ICT en onderwijs Web 2.0: grijp je kansen!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICTO Update 2006 Een kort overzicht van ontwikkelingen.
Advertisements

Het secundair onderwijs
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Edushock leerfestival
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Wat is een Wiki Web 2.0
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Clubmiddag 16 april 2013 Ruud Vloeimans 2013 © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands Cloud Computing.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
open, inspirerend en ambitieus
Onderzoekscompetenties en VOET-en
Innovatief leren met behulp van ICT
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Internettoepassingen waarmee we niet (zo) bekend zijn
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Wiki’s in het onderwijs 22 mei 2008 Leo Remijn UvT.
Presentatie nieuwe media
wiki’s opzetten en implementeren
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Vakcommunities, Vakwijzer en Kennisnet
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 9 juni 2009 Wageningen.
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 14 april 2008 Leiden.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
1 Weblogs, RSS en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 20 mei 2010 Wageningen.
1 RSS, weblogs en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 23 november 2009 Wageningen.
ICT voor de klas Hoofdstuk 1: ICT in de wereld om je heen.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
0 Menukaart ICT in uw onderwijs Voorgerecht Bronnen voor de docent ***** Hoofdgerecht WEB 2.0 in uw onderwijs ***** Dessert: Professionalisering *****
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
VZW Computer Users Meetjesland.  is een website waarop regelmatig - soms meerdere keren per dag - nieuwe bijdragen verschijnen die gedateerd zijnwebsite.
1 realtime and social: blogs & tweets, FB & G+ Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
Workshop 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 14 april 2005.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Leerlingen ontwikkelen apps
mei 2008 Jonna Lind Marianne Mantel Jan Lauwen
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
realtime & social: blogs & tweets
Inbound Marketing Plan
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Weblog/Blog woensdag 25 september Weblog/Blog Wat is een ”Weblog of Blog”? Een soort van dagboek op internet, dat door anderen op internet kan worden.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Special. Startpagina Profiel.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Transcript van de presentatie:

ICT en onderwijs Web 2.0: grijp je kansen! Universiteit Twente Enschede, 24 april 2009 Wytze Koopal www.koopaladvies.nl

Wie ben ik? Toegepaste Onderwijskunde (UT), 1993 Praktisch ingestelde onderwijskundige met ICT ervaring Veelzijdig inzetbaar, creatief, analytisch, betrouwbaar, integer, nuchter, niet bang voor techniek, onafhankelijk E-learning enthousiasteling (soms te enthousiast) Ervaringsdeskundige op het gebied van web 2.0 Relevante werkervaring: veel computer-based training ontworpen en geproduceerd in het verleden. Daarna als projectleider in IT gewerkt. Zes jaren bij de UT gewerkt op het snijvlak van ICT en onderwijs, als projectleider ELO. Ik kom over enkele minuten terug op wat we onder Web 2.0 verstaan. http://www.flickr.com/photos/marfis75/2459533929/

Wie zijn jullie eigenlijk? Gebruik je een ELO? ja / nee Gebruik je mobiel internet? ja / nee Gebruik je Netvibes of iGoogle ? ja / nee Heb je een eigen weblog/site? ja / nee Heb je profiel op LinkedIn/Hyves/Facebook oid? ja / nee Weet je wat een wiki is? ja / nee Weet je wat Twitter (of Yammer) is? ja / nee Even testen wat voor publiek we hebben. Hiermee zal ik tot op zekere hoogte proberen mijn presentatie en tekst op aan te passen. Zal ook vragen of ze weten wat een ELO is. Ook proberen inzicht te krijgen in welk vak men doceert , les in geeft.... (of weet jij dat, Lisa?). http://www.flickr.com/photos/carbonnyc/888823443/

Onderwerpen Uitleg over web 2.0 Wat zijn relaties tussen web 2.0 en onderwijs c.q. leren Voorbeelden om jullie (hopelijk) te inspireren Discussie & vragen Ik ga voorbeelden laten zien adhv screendumps (geen live demos). Er is één filmpje dat ik misschien wil laten zien. http://www.flickr.com/photos/puntodevista/639615047/

Wat is Web 2.0 Iedereen is schrijver en lezer tegelijkertijd (Read / write web), “user generated content” Participatie & Personalisatie Transparant & Toegankelijk Gemakkelijk & Gebruiksvriendelijk Openheid en / of 'gratis‘ gebruik van software Netwerken Werkt in de webbrowser (dus gegevens vaak NIET op je eigen harde schijf) : “cloud computing” Mashups: gegevens kunnen combineren van verschillende websites / bronnen

