Presentatie NVMO Promovendidag, 23 april 2010, Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The sole responsibility for the content of this document lies with the authors. It does not necessarily reflect the opinion of the European Communities.
Advertisements

Kwalificaties op EQF niveau 5
Collaborative writing Building a Taxonomy and Nomenclature of Collaborative Writing to Improve Interdisciplinary Research and Practice.
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Internet vriendschap Internet friendship
Conditional Clauses If-zinnen.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
De benutting van Peer Review resultaten
A SYSTEMS PERSPECTIVE OF EVOLUTION
E-learning: wat, waarom en hoe in vogelvlucht dr. Olga Firssova & dr
Creating a global learning environment drs. J.H.W. Didderen Fontys Profiks.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Het vier-instrumentenmodel van managementcontrol
1 E-Blokart Ontwerpmethodologie 2006 Presentatie van de projectplanning Jens de Boer Karen Warnier Michaël Raets David Zimmer Robin Lataire.
Programmeren in Java met BlueJ
Advanced Business Information Solutions Webvertising.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
vrijdag 18 juli 2014 Friday, 18 July 2014 K E N F E J STOP.
M/V in de kerk Man and woman in the Church. Er zijn verschillende meningen. There are different opinions. Het onderwerp is geen ‘hot issue’. The issue.
GOVERNANCE & COMPLIANCE ADVISORY Onderzoek kwaliteit beleidsuitvoering vergunningverlening en -handhaving Gemeente Almelo Internal Audit, Risk and Compliance.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
1 Variatie in betekenis Taalverwerving. 2 Opzet van de cursus Weken 1-5: basis Tijd (in zinnen) Aspect (in zinnen) Tijd & Aspect in discourse Tijdsadverbia.
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Algoritmiek Arrays: wat zijn dat en wat kun je ermee? Loops: hoe hou je ze in bedwang? Hoorcollege 6 - Ma. 9 okt L.M. Bosveld-de Smet.
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
Prahalad & Hamal.
3.6 Architecture of HIS. 3.7 Integrity & Integration within HIS Suraja Padarath /10/2007.
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Marketing: Veranderingen in Belang en Rol
Utrecht University Centre for Science and Mathematics Education Wat doen NIOO – onderzoekers? Vergaderen Vergaderen Onderzoek doen: meten in de Oosterschelde.
‘Vlaams E-boeken Platform’ Business modelling workshops
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.

D-LUCEA Database of the Longitudinal Utrecht Collection of English Accents Hugo QuenéRosemary Orr UiL OTSUCU Universiteit Utrecht CLARIN-NL Call 3 Kickoff.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Engenderings. CIW en Erin Manning Communicatie is meer dan wat er gebeurt in taal/the speech act: in vele gevallen onttrekt het zich eraan. Het bestuderen.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
25 juni 2003SPINE ontwerpaspecten1 SPINE: design aspects Willibrord Huisman, IOWO what is SPINE? types of usersSPINE?users 3 communitiescommunities MapMap.
© Copyright VIMC 2009 Telecom Expense Management A Discussion Ed Vonk
Welkom bij het Centrum voor Geo-informatie (CGI) Arnold Bregt 16 Januari 2007.
Banalisering van technologie "I [will] argue that it is when technologies such as the telephone and the computer cease to be sublime icons of mythology.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
Towards an implementation of Ethnographic Monitoring Jef van der Aa, Jan Blommaert & Massimiliano Spotti Babylon / Dept. of Culture Studies Faculty of.
Novel Technologies to assess Gut Health Claims for Carbohydrates Lubbert Dijkhuizen & Fons Voragen 14 juni 2011.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
EML en IMS Learning Design
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts “Ouderen en Muziek” Learning an Instrument at an Advanced Age
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
Transcript van de presentatie:

Presentatie NVMO Promovendidag, 23 april 2010, Utrecht Zin en onzin van theorieën voor medisch-onderwijskundig onderzoek Jeroen van Merriënboer Presentatie NVMO Promovendidag, 23 april 2010, Utrecht

Theorieën Paradigma’s Basisvragen Hoe leren mensen? Welke factoren beïnvloeden leren? Wat zijn implicaties voor onderwijs? Paradigma’s Hoe beïnvloeden paradigma’s theorieën? Wat betekent dit allemaal voor medisch-onderwijskundig onderzoek?

Mensen leren door….. voorbeelden te bestuderen te doen te luisteren boeken te lezen beloond te worden te ontdekken te vergelijken te exploreren te contrasteren te voorspellen en testen ondervraagd te worden trial-and-error presentaties te geven te discussiëren te abstraheren aantekeningen te maken te observeren uitleg te geven informatie te reorganiseren problemen op te lossen analogieën te vinden informatie te analyseren informatie te parafraseren herhaling vragen te stellen en heel, heel veel andere...

