Reparatie op vestiging SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Advertisements

Onderhoud en garanties SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In dit scenario wordt.
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
E-service: Klachten- en retourenbeheer SAP Best Practices for CRM
Debetnota creëren SAP Best Practices Baseline Package (België)
Chargebeheer SAP Best Practices Baseline Package (België)
Intern onderhoud SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In het bedrijfsscenario wordt.
Spotconsulting met facturatie op basis van vaste prijs SAP Best Practices.
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Inventarisatie SAP Best Practices Baseline Package (België)
Interaction Center-marketing SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Online splitsen (segmentatie) SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Interaction Center-service SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Magazijntransport zonder levering SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Serviceorderbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Offerte voor aankoop SAP Best Practices Baseline Package (België)
Lean-campagnebeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Inkoopcontract SAP Best Practices Baseline Package (België)
Gebiedbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Pijplijnprestatiebeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Administratie werkelijke overheadkosten SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Verkoopsorder met vaste prijs en facturatie op basis van tijd en materiaal SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Segment Rapportage SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Activiteitenbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Interne O&O-order (R&D) SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Interaction Center-service SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Activiteitenbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Service order met facturatie op basis van tijd en materiaal SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Nabewerkingsafhandeling (goederen in bewerking) SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Interne projecten SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Leadbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Crediteuren boekhouding SAP Best Practices Baseline Package (België)
Tijdregistratie SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het urenformulier (CATS) wordt.
Opbrengstplanning SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Pipeline Performance beheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
E-service: Serviceaanvraagbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Verwerking door derden zonder verzendbericht SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
O&O-orders plannen (R&D) SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Facturatie service met vaste prijs SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Interne order voor marketing en andere overhead planning SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Reisadministratie SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Model- en simulatiecalulatie SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Intern onderhoud SAP Best Practices Baseline Package (België)
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Klantofferte SAP Best Practices Baseline Package (België)
Account- en contactpersoonbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Kansenbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Verwerking van klantorder van potentiële klant SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Serienummerbeheer SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bedrijfsproces in detail.
Serienummerbeheer SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bedrijfsproces in detail.
Kwartaalplan – Prognose van verkoophoeveelheid met CO-PA SAP Best Practices.
Depotreparatie SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In dit scenario wordt een servicegeval.
Tijdregistratie SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Kwartaalplan – Prognose van verkoophoeveelheid met CO-PA
E-service: Oplossingsondersteuning SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Klachten- en retourenbeheer SAP Best Practices for CRM
Serienummerbeheer SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Externe verwerving van services SAP Best Practices.
Reisadministratie SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bieden van geheel geïntegreerd.
Model- en simulatiecalculatie SAP Best Practices.
Account- en contactpersoonbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Adhoc Consulting met facturatie aan vaste prijs SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Klachten- en retourenbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Interactieve rapportage SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Lean-campagnebeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Transcript van de presentatie:

Reparatie op vestiging SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices

Scenario-overzicht – 1 Doel  Dit scenario behandelt de verwerking van een servicegeval, van de eerste rapportering van het probleem bij de klant tot de facturatie aan de klant, als de serviceprestaties op vestiging uitgevoerd worden. Voordelen  Klantcontractbeheer  Klantenservice en orderbeheer  Reparatieverwerking  Voorraadbeheer  Urenformulier  Equipmentafhandeling  Kostengerelateerde facturatie Key procesflows  Een klantcontract creëren  Een servicemelding creëren  De servicemelding wijzigen  De reparatieorder weergeven  Een retourlevering met verwijzing naar klantorder creëren  Voorraadoverzicht  Een reparatieorder wijzigen – Reparaties starten  De serviceorder weergeven  De serviceorder wijzigen  De gebruikte artikelen bevestigen  Goederenafgiften boeken  Serviceartikelen weergeven  Tijdregistratie (211)  Geplande/werkelijke kosten controleren  De serviceorder technisch afsluiten  Equipment weergeven in de equipmentlijst  Status van reparatieorder weergeven  Een facturatieaanvraag creëren  Het facturatiedocument creëren Doel en voordelen:

Scenario-overzicht – 2 Vereist  SAP enhancement package 4 for SAP ERP 6.0 Bedrijfsrollen in procesflows  Dienstverlener  Verkoopsbeheerder  Servicemedewerker  Facturatie beheerder Vereiste SAP-applicaties:

