifieke doelgroep voor wie deze ook interessant / van belang is. Het moment en de locatie zijn hierbij belangrijk: de boodschap wordt gecommuniceerd op het moment dat de ontvanger bezig is met het onderwerp. 70% van de consumenten neemt aankoopbeslissingen op de winkelvloer, een commerciele boodschap welke op dit moment wordt afgegeven heeft een hogere kans van beinvloeding dan wanneer deze boodschap de avond ervoor wordt afgegeven. Bewegend beeld heeft hoge aantrekkingskracht, doelgroep is eerder geneigd te kijken naar de boodschap, deze heeft daardoor een hogere kans van slagen.
Narrowcasting Op kantoor Externe & interne doelgroepen Initiatief Functie in communicatiemix Hoewel narrowcasting vooral bekend is van commerciele toepassingen is het medium goed inzetbaar voor corporate communicatie. Elke organisatie communiceert in haar werkomgeving met interne en externe doelgroepen. Hiervoor worden verschillende kanalen ingezet zoals: Personeelsblad Folders Intranet Prikbord Etc. Communicatie kan plaatsvinden met interne en externe doelgroepen Kanalen bieden mogelijkheid voor geven diepgaande informatie, initiatief ligt echter bij de ontvanger Voorbeeld intranet: veel bedrijven hebben enorme intranetsites en geven hier veel geld aan uit. Intranet is zeer geschikt voor veel en diepgaande informatie te geven. Probleem is: hoe krijg je de doelgroep op de juiste intranetpagina? Bijvoorbeeld aankondiging nieuw intern lesprogramma Dmv een verwijzing via een narrowcastingscherm kun je mensen naar de intranetsite trekken Voorbeeld folders: informatiefolders bieden mogelijkheid om redelijk diepgaande informatie te verspreiden. Hoe verspreid je deze echter en voorkom je dat ze meteen weggegooid worden. Daarnaast zijn ze niet te actualiseren. Ook hier kan narrowcasting een verwijsfunctie vervullen. Voorbeeld borden: borden trekken de aandacht maar kunnen slechts beperkt informatie overdragen. Daarnaast zijn borden moeilijk te actualiseren. De productie van materiaal is relatief duur. De functie van bebording kan goed dmv narrowcasting worden overgenomen Prikbord: informatieoverdracht vaak beperkt door onoverzichtelijke presentatie of doordat boodschap niet opvalt. Een digitaal prikbord is makkelijker te onderhouden en trekt meer de aandacht.
Narrowcasting Op kantoor - Digitale wegbewijzering - Digitale prikborden Digitale menukaart
Narrowcasting Op kantoor - LCD / plasma scherm Projector Mobiele telefoon Smartphone / PDA Interactief
Narrowcasting
Narrowcasting Aandachtspunten Doelgroepen & boodschap “Content is King” Harmonie met omgeving Redactie Soft- en hardware
Narrowcasting Samenvatting Doelgroep gericht Integratie in communicatiemix Effectief , dynamisch kanaal Content is belangrijk Goede planning is noodzakelijk
Narrowcasting Vragen?
Narrowcasting