Welke factoren beïnvloeden leren? Gewenste uitkomsten of doelen Wat je wilt bereiken bepaalt de manier waarop je leert Condities waaronder geleerd wordt Die dingen die niet gemanipuleerd worden maar gegeven zijn Onderwijs-methoden Die dingen die wel gemanipuleerd kunnen worden en bepaalde soorten leren faciliteren

Taxonomie van uitkomsten Ia Intellectuele vaardigheden Gebruik concepten en regels om problemen op te lossen Cognitieve strategieën Initiëren van nieuwe oplossingen voor problemen Verbale informatie Benoemen van informatie Attitudes/houdingen Kiezen om je op een bepaalde manier te gedragen Perceptueel-motorische vaardigheden vloeiend uitvoeren van zintuiglijke en motorische acties

Intellectuele vaardigheden - Ib Hogere-orde regels genereren van nieuwe regels om een probleem op te lossen Regels demonstreer de toepassing van een regel/procedure Gedefinieerde concepten in staat zijn om objecten te classificeren Concrete concepten aanwijzen van voorbeelden van objecten Discriminatie dingen van elkaar onderscheiden

Taxonomie van Bloom II

Condities of omstandigheden Leggen beperkingen op aan mogelijke soorten leren Context cultuur setting (school, militair, bedrijf, overheid) tijd geld beschikbare apparatuur etc. Doelgroep opleidingsnivo voorkennis misconcepties leeftijd handicaps sexe Leerstijlen levensfase etc. Taak / Domein organisatie (conceptueel, structureel, causaal) complexiteit gereedschappen standaarden gevaren etc.

Onderwijsmethoden Dingen die in de omgeving gemanipuleerd kunnen worden “Ubiquity of interactions” Er zijn geen methoden die wel of niet werken (hoezo evidence-based education?) Sommige methoden werken onder bepaalde condities voor bepaalde uitkomsten Theorie: relateert methoden, condities en uitkomsten aan elkaar

Theorieën en Paradigma’s gewenste uitkomsten Condities doelgroep context taak & domein soort leren paradigma’s onderwijs- methoden

1. Gestaltbenadering 1910-1940 Duitsland (Wertheimer, Koffka, Kohler etc.) en Engeland (Bartlett’s meaning theory) Focus op probleemoplossen en de “flash of insight” Re-organisatie and re-constructie The most important factor influencing learning is insight and understanding. Teaching should be directed towards reaching this goal.

2. (Neo)behaviorisme 1920-1965 Vooral in de VS (Thorndike, Skinner, Tolman etc.) Focus op leren door beloning en straf (“reinforcement”) Operante conditionering, “programmed learning” The most important factor influencing learning is reinforcement: reward of desired behaviors (and punishment of undesired behaviors).

3. Ontwikkelingsbenadering 1930-nu Zeer sterk beïnvloed door het werk van Jean Piaget (Zwitserland, †1980) Focus op cognitieve ontwikkeling sensori-motorische stadium (0-2 jaar) pre-operationale stadium (2-7 jaar) concreet-operationele stadium (7-12 jaar) Formeel-operationele stadium (12-) The most important factor influencing learning is the learner’s stage of cognitive development. Teaching should be at the right level.

4. Dialectisch Materialisme 1940-nu Wortels in Sovjet Unie (Vygotski, Galpjerin, Utrechtse school van Van Parreren etc.) Focus op internaliseren van interacties met de wereld. Past in een socialistisch perspectief Activity Theory (Engestrom) is nu weer erg populair The most important factor influencing learning is (social) interaction with the world. Vygotski: “the mind grows through interaction with other minds”.

5. Informatieverwerkingsbenadering 1950-1975 VS , Europa (Broadbent, Neisser, Craick) Het menselijk brein als informatie-verwerker (“mind as computer”) Focus op verschillende soorten informatieverwerking (encoding, storage, retrieval) Mentale activiteit The most important factor influencing learning is the type of information processing. Active processing of information is the key to learning

6. Cognitief-psychologische symbolische modellen 1970-nu Ausubel, Newell, Simon, J. R. Anderson, van Merriënboer e.v.a Focus op symbolische cognitieve representaties, leren als interpreteren Ausubel: “the most important single factor influencing learning is what the learner already knows. Ascertain this and teach him accordingly.

Four-component instructional design

7. Cognitief-psychologische resource modellen 1970-nu Miller (7 plus or minus 2), Baddeley, Kahneman, Sweller & van Merriënboer Focus op beperkte capaciteit en recources van het menselijk brein (long-term) working memory The most important factor influencing learning is the limited processing capacity of the human mind.

Cognitieve Belastingstheorie

8. Sociaal-constructivisme Populaire benadering in de jaren 1990-nu Von Glasersfeld, Jonassen, Duffy, Wladzawick, Bednar.. Combineert perspectieven uit: Gestalt (probleemoplossen en inzicht) Dialectiek (sociale interactie) Cognitieve psychologie (bouw op voorkennis) The most important factor influencing learning is the construction of meaning. This is an active and social process building on what the learner already knows.

“Decade by findings interactions” inzicht en begrip sociale interactie reinforcement ontwikkelingsstadium mentale activiteit voorkennis gelimiteerde capaciteit betekenisgeving Paradigma’s bepalen waar theorieën “naar kijken”, en daarmee ook de resultaten

Wat betekent dit voor medisch-onderwijskundig onderzoek? Een onderzoeker zonder theorie is een dolende in de woestijn Een onderzoeker met één theorie heeft oogkleppen op en komt niet veel verder Een onderzoeker die gebruik maakt en bijdraagt aan voor hem/haar relevante theorieën draagt een steentje bij aan de hardest science of all…

Discussie en Vragen