Elektrische mobiliteit; joker voor het milieu? Bruno Van Zeebroeck Beleidsmedewerker Bond Beter Leefmilieu
= Lichte Elektrische Voertuigen + Slimme (inter)Modaliteit Absoluut te onthouden elektrische mobiliteit = noodzaak, maar JOKER = LEV + SliM = Lichte Elektrische Voertuigen + Slimme (inter)Modaliteit mobilité électrique = nécessité, mais JOKER = VEL + II = véhicules électriques légérs + Intermodalité Intelligente
JOKER voor Milieu Mobiliteit Energie Gezondheid Leefbaarheid
Hoe boodschap brengen? JOKER = LEV + SliM Elektrische wagen=noodzaak Milieu joker Energie joker Mobiliteitsjoker Andere jokers Realisme van deze oplossing? Elektrische wagen=noodzaak Energie en broeikasgas emissies Leefbaarheid Grondstoffen, meer dan Lithium
LEV = milieujoker kleine verbrandingsmotor kleine elektrische motor Vuil Bromfiets/km 4 tot 5 maal meer fijn stof dan auto (TREMOVE, TML) Bromfiets/km 30 maal meer vluchtige organische stoffen (VOS) dan auto (TREMOVE, TML) lawaaierig kleine elektrische motor Proper Stil Zuinig
LEV = energiejoker
LEV = andere jokers Leefbaarheid Gezondheid – actieve vervoerswijzen Materiaalverbruik Mobiliteit congestie via SliM Slimme intermodaliteit (SliM)<> doctrinair Versterkt geïntegreerd systeem <> individueel of collectief Stations, randstadsparkings met oplaadinfra
LEV + SliM =
LEV + SliM=realistisch? Korte (gecombineerde)verplaatsingen Naar werk 60% <=15km 46% <= 10 km Naar station Naar school Naar winkel + combinaties !!!
LEV + SliM =realistisch? Prijs kleine batterij dus goedkoop (er) daarom ook beter antwoord als tweede voertuig Aanvaarding? In Vla lichte voertuigen (fiets):aanvaard Verhoging afstand en motieven In Wal LEV zorgen voor boost: vélo (VL)commence à être accepté electricité peut les “booster”
LEV + SliM =realistisch? ‘If I’d asked my customers what they wanted, they’d asked me a faster horse’ Henry Ford
LEV+SliM = realistisch ?
Hoe boodschap brengen? JOKER = LEV + SliM Elektrische wagen; Milieu joker Energie joker Andere jokers Realisme van deze oplossing? Elektrische wagen; Energie en broeikasgasemissies Leefbaarheid Grondstoffen, meer dan Lithium
-90%
Broeikasgasemissies -90% in 2050 Elektrificatie = noodzaak
Energieverbruik; direct+indirect EV BEmix: 10 tot 20% minder energieverbruik VUB, Joeri Van Mierlo
Broeikasgassen Bijna altijd positief;steenkool = uitzondering +10% Belgische mix scoort goed; MAAR kernenergie EV boost hernieuwbare energie VUB, Joeri Van Mierlo
Broekasgassen-biobrandstoffen Fritshe, 2010
Broeikasgassen:onvoldoende winst Visionair scenario Milieuverkenningen 2030 (landtransport - MIRA 2009) Obj: -50% in 2030 Penetratie Plug in en EV 15% in 2020 90% in 2030 Internationale studies bevestigen nood aan niet technologische maatregelen Onduidelijkheid over reboundeffect
Broeikasgassen:onvoldoende winst Visionaire milieuverkenning 2030
Gezondheid en leefbaarheid = positief Stil: tot 40 à 50 km/h Lokaal betere luchtkwaliteit: (zeker in stad) MAAR Regionale luchtkwaliteit afhankelijk van elektriciteitsmix; SO2= risico Hoort auto (op termijn) in stad? Ruimte voor voetgangers? Open ruimte?
Grondstoffen; meer dan Lithium voldoende voor zover vandaag inschatbaar (literatuurstudie voor EEA) Reserves +- 4,1 Miljoen ton = meer dan huidige wereldvloot uitrusten met 20 kw batterij (US Geological Survey) Recyclage gebeurt (nog) niet; Li te goedkoop Aandachtspunten Milieu en gezondheidsimpact van mijnactiviteiten Kwaliteit van voorraden !! Cfr olie tar sand Li wordt niet alleen gebruikt voor autobatterijen
Grondstoffen, meer dan Lithium Lathanium Neodymium Dysprosium
Grondstoffen; meer dan Lithium Zeldzame aardmetalen: Lathanium (La,57), Neodymium (Nd,60), Dysprosium (Dy, 66) Gebruikt in accu’s en magneten in elektromotoren (en windturbines) Niet zeldzaam, wel weinig geconcentreerd aanwezig Vandaag monopolie China 95% productie vandaag 40% reserves Potentieel tekort op korte termijn
Inderdaad, LEV + SliM = Joker energieverbruik + +++ broeikasgasemissies andere emissies ++ geluid gezondheid +- +++(actief) mobiliteit
Conclusie Kies voor elektrische mobiliteit Maximaliseer milieupotentieel Kies voor de JOKER = LEV + SliM met LEV=lichte elektrische voertuigen met SliM=slimme intermodaliteit geïntegreerd systeem met oa voorstads- en stationsparking met oplaadinfra Kies voor hernieuwbare energie, niet kernenergie Pas net doordacht aan Doe aan doordacht materialenbeheer Ga voor ambitieuze emmissienormen en efficiëntienormen in de EU Vermijd op termijn rebound effect via slimme kmheffing Evalueer regelmatig
BBL werkt verder rond elektrische mobiliteit Contact bruno.van.zeebroeck@bblv.be roel.vanderbeuren@bblv.be Ons rapport http://www.bondbeterleefmilieu.be/theme.php/4/dl/325