VVE-bestandsopname De resultaten van VVE: - de eindresultaten - de leerwinst Toelichting aan de hand van de (fictieve) gemeente Oranjestad
Kwaliteit van de beschikbare gegevens? Vraag 1a: Geschikte toetsen en/of observatie-instrumenten om de kwaliteit van VVE te meten? Taal voor kleuters en Ordenen? Vraag 1b: Toetsen en/of observatie-instrumenten op de juiste manier gebruikt (afnamemoment, -condities, e.d.) ? Vraag 1c: Gegevens van voldoende kinderen? - 1c1: Persoonsgegevens (naam, ll-gew, VE-historie e.d.) - 1c2: Toets/observatie-gegevens
Kwaliteit van de beschikbare gegevens? Vraag 1c1: Gegevens van voldoende kinderen ? Persoonsgegevens (naam, ll-gew, VE-historie e.d.) Naam school Brin% gew- lln Aantal lln in groep 1-4 Beschikbare gegevens VE-hist bekend? Enz. Xxxxxx16YD71%7878=100%88% Yyyyyy16YT56%5656=100%100% Zzzzzz17DL51%13398=70%70% Aaaaa11DT37%10260=57%57% Bbbbb19NY24%5578=100%90% Ccccc19NF19%10878=100%100% Enz.
Voldoende toetsgegevens beschikbaar? Vraag 1c2: Toetsgegevens van voldoende kinderen ? BrinAantal lln in groep 1-4 TvK M1 TvK E1 TvK M2 TvK E2 Ordenen enz. 16YD7859=76%61=78%52=67%40=51%Enz. 16YT DL DT10251=50%49=49%60=61%20=20% 19NY5555=100% 19NF10898=92% 80=89% Enz.
VVE-resultaten op gemeenteniveau Vraag 2.1: De leerresultaten van VVE: eindresultaat en leerwinst. In dit geval Taal voor Kleuters (ook voor Ordenen: vraag 2.2) Vraag 2.3 Onderscheid tussen DG + VE, DG – VE, en NDG Te weinig gegevens …. + +
VVE-resultaten op schoolniveau Vraag 3: Wat zijn de VVE-leerresultaten, uitgesplitst per school ? Onderscheid in ‘soorten’ resultaten a.Eindresultaat én leerwinst positief (12JK, 14AG, 18RD) b.Gemiddeld eindniveau maar grote leerwinst (16EE) c.Niet bovenmatig goed of slecht (15VT) d.Eindresultaat én leerwinst negatief (16LE) e.Gemengd beeld
VVE-resultaten op leerlingniveau Vraag 4: Wat zijn de VVE-leerresultaten, uitgesplitst per leerling ?
Risicokinderen Vraag 5: Wie zijn de risicokinderen?
Aanpak op gemeentelijk niveau 1.Kunnen deze gegevens aangevuld worden (m.n. tabel 4) Wat komt er dan uit? 2.Afspraken maken op stadsniveau - Keuze voor toetsen en/of observatie-instrumenten (voor- en/of vroegschool) - Normering - Toetskalender 3.Op stedelijk niveau: IB-ers actief betrekken DaVVE (Data analyse VVE) gebruiken: Eenvoudige, ook geautomatiseerde invoer van gegevens Standaard VVE-analyses uitvoeren, allerlei selectiemogelijkheden