ICT en onderwijs Web 2.0: grijp je kansen! Universiteit Twente Enschede, 24 april 2009 Wytze Koopal www.koopaladvies.nl
Wie ben ik? Toegepaste Onderwijskunde (UT), 1993 Praktisch ingestelde onderwijskundige met ICT ervaring Veelzijdig inzetbaar, creatief, analytisch, betrouwbaar, integer, nuchter, niet bang voor techniek, onafhankelijk E-learning enthousiasteling (soms te enthousiast) Ervaringsdeskundige op het gebied van web 2.0 Relevante werkervaring: veel computer-based training ontworpen en geproduceerd in het verleden. Daarna als projectleider in IT gewerkt. Zes jaren bij de UT gewerkt op het snijvlak van ICT en onderwijs, als projectleider ELO. Ik kom over enkele minuten terug op wat we onder Web 2.0 verstaan. http://www.flickr.com/photos/marfis75/2459533929/
Wie zijn jullie eigenlijk? Gebruik je een ELO? ja / nee Gebruik je mobiel internet? ja / nee Gebruik je Netvibes of iGoogle ? ja / nee Heb je een eigen weblog/site? ja / nee Heb je profiel op LinkedIn/Hyves/Facebook oid? ja / nee Weet je wat een wiki is? ja / nee Weet je wat Twitter (of Yammer) is? ja / nee Even testen wat voor publiek we hebben. Hiermee zal ik tot op zekere hoogte proberen mijn presentatie en tekst op aan te passen. Zal ook vragen of ze weten wat een ELO is. Ook proberen inzicht te krijgen in welk vak men doceert , les in geeft.... (of weet jij dat, Lisa?). http://www.flickr.com/photos/carbonnyc/888823443/
Onderwerpen Uitleg over web 2.0 Wat zijn relaties tussen web 2.0 en onderwijs c.q. leren Voorbeelden om jullie (hopelijk) te inspireren Discussie & vragen Ik ga voorbeelden laten zien adhv screendumps (geen live demos). Er is één filmpje dat ik misschien wil laten zien. http://www.flickr.com/photos/puntodevista/639615047/
Wat is Web 2.0 Iedereen is schrijver en lezer tegelijkertijd (Read / write web), “user generated content” Participatie & Personalisatie Transparant & Toegankelijk Gemakkelijk & Gebruiksvriendelijk Openheid en / of 'gratis‘ gebruik van software Netwerken Werkt in de webbrowser (dus gegevens vaak NIET op je eigen harde schijf) : “cloud computing” Mashups: gegevens kunnen combineren van verschillende websites / bronnen
Wat is Web 2.0 (enkele merken) Video delen: YouTube, leraar24.nl, teleblik.nl Foto's delen en bewerken: Flickr, Picnik Weblogs: Blogger, Wordpress, weblog.nl Wiki's: wikiwijs.nl, wikipedia, PBwiki, WetPaint Microblogging: Twitter, Yammer Audio/Video conferencing: Skype, MSN Presentaties delen: slideshare.net Live video streaming: Qik.com, ustream.tv Sociale netwerken: Hyves, LinkedIn, Plaxo, Ning, Elgg Les/leermateriaal delen: digischool.nl, klascement.net Beleidsstukken delen: mbomarktplaats.nl Samenwerken: wiki’s, google docs, huddle.net,
Meer web 2.0 http://www.emilychang.com/go/ehub/category Twee websites voor diegenen die nog veel meer voorbeelden van web 2.0 applicaties en toepassingen willen weten. http://www.emilychang.com/go/ehub/category http://www.go2web20.net http://www.flickr.com/photos/olpc/2606362543
