Elektrische mobiliteit; joker voor het milieu?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Advertisements

Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
DUWOBO – werkgroep energie Stand van zaken. Studiedag (23 maart 2010): Duurzame energienetten in Vlaanderen –Context •Maatschappelijke drijvers? –Vrijmaking.
V O E R T U I G N V E R K Marga van Bommel.
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Stil en skjin farre. Stil en skjin farre Stil en skjin farre.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Smart Grids bekijken als systeem Ronald Serné. Het probleem.
Automotive Design Rick Richter, Jeroen Kraaijkamp,
Hennekens Glasbedrijf Beek
De ontwikkeling van de auto
Licht... Zoals U dat wenst..... Het licht speelt een belangrijke rol in het leven van de mens. Onze huidige maatschappij stelt steeds hogere eisen aan.
Het mobiliteitscongres 2012 Sessie 2 Oplossingen van Mobiliteitsproviders.
Stadswandeling ‘Milieu en gezondheid’ De Helix, Vlaams Kennis- en Vormingscentrum voor Natuur en Milieu
TE NEMEN MAATREGELEN In functie van: 1. Locatie bedrijf : Verhuis  drastisch maar efficiënt Centrum : openbaar vervoer Rand : carpooling, bedrijfsbus,…
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
CO2 reductie d.m.v. bijmenging van waterstofgas Demonstratiebijeenkomst 17 maart 2011 Brink voert het project ‘CO2 reductie door rijden op waterstofgas’
Luchtkwaliteit IBGE-BIM. Vorming luchtkwaliteit 2008, Leefmilieu Brussel - BIM 2 De verontreinigende stoffen die een gevaar voor de gezondheid vormen.
17/01/2011 De trein en de elektrische wagen: nieuwe mobiliteitsconcepten in de 21ste eeuw Koen Van De Putte – Change en Corporate office NMBS-Holding.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
Innovatie Radar Installatiebranche
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
Energieomzettingen in technische toepassingen
Energieomzettingen in technische toepassingen
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
Karl benz Door Han.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Meesterproef Scheikunde Koolstofdioxide CO 2 ontstaat bij alle verbrandingen concentratie CO 2 sinds Industriële Revolutie toegenomen van 0,032%
Mens en aarde Deel 3: de atmosfeer.
Elektrisch op vakantie! Gemaakt door: Jannes sabrina Hanane anne.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
Duurzame mobiliteit: visie op 2050 Symposium Duurzame Mobiliteit, 27 januari 2011 Huib van Essen, manager Verkeer, CE Delft.
Door: Jaap Wilmink, Peter Lakeman en Jetske Vleugel
Luchtkwaliteit in Vlaanderen Open milieuraad Mechelen 23 april 2009 Erik Grietens.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Duurzaam Innoveren De Turbine-elektrische auto. Inhoud > Onderwerp > Onderzoeksvragen * Wat zijn de duurzame aspecten van dit idee? * Welke varianten.
De Turbine-elektrische auto
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Algemeen MV250 MV250H MV350 MV350H MVDC MVDCH MVDC-MS.
Locatie Dijkveldpad in Assen naar bushalte lijn meter lopen (6 min.) naar station assen 3.2 km met de auto 7min. en 2.7 km lopen (33min.)
Nastreven van “Zero-Emision” / Mobiliteit Objectif “Emission Zéro” / Mobilité.
Het milieu En haar problemen....
Urgenda: Visie en Actie in één! Euromast Rotterdam, 7 januari 2010 Samen Sneller Duurzaam.
1 Veiligheidssymposium UVS - NICM Welkom. Omschakelen naar aardgas voor appartementen Premies
Doelgroeponderzoek Ouders die hun kinderen naar school of naar de sportvereniging brengen met de auto 1 op de 3 kinderen wordt met de auto naar school.
Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-
Herent DEEL(t)MOBILITEIT Vlaams-Brabantse klimaatgemeente.
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Veevoeding Weende analyse.
Gregory, Kevin, Peter, Pim
Gregory, Kevin, Peter, Pim
Future Planet Studies: Wat kun je ermee?
Kakkepismil Milieu en ruimte Sooike Charlotte Rik Sebastiaan.
Zaquino.
Door Timo, Twan en Rutger
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
De fietser in Maastricht
Paragraaf 1 Wat is verbranding?.
Transcript van de presentatie:

Elektrische mobiliteit; joker voor het milieu? Bruno Van Zeebroeck Beleidsmedewerker Bond Beter Leefmilieu

= Lichte Elektrische Voertuigen + Slimme (inter)Modaliteit Absoluut te onthouden elektrische mobiliteit = noodzaak, maar JOKER = LEV + SliM = Lichte Elektrische Voertuigen + Slimme (inter)Modaliteit mobilité électrique = nécessité, mais JOKER = VEL + II = véhicules électriques légérs + Intermodalité Intelligente

JOKER voor Milieu Mobiliteit Energie Gezondheid Leefbaarheid

Hoe boodschap brengen? JOKER = LEV + SliM Elektrische wagen=noodzaak Milieu joker Energie joker Mobiliteitsjoker Andere jokers Realisme van deze oplossing? Elektrische wagen=noodzaak Energie en broeikasgas emissies Leefbaarheid Grondstoffen, meer dan Lithium