Scenario-overzicht – 3 Reparaties op vestiging  Een dienstverlener creëert een servicemelding in het systeem. Het nummer van de servicemelding wordt gedurende het verdere reparatieproces gebruikt als RMA-nummer (autorisatie retourartikel). De serviceverlener voert een garantiecontrole voor de servicemelding uit en creëert een servicecontract. Het servicecentrum laat de klant weten dat deze het notebook naar het centrale servicecentrum moet sturen. Het nummer van de servicemelding (RMA) moet op de verzenddocumenten vermeld worden. Anders wordt het notebook door het servicecentrum geweigerd. Als de benodigde reserveonderdelen niet in voorraad zijn, moeten ze worden besteld. Vervolgens wordt een reparatieorder gecreëerd op basis van de servicemelding, zodat het volledige reparatieproces kan worden gecontroleerd en afgerekend. In de reparatieorder wordt het beschadigde notebook automatisch toegewezen door de gecreëerde retourposities. Een serviceorder wordt automatisch gegenereerd met een positievoorstel zodat de reparaties kunnen worden uitgevoerd. Nadat de reparaties zijn uitgevoerd, worden de kosten (voor uurlonen en reserveonderdelen) bevestigd op de serviceorder. Het gerepareerde notebook wordt aan de klant geleverd en de definitieve reparatiestatus kan worden weergegeven. Het servicecentrum creëert een facturatieaanvraag. Deze wordt in de reparatieorder weergegeven als extra positie en is geen afzonderlijk document (in tegenstelling tot de facturatieaanvraag in het serviceproces ter plaatse). Vervolgens wordt de reparatieorder gefactureerd. De kosten en opbrengsten voor de serviceorder worden periodiek afgerekend naar de reparatieorder, waar ze kunnen worden geëvalueerd. Gedetailleerde procedureomschrijving:

Procesflowdiagram Reparaties op vestiging Magazijnm edewerker Sales Administrator Event Service medewerk er Dienst- verlener Een klantcontract creëren Klantcontract moet gecreëerd worden Reparatieorder weergeven Servicemelding wijzigen Servicemelding creëren Retourlevering met verwijzing naar klantorder creëren Inkoper Voorraad- overzicht reparatieorder wijzigen – Reparaties starten De serviceorder weergeven Serviceorder wijzigen Tijdregistratie (211) Gebruikte artikelen bevestigen Facturatie- beheerder Goederenafgifte boeken Serviceartikelen weergeven Geplande/werke- lijke kosten controleren Serviceorder afsluiten – technisch voltooid Equipment weergeven in de equipmentlijst Status van reparatieorder weergeven Een facturatie- aanvraag creëren Het facturatie- document creëren

Legenda SymboolBeschrijvingOpmerkingen over gebruik Bereik: identificeert een gebruikersrol, zoals Accounts Payable Clerk of Sales Representative. Dit bereik kan ook een organisatorische eenheid of groep identificeren, in plaats van een specifieke rol. De andere procesflowsymbolen in deze tabel horen in deze rijen. U hebt net zoveel rijen als nodig zijn voor alle rollen in het scenario. Rolbereik bevat taken die bij deze rol horen. Externe events: bevat events die het scenario starten of beëindigen of de volgorde van events in het scenario beïnvloeden. Flowlijn (ononderbroken): lijn geeft de normale volgorde van de stappen en de richting van de flow in het scenario weer. Flowlijn (onderbroken): lijn geeft de flow weer van zelden gebruikte of conditionele taken in een scenario. Lijn kan ook verwijzen naar documenten die bij de procesflow horen. Verbindt twee taken in een scenarioproces of een event buiten de stappen Bedrijfsactiviteit/event: identificeert een actie die naar binnen of buiten het scenario leidt of een extern proces dat tijdens het scenario plaatsvindt. Komt niet overeen met een taakstap in het document. Eenheidsproces: identificeert een taak die stap voor stap wordt beschreven in het scenario. Komt overeen met een taakstap in het document. Procesreferentie: als het scenario verwijst naar een ander scenario in zijn geheel, vul dan hier scenarionummer en -naam in. Komt overeen met een taakstap in het document. Subprocesreferentie: als het scenario verwijst naar een deel van een ander scenario, vul dan hier het nummer, de naam en de stapnummers van dat scenario in. Komt overeen met een taakstap in het document. Procesbeslissing: identificeert een beslissing/vertakkingspunt waarvoor de eindgebruiker een keuze moet maken. Lijnen geven verschillende keuzes weer die van verschillende delen van de diamant komen. Komt normaal niet overeen met een taakstap in het document, maar geeft een keuze weer die na de uitvoering van de stap moet worden gemaakt. SymboolBeschrijvingOpmerkingen over gebruik Naar volgend/van vorig diagram: leidt naar de volgende/vorige pagina van het diagram. Stroomschema wordt vervolgd op de volgende/vorige pagina. Afdruk/document: identificeert een afgedrukt document, rapport of formulier. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Werkelijke financiën: geeft een financieel boekingsdocument weer. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Budgetplanning: geeft een budgetplanningsdocument weer. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Handmatig proces: een taak die handmatig wordt uitgevoerd. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in een document. Het wordt in plaats daarvan gebruikt om een taak weer te geven die handmatig wordt uitgevoerd, zoals het uitladen van een vrachtwagen in een magazijn, en die de processtroom beïnvloedt. Bestaande versie/gegevens: dit blok geeft gegevens weer die vanuit een extern proces komen. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan geeft deze vorm gegevens weer die afkomstig zijn van externe bron. Deze stap bevat geen inkomende flowlijnen. Systeembeslissing geslaagd/mislukt: dit blok geeft een automatische beslissing van de software weer. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in het document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een automatische beslissing van het systeem weer te geven nadat een stap is uitgevoerd. Extern naar SAP Bedrijfsactiviteit / event Eenheidsproces Proces- referentie Subproces -referentie Proces- beslissi ng Diagram- verbinding Afdruk/document Werkelijke financiën Budgetplanning Handmati g proces Bestaande versie / gegevens Systeem- beslissing geslaagd / mislukt