Vision of students today (Welsch) Intermezzo. Als we tijd (en internet) hebben, dan speel ik deze video nog even af. En anders verwijs ik de aanwezigen ernaar, met het dringende verzoek om deze eens te bekijken. URL is http://www.youtube.com/watch?v=dGCJ46vyR9o http://www.youtube.com/watch?v=dGCJ46vyR9o
Bron: http://www.uu.nl/uupublish/content/INAUGURATIEROBERTJANDEF.pdf Digitale didactiek http://www.flickr.com/photos/olpc/3010117757/ Oratie prof. dr. Robert-Jan Simons (2002) Digitale didactiek: hoe (kunnen) academici leren ICT te gebruiken in hun onderwijs “Digitale didactiek betreft kennis en kunde met betrekking tot gebruik van ICT bij het faciliteren van leren.” Nu even korte een benadering van web 2.0 vanuit de wetenschappelijke hoek. Robert-Jan Simons is professor aan de Universiteit Utrecht en heeft de term Digitale Didactiek beschreven. Bron: http://www.uu.nl/uupublish/content/INAUGURATIEROBERTJANDEF.pdf
Vraagstukken – digitale didactiek Hoe kunnen opdrachtformuleringen zodanig uitdagend worden gemaakt dat zij aanzetten tot samenwerking en diepgaande verwerking? Hoe kan het discussiëren en samenwerken in een elektronische omgeving worden begeleid (feedback; al of niet ingrijpen; informeren; sturen)? Hoe kunnen studenten begeleid worden in het elkaar ondersteunen bij het leren (elkaars tutor worden; elkaar feedback geven; informeel leren)? Hoe kunnen digitale portfolio’s en vormen van zelftoetsing worden ingezet? De vraagstukken die Simons ziet als het gaat over Digitale Didactiek. De onderstrepingen zijn van mijn hand: samenwerking, elkaars tutor worden, zelftoetsing
Het belang van Web 2.0 voor onderwijs Web 2.0 wordt al gebruikt door velen Web 2.0 brengt zinvolle kennis, ervaring, en mensen van 'buiten' binnen de muren van de school Web 2.0 maakt online samenwerking mogelijk (met video, audio etc) Web 2.0 maakt het mogelijk een eigen Personal Learning Environment te creëren, in aansluiting op persoonlijke eigenschappen en voorkeuren Web 2.0 maakt “informeel leren” steeds gemakkelijker (leren gaat over de muren van de school, in een eigen gecreërd netwerk) Het gaat niet zozeer om de content, maar ook vooral om de connecties Web 2.0 biedt nu reeds vele instrumenten, die een lage instapdrempel hebben Web 2.0 is ook Hyves, Flickr, LinkedIn etc. Dit wordt toch door velen gebruikt. We kunnen er niet meer omheen. Informeel leren is leren waarbij de docent niet meer zo nadrukkelijk aan het roer staat: de studenten organiseren het zelf, maken zelf groepen, verdelen het werk etc. Content (leerinhoud) is ook belangrijk, maar web 2.0 is nu juist goed te gebruiken om je netwerk uit te breiden, te onderhouden etc. http://www.flickr.com/photos/hamed/330039839/
Wat zijn de uitdagingen? Zelf zoeken, vinden Niet bang zijn voor experimenteren Weg vinden in doolhof ('bomen en het bos') Kun je doen aan de hand van www.23onderwijsdingen.nl Zie ook www.digitaledidactiek.nl Er volgen .... enkele voorbeelden www.23onderwijsdingen.nl is een website/project van de Overijsselse Bibliotheken. Je vindt hier uitleg over 23 dingen, en oefenmateriaal etc.