Wat is Web 2.0 (enkele merken) Video delen: YouTube, leraar24.nl, teleblik.nl Foto's delen en bewerken: Flickr, Picnik Weblogs: Blogger, Wordpress, weblog.nl Wiki's: wikiwijs.nl, wikipedia, PBwiki, WetPaint Microblogging: Twitter, Yammer Audio/Video conferencing: Skype, MSN Presentaties delen: slideshare.net Live video streaming: Qik.com, ustream.tv Sociale netwerken: Hyves, LinkedIn, Plaxo, Ning, Elgg Les/leermateriaal delen: digischool.nl, klascement.net Beleidsstukken delen: mbomarktplaats.nl Samenwerken: wiki’s, google docs, huddle.net,

Meer web 2.0 http://www.emilychang.com/go/ehub/category Twee websites voor diegenen die nog veel meer voorbeelden van web 2.0 applicaties en toepassingen willen weten. http://www.emilychang.com/go/ehub/category http://www.go2web20.net http://www.flickr.com/photos/olpc/2606362543

Vision of students today (Welsch) Intermezzo. Als we tijd (en internet) hebben, dan speel ik deze video nog even af. En anders verwijs ik de aanwezigen ernaar, met het dringende verzoek om deze eens te bekijken. URL is http://www.youtube.com/watch?v=dGCJ46vyR9o http://www.youtube.com/watch?v=dGCJ46vyR9o

Bron: http://www.uu.nl/uupublish/content/INAUGURATIEROBERTJANDEF.pdf Digitale didactiek http://www.flickr.com/photos/olpc/3010117757/ Oratie prof. dr. Robert-Jan Simons (2002) Digitale didactiek: hoe (kunnen) academici leren ICT te gebruiken in hun onderwijs “Digitale didactiek betreft kennis en kunde met betrekking tot gebruik van ICT bij het faciliteren van leren.” Nu even korte een benadering van web 2.0 vanuit de wetenschappelijke hoek. Robert-Jan Simons is professor aan de Universiteit Utrecht en heeft de term Digitale Didactiek beschreven. Bron: http://www.uu.nl/uupublish/content/INAUGURATIEROBERTJANDEF.pdf

Vraagstukken – digitale didactiek Hoe kunnen opdrachtformuleringen zodanig uitdagend worden gemaakt dat zij aanzetten tot samenwerking en diepgaande verwerking? Hoe kan het discussiëren en samenwerken in een elektronische omgeving worden begeleid (feedback; al of niet ingrijpen; informeren; sturen)? Hoe kunnen studenten begeleid worden in het elkaar ondersteunen bij het leren (elkaars tutor worden; elkaar feedback geven; informeel leren)? Hoe kunnen digitale portfolio’s en vormen van zelftoetsing worden ingezet? De vraagstukken die Simons ziet als het gaat over Digitale Didactiek. De onderstrepingen zijn van mijn hand: samenwerking, elkaars tutor worden, zelftoetsing

Het belang van Web 2.0 voor onderwijs Web 2.0 wordt al gebruikt door velen Web 2.0 brengt zinvolle kennis, ervaring, en mensen van 'buiten' binnen de muren van de school Web 2.0 maakt online samenwerking mogelijk (met video, audio etc) Web 2.0 maakt het mogelijk een eigen Personal Learning Environment te creëren, in aansluiting op persoonlijke eigenschappen en voorkeuren Web 2.0 maakt “informeel leren” steeds gemakkelijker (leren gaat over de muren van de school, in een eigen gecreërd netwerk) Het gaat niet zozeer om de content, maar ook vooral om de connecties Web 2.0 biedt nu reeds vele instrumenten, die een lage instapdrempel hebben Web 2.0 is ook Hyves, Flickr, LinkedIn etc. Dit wordt toch door velen gebruikt. We kunnen er niet meer omheen. Informeel leren is leren waarbij de docent niet meer zo nadrukkelijk aan het roer staat: de studenten organiseren het zelf, maken zelf groepen, verdelen het werk etc. Content (leerinhoud) is ook belangrijk, maar web 2.0 is nu juist goed te gebruiken om je netwerk uit te breiden, te onderhouden etc. http://www.flickr.com/photos/hamed/330039839/

Wat zijn de uitdagingen? Zelf zoeken, vinden Niet bang zijn voor experimenteren Weg vinden in doolhof ('bomen en het bos') Kun je doen aan de hand van www.23onderwijsdingen.nl Zie ook www.digitaledidactiek.nl Er volgen .... enkele voorbeelden www.23onderwijsdingen.nl is een website/project van de Overijsselse Bibliotheken. Je vindt hier uitleg over 23 dingen, en oefenmateriaal etc.

