A perfect match? Hoe consumentenpsychologie en internet kunnen worden ingezet om goede doelen aan goede ambassadeurs te helpen Ivar Vermeulen Communicatiewetenschap, VU
Hoe “kies” je een ambassadeur? Bekendheid Doelgroep Persoonlijke betrokkenheid met thema ... Imago?
Wat is een imago? = Netwerk van associaties! Easy Goedkoop Oranje Vliegen Reizen Online = Netwerk van associaties!
Past het imago van een ambassadeur bij het imago van een goed doel? Imago’s meten associaties van consumenten meten! Vragenlijsten? duur valide? Imago’s op internet? associaties op internet…???
Associaties op internet?
Associaties op internet … Google #hits voor “Coca-cola Pepsi”= 236,000 Dat is 252,1 keer vaker dan kansniveau
Coca-cola / McDonald’s 101,2 Coca-cola / Pepsi 252,1 Meer associaties… Coca-cola / mp3 1,7 Coca-cola / brood 12,8 Coca-cola / McDonald’s 101,2 Coca-cola / Pepsi 252,1
Wat zeggen associaties ons? ≈ !
Past het imago van een ambassadeur bij het imago van een goed doel? Te bepalen (*) “Webimago’s” van ambassadeurs “Webimago’s” van goede doelen Ambassadeurs X goede doelen (*) dataverzameling: 11-12 december 2008
Webimago’s van ambassadeurs Marco Borsato
Webimago’s van ambassadeurs Floortje Dessing
Ambassadeurs met vergelijkbare imago’s
Webimago’s van goede doelen Unicef
Webimago’s van goede doelen Rode Kruis
Webimago’s van goede doelen Goede doelen met vergelijkbare imago’s
Goede doelen X ambassadeurs SOS Kinderdorpen 17
Goede doelen X ambassadeurs Warchild 18
Ambassadeurs X goede doelen Marco Borsato 19
Ten slotte: “Imago-gelijkheid” is niet het hele verhaal! Wil je een ambassadeur die... …bij je past? …je aanvult? …met je contrasteert?