Digitale TV platforms op een rij Masterclass BrVA Dick van Smirren TNO ICT september 2005
De nieuwe vormen van advertising, interactie en communicatie september > 95 percent of cable (DVB-C) coverage Digital TV in the Netherlands
De nieuwe vormen van advertising, interactie en communicatie september > 95 percent of cable (DVB-C) coverage> 99 percent of telephony coverage Digital TV in the Netherlands
De nieuwe vormen van advertising, interactie en communicatie september > 95 percent of cable (DVB-C) coverage> 99 percent of telephony coverage DVB–T ~ 30% coverage Terrestrial Digital TV in the Netherlands
De nieuwe vormen van advertising, interactie en communicatie september Digital TV in the Netherlands > 95 percent of cable (DVB-C) coverage> 99 percent of telephony coverage DVB–T ~ 30% coverage Terrestrial DVB–S – 100% coverage Satelite
De nieuwe vormen van advertising, interactie en communicatie september Digital TV in the Netherlands > 95 percent of cable (DVB-C) coverage> 99 percent of telephony coverage DVB–T ~ 30% coverage Terrestrial DVB–S – 100% coverage Satelite DVB–S – 100% coverage Satelite Classical Broadcast Distribution DVB-T new offer in the market TV based on IP Technology Heavy competion between a lot of TV Providers/Platforms: Unique in Europe
De nieuwe vormen van advertising, interactie en communicatie september DVB-C-T and IP 1:5 with MPEG2 Analogue Channels Digital TV Channels Internet, VoIP, Broadband Video Digital TV Channels Mobile TV/Data (DVB-H) Tuning Digital TV Channels/VoD Internet Telephony Switdh
De nieuwe vormen van advertising, interactie en communicatie september DVB-C-T and IP Analogue Channels Digital TV Channels Internet, VoIP, Broadband Video Digital TV Channels Mobile TV/Data (DVB-H) Tuning Digital TV Channels/VoD Internet Telephony
De nieuwe vormen van advertising, interactie en communicatie september Some technology Cable (DVB-C)IP via xDSL or Fiber DVB–T (Terrestrial)DVB–S (Satelite) • Analogue Channels • Digital (broadcast) Channels • Telephony and Internet • On Demand (video) Services (future) • Digital Broadcast Channels • Limited room for channels (25) • Country wide coverage to be realised (2006?) • Starting point for mobile services (DVB-H) • ADSL only 1 TV channel per home • ADSL 2+ 2 or 3 channels • Providers depend on integrated solutions which combine Internet, Telephony and TV • ADSL only 1 TV channel per home • ADSL 2+ 2 or 3 channels • Providers depend on integrated solutions which combine Internet, Telephony and TV Technology is key for competition! Multiplay Provider TVTV + Mobile
De nieuwe vormen van advertising, interactie en communicatie september Some business Televisie distributeur Consumenten € mln. abonnementen Commerciële omroepen Producent € 447 mln. spotvertising RTL, SBS, MTV € 100 mln. non-spot Merchandise € 50 mln. 2-4 mln. per populair programma (Idols) AdverteerdersInternet € 66 mln. online bestedingen SMS € 88 mln. overige inkomsten € 235 mln. programma rechten € 2,8 mln. per populair programma (Idols) € 100 mln. non-spot € 877 mln. advertenties Dagbladen Welke partij heeft het voor het zeggen? Huidige bedrijfsmodel Nederlandse tv-markt Doorgeven zenders
De nieuwe vormen van advertising, interactie en communicatie september Technology is key for competition! 'Het is geen automatisme dat wij onze zenders doorgeven', zegt Fons van Westerloo, directeur van RTL Nederland 'Als Versatel een pakket content wil gaan aanbieden dat te zeer concurreert met onze business, dan gaan we twee keer nadenken', zegt directeur Patrick Tillieux van SBS Nederland Casema wil landelijke kabelfusie of overname door telecom bedrijf KPN wil toegang tot de kabel Technology is key… … But business drivers will change the Dutch Media Market the most.