Krachtige techniek : RSS Staat voor Really Simple Syndication Wordt gebruikt bij weblogs of nieuwssites om telkens op de hoogte te kunnen zijn van het laatste artikel/nieuws RSS-bestanden zijn te lezen via een speciale RSS- lezer, maar kunnen ook op het web worden gelezen (Netvibes, iGoogle, Bloglines, Google Reader). De huidige browsers ondersteunen RSS (Mozilla Firefox, Opera, Safari, Internet Explorer) Uitleg over RSS. Inschatting is dat niet iedereen dit kent. http://nl.wikipedia.org/wiki/Really_Simple_Syndication
Mashup (combineren) http://www.timerime.com toepassen bij Geschiedenis, Economie, Geografie ook vele mashup-mogelijkheden met Google Maps en Google Earth
Personal portal (PLE), webtop Iedereen kan zijn eigen portal maken met bijv.: Netvibes iGoogle Pageflakes Vele soorten gadgets / widgets: RSS feeds, Twitter, email, to do, online bestandsopslag Zie bijvoorbeeld www.netvibes.com/wytze
Kennis delen: MBO Marktplaats 2010 samen weten we meer dan onze eigen instelling is (nu nog) document-georiënteerd vooral onderwijs-organisatorisch www.marktplaatsmbo.nl Ander voorbeeld: www.leraar24.nl (video’s over onderwijs, ICT, vernieuwing etc)
Weblogs Voorbeeld: http://taalprof.web-log.nl Voorbeeld: http://computersindeklas.web- log.nl Begin zelf via blogger.com, wordpress.com of weblog.nl; of www.23onderwijsdingen.nl “(..) is een online dagboek in de vorm van een website. Bezoekers hebben de mogelijkheid te reageren op de berichten. (..) Een weblog wordt bijgehouden door één of meerdere auteurs. Een weblog nodigt uit tot reacties, discussie en peerreview. Hierdoor is het een community vormend instrument.” (bron: http://www.digitaledidactiek.nl/dd/themas/1172)
Wiki's Voorbeeld: http://www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Betacanon Wiki is kort voor WikiWiki (“snel” in Hawaiiaans) Verzameling gekoppelde webpagina's die door de bezoeker eenvoudig zijn te wijzigen. Pagina's vormen een netwerk. Kan door iedereen aangepast worden. Je kan precies zien wie wat heeft aangepast in de geschiedenis van de pagina en heel eenvoudig een oudere versie herstellen.
'Gratis' content - interactief www.natuurkunde.nl www.klascement.net www.digilessenvo.nl (divers, OnderwijsVernieuwingsCoöperatie) www.math4all.nl (wiskunde) www.fi.uu.nl/wisweb (wiskunde) www.10voorbiologie.nl learn.creativecommons.org ocwconsortium.org en nog veel meer... (goed zoeken) Zoeken en vinden via http://davindiplus.kennisnet.nl/
Twitter (micro-blogging) Netwerken, vragen stellen → informeel leren www.twitter.com Je hoeft niet 'lid' te worden om het te gebruiken; er is een anonieme zoekfunctie
Vragen / Discussie 1/ Heb je een idee wat je nader wilt gaan bekijken en /of uitproberen? 2/ De ELO blijft nog steeds nuttig. De vraag is: hoe gaan we “institutionele” ELO combineren met Web 2.0?
Dank voor jullie aandacht! http://www.delicious.com/wytze http://www.linkedin.com/in/wytze telefoon ::: +31 6 20464517 email ::: info@koopaladvies.nl web ::: www.koopaladvies.nl gebruikslicentie: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/nl/ http://www.flickr.com/photos/laurenmanning/2940084348/
Meer lezen Alblas & Lachhab (2008). Generatie Y laat web 2.0 nog links liggen. http://www.ou.nl/Docs/TijdschriftOI/OI_december_%202008.pdf Boschma & Groen (2007). Generatie Einstein. Stephen Downes (2008). The future of online learning: ten years on. http://www.downes.ca/files/future2008.doc O’Reilly (2005). What is Web 2.0? http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html Veen & Vrakking (2007). Homo Zappiens. www.23onderwijsdingen.nl www.digitaledidactiek.nl
Toegiften / bijlagen / te verwijderen
Meer? Zie delicious.com/wytze/elearning20 voorbeeld van social bookmarking
'Gratis' content - video Wonders of Physics (http://sprott.physics.wisc.edu/wop.htm) Academic Earth (www.academicearth.org) YouTube.com TeacherTube.com teacherstv.nl (nog in ontwikkeling)
Evolutie of revolutie? Evolutie of revolutie
Wat is digitale didactiek Zinvolle inzet van ICT in onderwijsproces van docent Vooral: inzet van ICT ten behoeve van het leerproces En: taak van docent wordt breder (instructeur, coach, beoordelaar, tutor etc) En dus niet: hebben we de juiste computers? http://www.flickr.com/photos/dcjohn/74907741/