Web 2.0 en de informatievoorziening Eric Sieverts Universiteitsbibliotheek Utrecht Instituut voor Media- en Informatie Management (Hogeschool van Amsterdam)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Monitoring. Monitoring  Wat ‘zegt’ men over je website?  In blogs, op twitter, op een website, in een andere applicatie  Gebruik software om dat op.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
open, inspirerend en ambitieus
Onderzoekscompetenties en VOET-en
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Ferry Jainathsingh Jelitza Naarden Gregory Plet
thema's weinig over puur “onderwerpsontsluiting” onderwerpsontsluiting full-text zoeken user / looser generated content catalogiseren / titelbeschrijven.
Search & Retrieval de Googl ificatie van onze samenleving
Presentatie nieuwe media
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Web 2.0 Toepassingen voor management assistant
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Eric Sieverts Sector Innovatie & Ontwikkeling Universiteitsbibliotheek Utrecht Instituut voor Media- & Informatie Management Hogeschool van Amsterdam Moderne.
Toepassingen voor management assistant
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 9 juni 2009 Wageningen.
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 14 april 2008 Leiden.
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, Wageningen, 16 mei 2013.
Masterclass WEB 2.0 Eric Sieverts GO, mei/juni 2009, NBD-Biblion.
1 Weblogs, RSS en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 20 mei 2010 Wageningen.
1 RSS, weblogs en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 23 november 2009 Wageningen.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Wauw!!! Google Panda update WAUW !!!!. Google Panda update Plots geen bezoekers en/of omzet meer? In de US had deze update een impact op bijna 12% van.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
1 realtime and social: blogs & tweets, FB & G+ Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
Onderwijs 2.0. Even voorstellen Walter Vos Tweedejaars IDM/Media & informatiemanagement Digitaal samenwerken Google:
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
Les 4 - UGC & Social Media I-C1F,
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
Tips voor de blogger in spé.
KCC4ALL.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
mei 2008 Jonna Lind Marianne Mantel Jan Lauwen
1 Bijblijven met het web: RSS, attenderingen en trackers Jeroen Bosman VOGIN, 9 juni 2006 Wageningen.
realtime & social: blogs & tweets
Door Oscar & Jochem Door Oscar & Jochem.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Kennismanagement & Sociale media
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
Workshop sociale media Wat is sociale media? Docenten: Albert Gelderman Hans van Hest Koos Bronts Daphne de Bruijn.
1 Bijblijven met het web: RSS, attenderingen en trackers Jeroen Bosman VOGIN, 3 november 2006 Wageningen.
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Search engines welk instrument voor welke taak eric sieverts Universiteitsbibliotheek Utrecht Instituut voor Media en Informatiemanagement / HvA Eric Sieverts.
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, 19 november 2015 Wageningen.
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
To Google or not to Google hoe zoeken we op het web? Eric Sieverts Universiteitsbibliotheek Utrecht Instituut voor Media- en Informatie Management (Hogeschool.
Social media: Digitaal gereedschap om samenwerking te ondersteunen Adri Verhoosel, Leer- en innovatiecentrum.
Social bookmarking Evy Mertens Maud Schyns Laurent Mulliez Lien Staelens.
realtime & social: blogs & tweets
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Jeroen Bosman VOGIN, 24 november 2008 Wageningen
Transcript van de presentatie:

web 2.0 en de informatievoorziening Eric Sieverts Universiteitsbibliotheek Utrecht Instituut voor Media- en Informatie Management (Hogeschool van Amsterdam) web 2.0 blogs wiki tagging tagclouds social media collaboration knowledge sharing flickr del.icio.us podcasts communities twitter hyves RSS ajax web 2.0 folksonomy

Web-2.0 is een verzamelnaam geworden waaronder nogal uiteenlopende diensten, technieken en functionaliteiten op internet vallen. De grootste gemene deler daarvan is echter dat ze gebruikers veel meer autonomie geven. De gebruiker kan zijn eigen journalist, fotograaf, bibliothecaris, recensent of radiozender worden. Een ander kenmerk van veel van die nieuwe diensten is dat ze er sterk op gericht zijn, om allerlei gegevens en (digitaal) materiaal met anderen te delen. Ze kunnen dus bijdragen tot samenwerking en communityvorming.

Hoewel veel web-2.0 diensten in eerste instantie op de persoonlijke levenssfeer en amusement zijn gericht, ontstaat juist voor dat laatste aspect steeds meer belangstelling vanuit professioneel oogpunt. Waar "kennisdeling“ in het verleden vaak vooral met de mond werd beleden, wordt het met nieuwe Web-2.0 technieken steeds makkelijker het ook in de praktijk te brengen en - misschien nog belangrijker - lijken mensen er een grotere bereidheid toe te hebben, dankzij in de privé sfeer opgedane ervaringen.

wat IS web-2.0 ? Eric Sieverts | | | DIY UGC PTTP do it yourself user generated content power to the people belangrijkste karakteristieken: “doe het zelf” (de gebruiker aan de macht) samenwerking (social software, sharing & collaboration)

voorbeelden van soorten web 2.0 toepassingen die je op internet tegenkomt –zelf publiceren –zelf het nieuws bepalen –zelf bookmarken –zelf taggen –zelf zoekmachientje spelen –sociale netwerken –nieuwe technische oplossingen voor software- applicaties wat is Web 2.0 ?

