Personal before business in requirements prior-IT-ization Johan F. Hoorn Vrije Universiteit Computer Science Information Management and Software Engineering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Advertisements

22 February 2013 Randstad. Welcome Who is Who Triple P Bottom Line.
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.
Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
MASTERPROJECT M1 · Groep Equilibrium Marieke Steenbeeke Rick van Veghel Tim de Veen MASTERPROJECT M1 ZERO ENERGY BUILDING Previous weeks · Zero.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
PTC-AWARD – TOWELMACHINE – 10 NOV VENDOR – MMID - TOWELMACHINE.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Process Mining: Discovery and Analysis of process-aware environments using event logs Eindhoven University of Technology Department of Computer Science.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
RHODODENDRON.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Macbeth Quotes.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2001 Marty Sampson / Hillsong Publishing 1/4 KING OF MAJESTY (Marty Sampson) 1. You know that.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Enterprise Application Integration Walter Moerkerken Ilona Wilmont Integratie Software Systemen 8 mei 2006.
Lezingenreeks : weefsels Introductie wiki. Wat is een wiki? Wiki From Wikipedia, the free encyclopedia A wiki is computer software that allows users to.
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
CAT: Phystrac bij CTS Julie Staals Sept 2007.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Shortest path with negative arc-costs allowed. Dijkstra?
Kenmerken van een persoonlijke brief
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Ondernemer in de btw René N.G. van der Paardt. Met Fuchs is de grens van het ondernemerschap wel bereikt? De vaste inrichting in de btw zou hetzelfde.
International Primary Curriculum
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
WISKUNDIG MODELLEREN KUNST OF KUNDE? 11 november 2009 Jaap Praagman CQM.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
The student will be able to:
Transcript van de presentatie:

Personal before business in requirements prior-IT-ization Johan F. Hoorn Vrije Universiteit Computer Science Information Management and Software Engineering

Contents  Status  Problem  Analysis  Model  Predictions  Method  Results  Conclusions  Discussion Johan F. Hoorn, 2005 M M I

Status  Sept. 1, 2001 – Aug. 31, 2005  Supervisors: Gerrit van der Veer Hans van Vliet  Four international publications  Industries:  Human-Machine Interaction Johan F. Hoorn, 2005

Problem  Requirements change Business model 1 Traditional office Mainframe with thin clients Business model 2 Flexible workplace Laptops with bluetooth A change request during development is extremely costly and frustrating Johan F. Hoorn, 2005

Nobody knows how changes in requirements priorities can be predicted

Analysis  Where do change requests come from? Business model 1 Business model 2  Change in business sub goals - Main goals:Profit - Sub goals:Cost-effectiveness, efficiency  How come business goals change?  Change in personal sub goals (strategic management) - Main goals:Earn my living - Sub goals:Fire employees (not me), improve IT to guarantee same output Johan F. Hoorn, 2005

Model  Change of Stakeholder Requirements (CoStaR) (Hoorn & Van der Veer, 2003a; 2003b) One of the hypotheses: Johan F. Hoorn, 2005 Goals RelevanceRequirements Stakeholder evaluation: Is a system feature important to my goals? Is a system feature trivial to my goals? (after Frijda, 1986)

Predictions  If business or personal goals change, requirements prioritization – as an expression of relevance assessment – will change accordingly BM1: Traditional officeBM2: Flexible workplace 1 Mainframe1 Laptops 2 Thin clients 2 Bluetooth 3 Laptops3 Mainframe 4 Bluetooth4 Thin clients Priority change

Method (1)  Requirements rank-ordering test  System: Blackboard (BM1) vs. Didactor (BM2)  Internet survey (the e-learning hoax)  Stakeholders: Science students (N= 154)  Four conditions of goal change: 1 From business egotistic to business altruistic (n= 36) 2 From business altruistic to business egotistic (n= 39) 3 From personal egotistic to personal altruistic (n= 43) 4 From personal altruistic to personal egotistic (n= 36) Johan F. Hoorn, 2005

Condition 1: From business egotistic… Students put rank numbers 1 up to 16 Different randomization between and within students

…to business altruistic For business altruistic to egotistic, the Motivation order was reversed Students, again, put rank numbers 1 up to 16

