1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman
2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf maart 2004 Scriptie afgerond in augustus 2004
3 Afstuderen Dr. Ir. A. M. Bos (Chess-iT) Ing. P. G. C. Eussen (Chess-iT) Dr.-Ing. R. Lämmel (Vrije Universiteit) Software Engineering
4 Reden van het onderzoek Design wordt steeds moeilijk: faster, better, cheaper Synthesize hardware & sofware zonder paradigm shift Hardware & software integraal ontwikkelen (niet eerst hardware)
5 Doel onderzoek “This paper surveys Co-Design ideas and methodologies, and investigates what direction research in system-level design methods will be concentrated on” Input voor Chess voor middellange termijn: komende 3,4, 5 jaar.
6 Von Neumann bottleneck Each command gets executed sequentially not only a physical limitation, also a psychological one
7 ‘Co-Design’ “the system design process that combines the hardware ad software perspectives from the earliest stages to exploit design flexibility and efficient allocation of functions” (D.W. Frank).
8 Computational Models (Co-design) Finite State Machines (CFSM) Nondeterministic Finite Automata (NFA) Filters Differentiaal vergelijkingen …many more.
9 Computational Models 2 Een auto controller:
10 Computational Models 3
11 Internal Design Representation IDR: Internal Design Representation (de “taal” – maar geen code). Lijkt op Hybride talen
12 Internal Design Representation Onderscheidende kenmerken: Origine: control, of dataflow Gebruik (modellering) van tijd
13 Twee soorten Co-Design A single IDR
14 Twee soorten Co-Design Multiple IDRs
15 Methodes en technieken Ptolemy II COSYMA SpecC Polis SystemC VULCAN
16 Design space exploration In echte systemen is design-space exploration belangrijk Y-Chart
17 Conclusie Special complete design flows based on single IDR models Research into richer and better IDRs Co-simulation Platform-based design
18 Want to know more? \\it-server\projecten\Co-design Guus Bosman