via blogs via wiki's foto's via flickr.com video's via youtube podcasts & vodcasts (dagelijkse uitzending van rocketboom?) er zijn speciale podcast-zoekmachines die naar woorden uit de gesproken tekst kunnen zoeken en ook bij veel andere Web 2.0 diensten speelt "zelf publiceren" op een of andere manier wel een rol zelf publiceren

weblogs voor snelle ietwat vergankelijke berichten en discussie wiki voor vormgeven en vastleggen van uitgangspunten, kennis, overwegingen, besluiten, … zelf publiceren in de werkomgeving

weblog –door/namens projectleider –groepsblog ten behoeve van –kennisuitwisseling –creëren van betrokkenheid & draagvlak –“publieke” reacties/discussie –voorkomen van verstopte mailbox maar –hoe garandeer je dat het wordt gelezen? (dat is nog minder vanzelfsprekend dan bij mail) zelf publiceren in de werkomgeving

wiki –kruising tussen tekstverwerker en website –ten behoeve van samenwerken aan zelfde documenten doel –samenwerking –kennis opbouwen –(bij Wikipedia) gebruik maken van “wisdom of the crowds”, “million minds approach” maar –wie bepaalt wat “de waarheid” is? –hoe gaat het met beheer? versies structuur en overzicht zelf publiceren in de werkomgeving

RSS(rich site summary) –techniek om nieuwe berichten gestructureerd te verspreiden –techniek voor selectieve attendering op nieuwe berichten –je hebt desktop of online RSS-reader nodig waarin je “abonnementen” (d.w.z. URL’s daarvan) registreert –in de “reader” kun je (samenvattingen van) berichten lezen en kun je doorlinken naar de echte webpagina’s toepassing in dit verband: –alle weblogs bieden mogelijkheid nieuwe berichten in RSS binnen te krijgen –meeste wiki’s bieden mogelijkheid via RSS geattendeerd te worden op nieuwe aanvullingen / wijzigingen rss - notificatie

desktop RSS-reader

online RSS-reader

zelf het nieuws bepalen newsvine.com: de deelnemers bepalen welk nieuws belangrijk is (en dan hoog scoort) en kunnen ook zelf nieuws toevoegen digg.com: de deelnemers voegen nieuws toe en bepalen gezamenlijk wat belangrijk is postgenomic: “hot stories” uit de wetenschap newzingo.com: kijkt wat op Google-News belangrijk is (=veel voorkomt) en tagt en rankt dat (hier geen gebruikers-invloed)

del.icio.us:bookmarks onder eigen naam bewaren, van "tags" voorzien, en met anderen delen myweb: dienst van Yahoo daarvoor furl: eveneens connotea: iets dergelijks voor vak- en wetenschap- informatie ook vaak: besloten groepjes voor uitwisselen van bookmarks andere mensen ontdekken met zelfde voorkeuren zelf bookmarken

bij al die diensten kunnen gebruikers spullen "taggen" hun eigen spul van trefwoorden voorzien –weblogs (technorati, blogger, bloglines,....) –foto's (flickr) –video's (youtube) en ook andermans spul –bookmarks (delicious, connotea, myweb, rawsugar,...) –nieuws (digg, newsvine,....) > 30% van internetters doet dit regelmatig zelf ontsluiten - taggen

voor- en nadelen geen standaardisatie van gebruikte vocabulaire –problematiek van homoniemen / synoniemen / woordvormen beter dan vooraf bedacht vocabulaire (?) –het is het jargon van de gebruiker zelf –communities delen gezamenlijk vocabulaire (social tagging) zelf ontsluiten - taggen

veel sites bieden visualisatie welke tags veel worden gebruikt, toegekend of bekeken, al dan niet in relatie tot elkaar maar hoe zit dat met? vs. de grote massahet niche-product tag clouds

tag-cloud op flickr.com

professionele toepassingen van combinatie van bookmarken en taggen

rubricering van tags 

tags gesorteerd op DDC-ranges 

rollyo.com: zoekresultaten beperkt tot door jou geselecteerde websites; zulke "search-rolls" ook met anderen delen google-coop: idem wink.com: "powered by people"; zoekt door anderen geselecteerde en getagde pagina's en aangelegde onderwerp-"collections" yoono.com: "people powered", "share with those who know" stumbleupon.com zelf zoekmachine spelen

orkut hyves myspace facebook ning imeem.... deze systemen zijn primair op dat sociale aspect gericht, maar voor de meeste eerdere diensten was die netwerk- functie ook al een belangrijke component: "collaboration & sharing” sociale netwerken

geen software meer installeren op je PC; programma's draaien in je browser –technieken als "ajax" (asynchroon javascript en xml) –toepassingen zoals tekstverwerker in je browser excell-spreadsheet in je browser video-viewer in je browser diensten (mash-ups) rond bijvoorbeeld google-earth.... nieuwe technieken bij web 2.0

rol van bibliotheek/kenniscentrum bij gebruik van weblogs, wiki’s, taggen, bookmarken –introduceren(nog nodig, als 30% van mensen privé al tagt?) –propageren –adviseren –faciliteren(nodig? laagdrempelig! domein van ICT?) –modereren(strijdig met idee van zelfstandigheid?) –valideren(maar moet de specialist dat niet doen?) –beheren(versies, eindversie) –archiveren –animeren mogelijke rol van kenniscentrum

web 2.0 library 2.0 enterprise 2.0 everything 2.0 bibliotheek 2.0 business 2.0 search 2.0 knowledge 2.0 use it, but mind the buzz collaboration 2.0 learning 2.0 amsterdam 2.0