Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009 “Nieuw Toezicht” Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Even voorstellen Wie ben ik? Wie bent u?
Onderwerpen presentatie Waar houdt de inspectie toezicht op? Hoe gaat zij daarbij te werk? Fasen in het toezichtproces De inspectie en de medezeggenschap
Toezicht houden Het toezicht van de Inspectie van het Onderwijs is geregeld in de WOT: de Wet op het onderwijstoezicht. Drie voorwaarden van toezicht: In acht nemen vrijheid van onderwijs en eigen verantwoordelijkheid van onderwijsinstellingen voor hun onderwijs. Onderwijsinstellingen worden in het toezicht niet méér belast dan nodig. Informeren over kwaliteit in bepaalde sector.
Waar houden wij toezicht op? Kinderopvang (tweedelijnstoezicht: beoordelen functioneren gemeentelijk toezicht) Primair onderwijs Voortgezet onderwijs (Voortgezet) speciaal onderwijs (samenwerken in REC’s) Scholen buitenland met Nederlandse taallessen Particulier onderwijs Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie Kwaliteit mbo-examens Toezicht op commissie indicatiestelling (speciaal onderwijs of regulier onderwijs met rugzakje) Hoger onderwijs (stelsel)
Twee hoofdtaken toezicht po/vo/bve/ec’s: Toezicht op instellingen (kwaliteit, financiën, naleving wet- en regelgeving) Toezicht op stelsel (thema-onderzoeken, jaarverslag)
Recente historie 2003-2007 Periodiek Kwaliteitsonderzoek (PKO) (vierjaarlijks onderzoek, evt. tweejaarlijks bij zwakke scholen) Proportioneel en risicogericht vanaf 2007
Aspecten vernieuwing toezicht Bestuur is het eerste aanspreekpunt Risicogestuurd Proportioneel Geïntegreerd met financiële aspecten Eén werkwijze voor alle sectoren, tenzij… Vermindering bevragingslast Handhavend waar nodig Steviger aanpak zwakke scholen
Toezichtproces risicogericht kwaliteitstoezicht 1. De inspectie voert een risicoanalyse uit . Geen risico’s: basistoezicht, wel risico’s: nader onderzoek 2. Nader onderzoek: contact bestuur/deskresearch, info bij scholen opvragen, schoolbezoek. Indien kwaliteit goed: basistoezicht, anders interventies. 3. Interventies: bezoeken school, afspraken met bestuur
1. risicoanalyse Opbrengsten Cito IBG Vragenlijsten scholen etc. Jaarstukken Informatie CFI –jaarverslag en jaarrekening Signalen Klachten Postbus 51 Media OCW Interne signalen
2. vervolgonderzoek Gesprek bestuur Opvragen en analyseren extra documenten, eerder onderzoek inspectie Schoolbezoek m.b.v. waarderingskader
3. Afspraken, interventies en monitoring Doel: zo snel mogelijk tekortkomingen opheffen Plan van aanpak of verbeterplan Voortgangsgesprekken/voortgangsverslag Inspanningsverplichtingen Prestatie-indicatoren (terug)Vorderingen Interventieladder (zo nodig melden aan minister)
De inspectie publiceert het toezicht en de bevindingen Toezichtkaart kwaliteit van het onderwijs voldoende, zwak en zeer zwak naleving wet- en regelgeving voldoende en onvoldoende (2009)
Wanneer komt de inspectie op onze school Tenminste eens per vier jaar voor een van volgende onderzoeken: Kwaliteitsonderzoek op basis van risicoanalyse Vierjaarlijks bezoek aan scholen (opbrengsten, kwaliteitszorg, zorg en begeleiding en wet- en regelgeving) Themaonderzoek (b.v. taal en rekenen) Verificatie van gegevens voor het Onderwijsverslag Onaangekondigd bezoek
De inspectie en de medezeggenschap Toezicht op medezeggenschap nog niet in de wet opgenomen Informatie inspectie van groot belang voor (G)MR Openbare rapporten vindbaar via internet (www.onderwijsinspectie.nl) Correspondentie/gespreksverslagen e.d. opvraagbaar via bestuur – wordt niet actief openbaar gemaakt door inspectie
Discussiepunten: In hoeverre kan de school/het bestuur zijn eigen toezicht regelen? Zijn ouders in de (g)mr te beschouwen als interne toezichthouders?