Appendix Servicevestiging  Material/Service  Material  Sold-to party  Ship-to party  Payer  Plant  Storage Location  Company Code  CO Area  Sales organization  Distribution channel  Division  Employee Gebruikte stamgegevens

© 2010 SAP AG. All rights reserved. No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or for any purpose without the express permission of SAP AG. The information contained herein may be changed without prior notice. Some software products marketed by SAP AG and its distributors contain proprietary software components of other software vendors. Microsoft, Windows, Excel, Outlook, and PowerPoint are registered trademarks of Microsoft Corporation. IBM, DB2, DB2 Universal Database, System i, System i5, System p, System p5, System x, System z, System z10, System z9, z10, z9, iSeries, pSeries, xSeries, zSeries, eServer, z/VM, z/OS, i5/OS, S/390, OS/390, OS/400, AS/400, S/390 Parallel Enterprise Server, PowerVM, Power Architecture, POWER6+, POWER6, POWER5+, POWER5, POWER, OpenPower, PowerPC, BatchPipes, BladeCenter, System Storage, GPFS, HACMP, RETAIN, DB2 Connect, RACF, Redbooks, OS/2, Parallel Sysplex, MVS/ESA, AIX, Intelligent Miner, WebSphere, Netfinity, Tivoli and Informix are trademarks or registered trademarks of IBM Corporation. Linux is the registered trademark of Linus Torvalds in the U.S. and other countries. Adobe, the Adobe logo, Acrobat, PostScript, and Reader are either trademarks or registered trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. Oracle is a registered trademark of Oracle Corporation. UNIX, X/Open, OSF/1, and Motif are registered trademarks of the Open Group. Citrix, ICA, Program Neighborhood, MetaFrame, WinFrame, VideoFrame, and MultiWin are trademarks or registered trademarks of Citrix Systems, Inc. HTML, XML, XHTML and W3C are trademarks or registered trademarks of W3C®, World Wide Web Consortium, Massachusetts Institute of Technology. Java is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc. JavaScript is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc., used under license for technology invented and implemented by Netscape. SAP, R/3, SAP NetWeaver, Duet, PartnerEdge, ByDesign, Clear Enterprise, SAP BusinessObjects Explorer, and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP AG in Germany and other countries. Business Objects and the Business Objects logo, BusinessObjects, Crystal Reports, Crystal Decisions, Web Intelligence, Xcelsius, and other Business Objects products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP France in the United States and in other countries. All other product and service names mentioned are the trademarks of their respective companies. Data contained in this document serves informational purposes only. National product specifications may vary. The information in this document is proprietary to SAP. No part of this document may be reproduced, copied, or transmitted in any form or for any purpose without the express prior written permission of SAP AG. This document is a preliminary version and not subject to your license agreement or any other agreement with SAP. This document contains only intended strategies, developments, and functionalities of the SAP® product and is not intended to be binding upon SAP to any particular course of business, product strategy, and/or development. Please note that this document is subject to change and may be changed by SAP at any time without notice. SAP assumes no responsibility for errors or omissions in this document. SAP does not warrant the accuracy or completeness of the information, text, graphics, links, or other items contained within this material. This document is provided without a warranty of any kind, either express or implied, including but not limited to the implied warranties of merchantability, fitness for a particular purpose, or non-infringement. SAP shall have no liability for damages of any kind including without limitation direct, special, indirect, or consequential damages that may result from the use of these materials. This limitation shall not apply in cases of intent or gross negligence. The statutory liability for personal injury and defective products is not affected. SAP has no control over the information that you may access through the use of hot links contained in these materials and does not endorse your use of third-party Web pages nor provide any warranty whatsoever relating to third-party Web pages.