Krachtige techniek : RSS Staat voor Really Simple Syndication Wordt gebruikt bij weblogs of nieuwssites om telkens op de hoogte te kunnen zijn van het laatste artikel/nieuws RSS-bestanden zijn te lezen via een speciale RSS- lezer, maar kunnen ook op het web worden gelezen (Netvibes, iGoogle, Bloglines, Google Reader). De huidige browsers ondersteunen RSS (Mozilla Firefox, Opera, Safari, Internet Explorer) Uitleg over RSS. Inschatting is dat niet iedereen dit kent. http://nl.wikipedia.org/wiki/Really_Simple_Syndication

Mashup (combineren) http://www.timerime.com toepassen bij Geschiedenis, Economie, Geografie ook vele mashup-mogelijkheden met Google Maps en Google Earth

Personal portal (PLE), webtop Iedereen kan zijn eigen portal maken met bijv.: Netvibes iGoogle Pageflakes Vele soorten gadgets / widgets: RSS feeds, Twitter, email, to do, online bestandsopslag Zie bijvoorbeeld www.netvibes.com/wytze

Kennis delen: MBO Marktplaats 2010 samen weten we meer dan onze eigen instelling is (nu nog) document-georiënteerd vooral onderwijs-organisatorisch www.marktplaatsmbo.nl Ander voorbeeld: www.leraar24.nl (video’s over onderwijs, ICT, vernieuwing etc)

Weblogs Voorbeeld: http://taalprof.web-log.nl Voorbeeld: http://computersindeklas.web- log.nl Begin zelf via blogger.com, wordpress.com of weblog.nl; of www.23onderwijsdingen.nl “(..) is een online dagboek in de vorm van een website. Bezoekers hebben de mogelijkheid te reageren op de berichten. (..) Een weblog wordt bijgehouden door één of meerdere auteurs. Een weblog nodigt uit tot reacties, discussie en peerreview. Hierdoor is het een community vormend instrument.” (bron: http://www.digitaledidactiek.nl/dd/themas/1172)

Wiki's Voorbeeld: http://www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Betacanon Wiki is kort voor WikiWiki (“snel” in Hawaiiaans) Verzameling gekoppelde webpagina's die door de bezoeker eenvoudig zijn te wijzigen. Pagina's vormen een netwerk. Kan door iedereen aangepast worden. Je kan precies zien wie wat heeft aangepast in de geschiedenis van de pagina en heel eenvoudig een oudere versie herstellen.

'Gratis' content - interactief www.natuurkunde.nl www.klascement.net www.digilessenvo.nl (divers, OnderwijsVernieuwingsCoöperatie) www.math4all.nl (wiskunde) www.fi.uu.nl/wisweb (wiskunde) www.10voorbiologie.nl learn.creativecommons.org ocwconsortium.org en nog veel meer... (goed zoeken) Zoeken en vinden via http://davindiplus.kennisnet.nl/

Twitter (micro-blogging) Netwerken, vragen stellen → informeel leren www.twitter.com Je hoeft niet 'lid' te worden om het te gebruiken; er is een anonieme zoekfunctie

Vragen / Discussie 1/ Heb je een idee wat je nader wilt gaan bekijken en /of uitproberen? 2/ De ELO blijft nog steeds nuttig. De vraag is: hoe gaan we “institutionele” ELO combineren met Web 2.0?

Dank voor jullie aandacht! http://www.delicious.com/wytze http://www.linkedin.com/in/wytze telefoon ::: +31 6 20464517 email ::: info@koopaladvies.nl web ::: www.koopaladvies.nl gebruikslicentie: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/nl/ http://www.flickr.com/photos/laurenmanning/2940084348/

Meer lezen Alblas & Lachhab (2008). Generatie Y laat web 2.0 nog links liggen. http://www.ou.nl/Docs/TijdschriftOI/OI_december_%202008.pdf Boschma & Groen (2007). Generatie Einstein. Stephen Downes (2008). The future of online learning: ten years on. http://www.downes.ca/files/future2008.doc O’Reilly (2005). What is Web 2.0? http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html Veen & Vrakking (2007). Homo Zappiens. www.23onderwijsdingen.nl www.digitaledidactiek.nl

Toegiften / bijlagen / te verwijderen

Meer? Zie delicious.com/wytze/elearning20 voorbeeld van social bookmarking

'Gratis' content - video Wonders of Physics (http://sprott.physics.wisc.edu/wop.htm) Academic Earth (www.academicearth.org) YouTube.com TeacherTube.com teacherstv.nl (nog in ontwikkeling)

Evolutie of revolutie? Evolutie of revolutie

Wat is digitale didactiek Zinvolle inzet van ICT in onderwijsproces van docent Vooral: inzet van ICT ten behoeve van het leerproces En: taak van docent wordt breder (instructeur, coach, beoordelaar, tutor etc) En dus niet: hebben we de juiste computers? http://www.flickr.com/photos/dcjohn/74907741/