Homo Zappiens Leerstrategieën van een digitale generatie 1 - 32 Prof. Wim VeenSCO Lucac 2006 Faculteit Techniek Bestuur en Management.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Ronde (muziek, TV & Showbizzzz)
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Beter afspelen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Maar…. hoe hou je het leuk??
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Presenteren voor starters
1 Wat heeft u vandaag al gedaan? bellen met gsm sms’en en bestanden downloaden Ringtone downloaden Mp3 speler bijwerken chatten msn’en Games spelen.
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Naar het Jaareinde toe
De echte ontdekker is niet degene die nieuwe landen vindt, maar degene die met nieuwe ogen kijkt.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen April 2005.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Darco Jansen ELO en onderwijs. EEN LEVEN LANG LEREN Voor (startende) professionals (ipv studenten) De plek …om contacten op te doen met langst lerenden.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Van artificieel klasseren naar fylogenetische reconstructie Historische ontwikkeling van de systematiek ● hedendaagse kennis: wanneer en in welke context.
1 Het Leren in netwerken Van analoog naar digitaal leren Wim VeenRechtenOnline
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
aangename ont - moeting
Even voorstellen : Groep 3b
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
ZijActief Koningslust
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Kantoorautomatisering Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Transcript van de presentatie:

Homo Zappiens Leerstrategieën van een digitale generatie Prof. Wim VeenSCO Lucac 2006 Faculteit Techniek Bestuur en Management

Homo Zappiens Controle hebben over informatiestromen

Dagelijks mediagebruik

Homo Zappiens De generatie die • games speelt Grand Theft Auto, World of Warcraft, PS2, Xbox, LAN Parties • 24/7 communiceert Via SMS, MSN, chatrooms, mobieltjes • f2f en virtuele vrienden integreert in netwerken • nooit een handleiding leest • altijd een telefoon kiest boven een krant 4 – 32

Homo Zappiens De generatie voor wie leren spelen is

Homo Zappiens De generatie die spellen uitvindt waarvan ze zelf de regels bepalen en veranderen, zonder winnaars en verliezers, zonder start en einde

Games sites voor communicatie met anderen

Wereldwijde Multi Player Games op het web

Chatten met meerdere persoonlijkheden

Videoclips als communicatiemiddel

Uitwisselen en bewerken van gratis files

MSN staat aan 24/7 10 gesprekken tegelijkertijd met 150 vrienden

URL’s ken je wel, onregelmatige werkwoorden niet

Beelden delen; metadata toevoegen

Homo Zappiens schrijft

Homo Zappiens Skateboardt Surft en Snowboardt Zoekt grenzen

Homo Zappiens is School is een ontmoetingsplaats voor vrienden geen plek om te leren

Homo Zappiens is

Homo Zappiens is

•Interpreteren •Alles is van even groot belang •Object •Statisch •Einde is altijd hetzelfde •Eenrichtings verkeer •Lezer is toeschouwer •Configureren •Keuze uit verschillen paden en mogelijkheden •Object and proces •Dynamisch •Verschillende einden •Games zijn gemeenschappen •Speler zit in het spel

Verschillende media leiden tot… …verschillende vaardigheden

Homo Zappiens referentiekader • Is digitaal en multimediaal • Is menu, trefwoord, en tags georienteerd • Uitdaging, creativiteit en zelfvertrouwen

Ouders beter in lezen… Aoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht the frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by it slef but the wrod as a wlohe

…maar slechter in visuele informatie Look at the chart and say the COLOUR not the word YELLOW BLUE ORANGE BLACK RED GREEN PURPLE YELLOW RED ORANGE GREEN BLACK BLUE RED PURPLE GREEN BLUE ORANGE Left - Right Conflict Your right brain tries to say the colour but your left brain insists on reading the word

Homo Zappiens leert anders... Homo Zappiens hoge snelheid < multi tasking < niet lineair < eerst beelden kijken < verbonden < samenwerkend < actief < leren door spelen < wat heb ik er aan? < fantasie < Homo Sapiens > conventionele snelheid > mono tasking > lineair > eerst lezen > alleen > concurrerend > passief > spelen doe je ergens anders > geduld > realiteit Homo Sapiens > conventionele snelheid > mono tasking > lineair > eerst lezen > alleen > concurrerend > passief > spelen doe je ergens anders > geduld > realiteit

Homo Zappiens ontwikkelt meta- cognitieve vaardigheden • onderzoekend leren • leren in netwerken • experimenteren • samenwerkend leren • actief leren • zelf organisatie • probleem oplossend leren

Homo Zappiens is • een creatieve probleem oplosser • een ervaren communicator • een zelfsturende lerende • een digitale denker

…Scholen zijn analoog, ‘one size fits all’ en grotendeels lineair

Digital and Analogue? Analoge data liggen vast Wiskunde formules op papier Tekst en grafieken Digitale data kun je manipuleren Wiskunde Java applets Kazaa, LimeWire Roller Coaster

Consequences of ICT for Learning •Digital data and informatie worden gereedschappen om kennis te construeren •Leren met ICT gaat boven het begrijpen van een andermans gedachten uit doordat de lerende nieuwe ideeën zelf bedenkt

Voor een samenleving met werkondernemers in een kennis-intensieve economie hebben ze onderwijs nodig dat de vaardigheden van Homo Zappiens omarmt en bevordert door VertrouwenUitdaging ZelfsturingRelevantie ImmersiePassie Talenten

Ik wens u een inspirerende middag