Teststrategie Proces Keten Test

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De levenscyclus van een informatiesysteem
Advertisements

Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
TMap NEXT in een notendop
De drie stappen van systeemontwikkeling
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Specialist in de Test discipline
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
1 KWALITEIT EN CAPACITEIT DE PLANNING EN DE UITVOERING.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Prestaties Schatten en Managen
Databank Hoger Onderwijs: Technische architectuur 23 november 2007.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
Welkom bij de presentatie van CodeMunity. Voorstellen Khai Pham Corné Strijkert Sebastiaan Wezenberg.
Testen upgrade Blackboard
Testen Blackboard Marjana Rhebergen.
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
Return to Sender Retourneren bij verkopen via internet vanuit technisch bedrijfskundig oogpunt Annella Slob Faculteit IE&IS Technische Bedrijfskunde Annella.
Risk Based Testing van pakketsoftware
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Prestatie Management Prestaties Schatten en Managen Ad Marien Corad Business Solutions.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Welkom bij de 3de conferentie van de Werkgroep BIM-competenties.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
TMap® in een notendop. Wat is testen?  “Activiteiten die uitgevoerd worden om één of meerdere kenmerken van een product, proces of dienst vast te stellen.
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Business Process Management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Agile in een niet Agile context
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Blackboard Testproces
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Testen van applicaties
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Testen: Hoe test HR de applicaties
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Testsoorten: het klassieke plaatje
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Is testen een project op zich?
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Stap drie bij projecten
Het proces agile gemaakt
Software Development fundamentals
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Teststrategie Proces Keten Test

Processtappen (dit is een voorbeeld, verder invullen naar concrete situatie) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Stap 1 Stap 2 Stap 3 Stap 4 Stap 5 Stap 6 Stap 7 Stap 8 Stap 9 Stap 10

Applicatie landschap (dit is een voorbeeld, verder invullen naar concrete situatie) In house applicaties Gehoste applicaties Apllicatie Internet Internet Applicatie Aplicatie CRM Applicatie

Teststrategie Procesketentest Realisatie proces Software product Effect van het software product Meting proceskwaliteit Meting interne kwaliteit Meting externe kwaliteit Meting gebruikskwaliteit Beïnvloedt Beïnvloedt Beïnvloedt Interne (statische) kwaliteit Externe (dynamische) kwaliteit Kwaliteit van het proces Gebruiks-kwaliteit Hangt af van Hangt af van Hangt af van Gebruikscontext Kwaliteitsattributen Kwaliteitsattributen Kwaliteitsattributen Kwaliteitsattributen volgens ISO 9126

Testsoorten en Quality Gates Technisch testen Functioneel testen Technisch ketentesten Proces ketentesten (ST, iST) (FAT, iFAT, GAT, BAT) 1 2 3 4 5 Aspect Technische integriteit Functionele integriteit Connectiviteit tussen systemen Productie keten

Technische integriteit Functionele integriteit Testsoorten (dit is een voorbeeld, verder invullen naar concrete situatie) Technische integriteit Functionele integriteit Connectiviteit Bruikbaarheid Toepasbaarheid Organisatie X Organisatie X Proces Simulatie P-KT Producent 1 Organisatie X Applicatie 1 ST FAT T-KT GAT Org X T-KT Producent 2 Organisatie X Organisatie X Applicatie 2 Pre-BAT ST iST FAT iFAT PPT BAT T-KT Prod 3 Org X Org X Applicatie 3 ST FAT GAT Producent 4 Org Y Applicatie 4 ST FAT Testcases o.b.v. Technische requirements Functionele requirements Business scenarios

PKT Fasering en activiteiten Fase Planning & Beheer Bepalen testaanpak Uitvoeren KPRA Opstellen IKTP Fase Inrichting & Beheer Infrastructuur Inrichten testomgevingen Infra management Fase Voorbereiding & Specificatie Verzamelen testbasis Opstellen testscenario’s Opstellen testdata Testmanagement Incident management Quality management Change management Uitvoering Uitvoeren testscenario’s Analyse van bevindingen Oplossen van bevindingen Defect management Afronding Opstellen vrijgaveadvies Conserveren testware Evalueren

PKT teams en organisatie (dit is een voorbeeld, verder invullen naar concrete situatie) Business PKT Testmanager Business Mr Green Mr Orange PKT Kernteam Procesanalisten Materiedeskundigen Testteam Business Testteam Business PKT Testteam Mr Yellow Gebruikers Testteams IT Testteam Applicatie 1 PKT Defectmanagement team Defectmanager Procesanalist Materiedeskundigen Business Analisten Functioneel Beheerders Mr White Testteam Applicatie 2 Mr Blue Testteam Applicatie 3 Omgevingbeheer / Infrastructuur Mr Brown Beheerteam Testomgeving Beheerders van de testomgevingen Testteam Applicatie 4 Mr Black

PKT Defectmanagement PKT PKT Kernteam PKT Testteam 9 PKT PKT Kernteam PKT Testteam PKT Defectmanagement team 1 Voorbereiding en specificatie 2 Uitvoering 3 Analyse, uitzetten en bewaken Retest OK Rework Retest Project / Release 7 Testmanager AD Vendor Test Vendor Richard Antonisse 4 Uitzetten bevinding 5 Herstellen bevinding 6 Testen oplossing Retest NOK 8

Testplannen en rapportage (dit is een voorbeeld, verder invullen naar concrete situatie) ST / iST PreBat FAT / iFAT T-KT GAT P-KT Appl. 1 Producent 1 Organisatie X Organisatie X Organisatie X Organisatie X Testplan Testplan Testcases Testcases Testrapportage Testrapportage Testplan Testrapport Testrapport Testrapport Testcases Appl .2 Producent 2 Organisatie X Testrapportage Organisatie X Testplan Testplan Testplan Testrapport Testcases Testcases Testcases Testrapportage Testrapportage Testrapportage Testplan Testrapport Testrapport Testrapport Testscenario’s Appl. 3 Producent 3 Organisatie X Organisatie X Testrapportage Testplan Testplan Testplan Testrapport Testcases Testcases Testcases Testrapportage Testrapportage Testrapportage Testrapport Testrapport Testrapport Appl. 4 Organisatie X Testplan Testcases Testrapportage Testrapport

Organisatie X Procesketen Integraal Ketentestplan Document hierarchie (dit is een voorbeeld, verder invullen naar concrete situatie) Applicatie 1 Releases Organisatie X Processen & Systemen Releasetestplan Werkstroomplan Applicatie 2 Releases Releasetestplan Organisatie X Procesketen Integraal Ketentestplan Applicatie 3 Mastertestplan KBT Ketendraaiboek