LEV = milieujoker kleine verbrandingsmotor kleine elektrische motor Vuil Bromfiets/km 4 tot 5 maal meer fijn stof dan auto (TREMOVE, TML) Bromfiets/km 30 maal meer vluchtige organische stoffen (VOS) dan auto (TREMOVE, TML) lawaaierig kleine elektrische motor Proper Stil Zuinig

LEV = energiejoker

LEV = andere jokers Leefbaarheid Gezondheid – actieve vervoerswijzen Materiaalverbruik Mobiliteit congestie via SliM Slimme intermodaliteit (SliM)<> doctrinair Versterkt geïntegreerd systeem <> individueel of collectief Stations, randstadsparkings met oplaadinfra

LEV + SliM =

LEV + SliM=realistisch? Korte (gecombineerde)verplaatsingen Naar werk 60% <=15km 46% <= 10 km Naar station Naar school Naar winkel + combinaties !!!

LEV + SliM =realistisch? Prijs kleine batterij dus goedkoop (er) daarom ook beter antwoord als tweede voertuig Aanvaarding? In Vla lichte voertuigen (fiets):aanvaard Verhoging afstand en motieven In Wal LEV zorgen voor boost: vélo (VL)commence à être accepté electricité peut les “booster”

LEV + SliM =realistisch? ‘If I’d asked my customers what they wanted, they’d asked me a faster horse’ Henry Ford

LEV+SliM = realistisch ?

Hoe boodschap brengen? JOKER = LEV + SliM Elektrische wagen; Milieu joker Energie joker Andere jokers Realisme van deze oplossing? Elektrische wagen; Energie en broeikasgasemissies Leefbaarheid Grondstoffen, meer dan Lithium

-90%

Broeikasgasemissies -90% in 2050 Elektrificatie = noodzaak

Energieverbruik; direct+indirect EV BEmix: 10 tot 20% minder energieverbruik VUB, Joeri Van Mierlo

Broeikasgassen Bijna altijd positief;steenkool = uitzondering +10% Belgische mix scoort goed; MAAR kernenergie EV boost hernieuwbare energie VUB, Joeri Van Mierlo

Broekasgassen-biobrandstoffen Fritshe, 2010

Broeikasgassen:onvoldoende winst Visionair scenario Milieuverkenningen 2030 (landtransport - MIRA 2009) Obj: -50% in 2030 Penetratie Plug in en EV 15% in 2020 90% in 2030 Internationale studies bevestigen nood aan niet technologische maatregelen Onduidelijkheid over reboundeffect

Broeikasgassen:onvoldoende winst Visionaire milieuverkenning 2030

Gezondheid en leefbaarheid = positief Stil: tot 40 à 50 km/h Lokaal betere luchtkwaliteit: (zeker in stad) MAAR Regionale luchtkwaliteit afhankelijk van elektriciteitsmix; SO2= risico Hoort auto (op termijn) in stad? Ruimte voor voetgangers? Open ruimte?

Grondstoffen; meer dan Lithium voldoende voor zover vandaag inschatbaar (literatuurstudie voor EEA) Reserves +- 4,1 Miljoen ton = meer dan huidige wereldvloot uitrusten met 20 kw batterij (US Geological Survey) Recyclage gebeurt (nog) niet; Li te goedkoop Aandachtspunten Milieu en gezondheidsimpact van mijnactiviteiten Kwaliteit van voorraden !! Cfr olie tar sand Li wordt niet alleen gebruikt voor autobatterijen

Grondstoffen, meer dan Lithium Lathanium Neodymium Dysprosium

Grondstoffen; meer dan Lithium Zeldzame aardmetalen: Lathanium (La,57), Neodymium (Nd,60), Dysprosium (Dy, 66) Gebruikt in accu’s en magneten in elektromotoren (en windturbines) Niet zeldzaam, wel weinig geconcentreerd aanwezig Vandaag monopolie China 95% productie vandaag 40% reserves Potentieel tekort op korte termijn

Inderdaad, LEV + SliM = Joker energieverbruik + +++ broeikasgasemissies andere emissies ++ geluid gezondheid +- +++(actief) mobiliteit

Conclusie Kies voor elektrische mobiliteit Maximaliseer milieupotentieel Kies voor de JOKER = LEV + SliM met LEV=lichte elektrische voertuigen met SliM=slimme intermodaliteit geïntegreerd systeem met oa voorstads- en stationsparking met oplaadinfra Kies voor hernieuwbare energie, niet kernenergie Pas net doordacht aan Doe aan doordacht materialenbeheer Ga voor ambitieuze emmissienormen en efficiëntienormen in de EU Vermijd op termijn rebound effect via slimme kmheffing Evalueer regelmatig

BBL werkt verder rond elektrische mobiliteit Contact bruno.van.zeebroeck@bblv.be roel.vanderbeuren@bblv.be Ons rapport http://www.bondbeterleefmilieu.be/theme.php/4/dl/325