Uit eerder onderzoek onder studenten van de Vrije Universiteit is gebleken dat zij zelf meer willen kunnen profiteren van de kenniseconomie. Daartoe, vinden zij, moeten studenten hooggekwalificeerd de markt op kunnen. Om straks een goed betaalde baan te krijgen moeten overheidssubsidies ge- investeerd worden in hoogstaande technologie en leermiddelen die de individuele student ondersteunen. Uit de alternatieven kozen de studenten de nieuwe digitale leeromgeving The Didactor® als de meest geschikte kandidaat. Likewise for personal egotistic…

Uit eerder onderzoek onder studenten van de Vrije Universiteit is ook gebleken dat zij zich maatschappelijk verantwoordelijk voelen voor de ontwikkeling van de kenniseconomie. De studenten stellen dat de investeringen in hooggekwalificeerde afgestudeerden de maatschappij ook weer ten goede moet komen. Daartoe zijn hoogstaande technologie en leermiddelen noodzakelijk waarmee studenten elkaar kunnen ondersteunen. Uit de alternatieven kozen de studenten de nieuwe digitale leeromgeving The Didactor® als de meest geschikte kandidaat. …to personal altruistic and v.v.

Method (2)  Calculating priority change Spearman’s rho (  S ) is a rank order correlation coefficient that analyzes whether a bivariate set of paired rankings correlates by rank sum  S was calculated for each student in a condition  S (altru to ego)  S (ego to altru) (Business)(Personal)  S (ego to altru) Johan F. Hoorn,  ΣD 2  S = 1 – N(N 2 – 1)

Method (3)  Four measures of priority change  S 1  over data of those who filled in both lists (N= 103)  S 2  over data of the 10 features that best contributed to  S = -1 (N= 92)  S 3  feature to feature rank-order total-scores,* using data of all those who filled in the first list (N= 154)  S 4  feature to feature rank-order total-scores* over data of the 10 features that best contributed to  S = -1 (N= 154) *(see paper or last slides) Rho moves between 1 and -1. The closer  S approaches -1, the higher the disagreement between the two sets of ranked features (= priority change) Johan F. Hoorn, 2005

 Original hypothesis: Johan F. Hoorn, 2005 Goals RelevanceRequirements Only  S 3 (feature to feature rank-order total-scores),* using data of all students who filled in the first list (N= 154), rendered significant results *(see paper or last slides) Results (1)

Main effect (Business vs. Personal): F (1,146) = 4.09, p<.05, η p 2 =.03 The only significant difference Mean  S 3 =.60 (priority change is low) Mean  S 3 =.48 (priority change is high) Johan F. Hoorn, 2005 Results (2)

 RE should be oriented to personal goals  Only changes in personal goals had an impact on changes in requirements prioritization  This effect occurred irrespective of the type of goal change (from egotistic to altruistic or v.v.)  Business model change had less impact on changes in requirements prioritization Johan F. Hoorn, 2005 Conclusions

 Effects were not too strong (η p 2 =.03). Replication in a business case is urgent Johan F. Hoorn, 2005 Discussion

Appendix (1) Calculating  S 3 (feature to feature rank-order total-scores) Only the data of the first requirements list were used (N= 154) For each feature, the sum of rank-order scores was computed across all students in a condition (e.g., Business egotistic (Be) or Personal altruistic (Pa)) On the basis of the rank-order total score per feature (which were between 91 and 576), the 16 features were then rank-ordered from the lowest to the highest rank-order total score Johan F. Hoorn, 2005

Subsequently, the actual rank-order total score of a feature was replaced by the rank order number of their relative position in this general priority list. The feature with the lowest rank-order total score (= 91) received a 1 and the feature with the highest rank-order total score (= 576) received a 16 The feature to feature rank-order total-scores were established by calculating, for each student in a condition,  s between Be (as based on the raw data) and the revised Ba (as based on the rank-order total scores) Ba (as based on the raw data) and the revised Be (as based on the rank-order total scores) Pe (as based on the raw data) and the revised Pa (as based on the rank-order total scores) Pa (as based on the raw data) and the revised Pe (as based on the rank-order total scores) Johan F. Hoorn, 2005 Appendix (2)