Flaminio Bertoni Beeldend kunstenaar Industrieel ontwerper
Biografie Flaminio Bertoni (1903 – 1964) 1903 – geboren in Masagno, Como Italië 1918 – onderbreekt studie technische school en gaat werken bij Macchi (locale autofabr.) 1924 – hoofd tekenaar bij Macchi 1929 – begint eigen ontwerpstudio 1931 – gaat wonen in Parijs 1932 – gaat werken bij Citroën 1934 – introductie Citroën Traction Avant 1935 – start ontwerp Citroën TPV 1948 – introductie Citroën 2CV
1955 – DS 19, Déesse, de godin wordt op de autosalon van Parijs ge ïntroduceerd, verkoop 1e dag 12,000 auto’s 1957 – tentoonstelling van de DS op de Triennale Milaan 1961 – Laatste ontwerp: de Citroën Ami – Flaminio Bertoni overleden in Parijs
Schetsen, tekenen Beeldend kunstenaar
bouwkunst, schilderen Beeldend kunstenaar
sculpturen, architectuur Beeldend kunstenaar
Ontwerpen voor de industrie Industrieel ontwerper/vormgever
Vorm, beeld, plastiek Beeldend kunstenaar Industrieel vormgever
Ontwerp schetsen, prototyping Industrieel vormgever
Traction Avant ( )
TPV (Tres Petite Voiture)
2 CV Deux Chevaux >5 milj. verkocht design exterieur
2 CV design interieur
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car” schetsen vormgeving ontwerpen styling
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car” prototyping testing vormgeving modelling
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car” prototyping testing vormgeving modelling
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car” serie productie DS – Deesse (de godin)
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car” promotie Verkoop 1e 45 min. – 750 auto’s Na 1e dag – 12,000 auto’s
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car” Citroën DS exterieur Wie? Wat? Waar? Waarom? Hoe? Etc. … Tatra 603 Fiat 1900 Ford Zephyr Alfa 1900 ti Austin Westminster Humber Hawk BMW 501 Borgward Hansa Jaguar mk1
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car” Citroën DS techniek + filosofie
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car” Citroën DS techniek + filosofie Voorwielaandrijving Hydropneumatische vering Vrijhangende motor Schijfremmen Carosserie uit diverse materialen Geen rempedaal 1-Spaak stuurwiel Meedraaiende koplampen (latere modellen) Aerodynamische vormgeving (lagere C waarde)
Citroën DS comfort + interieur “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
Citroën DS toekomst “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car” Citroën DS wordt gepresenteerd als industriesculptuur op de Triennale in Milaan Promotie naar de gebruiker
Citroën DS promotie & styling “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
Citroën DS Ralley “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
Citroën DS redesign/styling “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
Citroën DS redesign/styling “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
Citroën DS redesign/styling interieur/dashboard “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
Citroën DS 21/
Citroën DS Form Function Fusion “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
Citroën DS History or The Future? “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
Citroën DS Design icoon door Teamwork “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”. “The Deesse is first and foremost a new Nautilus”. [Roland Barthes, 1957]
Citroën DS De verwijdering “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”.
Citroën DS Design icoon “The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car”. Is dat zo? Stand van zaken Alles is relatief
“The world’s best, most beautiful, most comfortable and most advanced car” Citroën C6 Design icoon over 50 jaar?
DS - De godin van de weg